n1wzAdy

Akira - Mangan/Animen som fick mig att bli ett anime fancomment_here


Shotaro Kaneda. Hjäten i mangan och animen.

Filmen som verkligen startade mitt stora anime intresse var mästerverket Akira (även om min bror Adde tycker lite annorlunda där *host host*) från 1988. Det är en rätt så djup, avancerad och komplex storyline i Akira. Så för att sammanfatta det hela i kortare drag.

Tokyo har blivit helt jämnat med marken efter en atombombs explosion (samma år som filmen släpptes på riktigt så sprängdes Tokyo i luften i Akira, alltså den 16 juli 1988). Det lede till tredje världskriget. Efterföljderna vart givetvis inte bättre dom.

År 2019 i Neo Tokyo (ett slags artificiellt Tokyo) styr olika gäng och våld, rädsla och terror är en del av vardagen. Mitt i den här sörjan så får vi följa den kaxiga pojken Shotaro (filmens huvudkaraktär/hjälte), som är ledare för sitt  motorcyckelgäng  "Capsules". Deras värsta fiender "The Clowns" drar in Shotaro och sina polare i något mycket större än deras vanliga gängfighter.


Shotaro välkända motorcyckel. Som smyckar både afficher och DVD/blu ray utgåvar av filmen m.m.

Tänker inte spoila för dom som inte sett filmen. Men efter en riktigt, riktigt tight och häftig "Road Rash" aktig motorcyckel jakt/slagsmåls scen. Så tar filmen en väldigt oväntad vändning.

Jag skulle nog tro att min bror Adde inte riktigt diggade filmen då den är (precis som jag sa) rätt så djup. Vi gjorde nog ett misstag att kolla på den kl 2:00 på morgonen för ganska många år sedan (jag såg VHS utgåvan när jag var typ 12år på tidigt 90tal. Men den utgåvan vi såg var en nyutgåva på DVD).

Det finns så många och tunga nyckel scener i akira som är full laddade med känslor och energi. Att jag nog skulle kunna påstå att jag aldrig någonsin sätt eller upplevt något sådant i någon annan film jag sett i hela mitt liv. Tror dessutom att det i princip skulle vara omöjligt att förmedla allt det Akira gör i en riktig film, alltså en icke animerad film.


Tetsuo med sin symboliska röda superman mantel.

Ta bara förvandlings scenen utav Tetsuo t.ex. Jag såg visserligen filmen för andra gången ihop med min bror (den där tidiga morgonen för ett x antal år sedan). Men jag svär...jag satt där med mitt te och kände mig nästan religöst berörd på något sätt. Det är väldigt svårt att beskriva.

Men det jag bevittnade var något man måste se för att förstå. Tetsuo var ju trots allt Shotaro´s bästa vän. Scenen var till och med mer obehaglig än den i "rädda menige ryan". Där en tysk soldat sakta men säkert kör in en kniv i magen på en amerikansk soldat och säger "shhhh".

Akira kommer alltid att bli ihåg kommen som en utav dom bästa filmerna jag sett i mitt liv, utan tvekan. Stor respekt till Katsuhiro Otomo (som gjort filmen ihop med studio Akira Commitee) och Shoji Yamashiro som stått för all musik.

Är man ett anime fan men inte sett akira, då är det på god tid att man gör det. Ska även passa på att nämna att mangan (som enligt många är typ 1000 gånger bättre än filmen) är väldigt läsvärd. Filmen är ju trots allt bara baserad på (som jag förstår det) dom tre första volymerna utav 6.

OBS! starka scener i sista filmen längst ner i inlägget.




/Robin
Gaming Ground Sverige
Share to Facebook Share to Twitter Share to MySpace Stumble It Share to Reddit Share to Delicious More...

Comment here!


super mario


- No spam or surreptitious ads thanks!

- Keep a good tone. And please avoid personal attacks etc.

- Criticism is okay. As long as it is constructive

- The comments you make will be answered here on our website.

you Your name:
Remember me?
mail Your Email address (It will not be published)

home Your homepage or blog address:


write_us Your comment:
:-) :-( :-P :-d :-O ;-) ;-s ;-( :-| :question: :rolleyes: :love: :blush: :mad: :cool: :tired: :bigeyes: :thumbup: :thumbdown: ;-P

bloglovin
bloglovin
We need your support! (why?)
TGG 2.0 webvoter-poll
What should we do more of on TGG 2.0?
Anime and Manga
Movies
Hardware and software
Interviews
Gaming videos
Reviews
Contests
gg_banner


overklockedremix


childs_play


eks kristaller
This ad space is for sale!
feedback
cookies
tgg v2 logo
v1.7 ©2012-2013 *the gaming ground* allrights reserved
Privacy Policy