TowerClimb - Det svåraste plattformsspelet på 2000talet
Nog för att man tyckte att Super Marios Bros 3 var svårt som barn. Eller att Super Meat Boy är sjukt jäkla svårt. Men tro mig, Daviowares roguelike plattformsspel TowerClimb slår det mesta som jag spelat. I alla fall vad det gäller svårighetsgraden.
TowerClimb är nämligen oförlåtande jäkla svårt. Men det är ju även det som gör spelet så charmigt (Hur sjukt än det må låta). För ungefär som i Lemmings (Som också har väldigt svåra partier), så ger man inte upp (Inte jag i alla fall).
Utan man triggas utav att ta sig igenom helvetet. Själv så brukar jag bli skit förbannad som yngre när man fastnade, eller när man dog i något svårt och drygt moment i spelet/spelen. Men trots att jag slängde ifrån mig handkontrollen i frustration, så brukar jag alltid komma tillbaks vid ett senare tillfälle.
För man får ju en enorm kick utav att klara något som är svårt. Och det gäller väl egentligen allt, inte bara spel. Prov i skolan, en bättre löptid, gå ner i vikt, sluta röka osv.
TowerClimb ger en samma form utav kickar. Men ni kan lugnt räkna med att ni kommer att bli frustrerad under spelets gång. Så har ni en kort stubin, och ett dåligt tålamod. Då är det här inte spelet för er.
Men för er andra som inte har det. Då kan ni just nu köpa TowerClimb för 5 Dollar!
"TowerClimb is a difficult and rewarding procedurally generated platformer. The game borrows elements from the roguelike genre. If you die, you stay dead. Every time you start a new game, you are a different man.
A different adventure awaits each man. You will never play the same level twice.
Run, Jump, Swim, and Fly your way up the tower's atmospheric and lethal worlds. Quick thinking and strategy will keep you alive.
The game is difficult, but rewards patience, skill, and most importantly, problem solving ability. Quite often, The game throws your character into dangerous situations which require you to think very carefully about your actions.
If you die, It's most likely the result of breaking under the pressure, making a foolish decision in the spur of the moment, or making a foolish decision in the past (wasting resources). The game involves a certain degree of resource management. Waste your blessings and you will perish.
Discover and use (or be killed by!) a variety of items on your quest.Original atmospheric soundtrack inspired by the best SNES era music.
The first half of the game is fully playable when you pre-order. (TowerClimb uses low-resolution graphics infused with hardware accelerated lighting effects and rendering capabilities. Gameplay runs at 60 frames per second)."