n1wzAdy

Tropes vs Women in Video Games - Anita Sarkeesiancomment_here

tropes vs women in video games
Det sägs att Tropes vs Women in Video Games videon kostade 160,000 dollar att göra. Men var videon verkligen värd de pengarna?

Okej, nu lär det väl ta hus i helvete när jag väl skrivit av mig. Men då får det väl bli så. För jag har nämligen precis kollat igenom hela Anita Sarkeesian första episod utav "Tropes vs Women in Video Games". Så nu tänker jag ge min åsikt på det hela. Och ja, jag förstår hennes poäng.

Det här med sexism, och det här med att tjejer (Prinsessor osv) måste bli räddade utav manliga karaktärer. Men, och jag säger men. Anita har ju gått in stenhårt för att göra en ensidig video. Där hon bara tar upp exempel som gynnar hennes egen åsikt och vinkling.

Personligen, så tyckte/tycker jag att Tropes vs Women in Video Games kändes som en propaganda video rätt igenom. Ungefär som de gamla armé rekryterings filmerna från WWII. Och hela videon tar ju bara upp negativa exempel.

Jag menar, hon tog inte upp t.ex. Samas Aran, Oni, Aya Brea, Jade, Cate Archer, Lara Croft mfl.

Så dessvärre så anser jag att Anita Sarkeesians skjutit långt över ribban med sin video. Jag förstår vad Anita försökte att uppnå, samt vilka problem som hon försöker att belysa. Men imo, så lyckades KiteTales bra mycket bättre på den fronten med sin video "More than a Damsel in a Dress: A Response".

För det finns ju faktiskt en hel del starka, självständiga och smarta kvinnliga spelkaraktärer (Som många dessutom är huvudkaraktärer i sina egna spel). Men Anita Sarkeesian valde att utelämna den delen helt och hållet. Därför så tycker jag också att Tropes vs Women in Video Games är rätt så missvisande i sin helhet.

Vilket är väldigt synd imo, då det lagts ner så mycket tid, pengar och energi på videon. För det är ju rätt uppenbart att Anita ENBART valt att visa upp den ena sidan av myntet...Men förhoppningsvis så blir dock Anitas andra video bra mycket bättre.



robin
/Robin E
The Gaming Ground
Share to Facebook Share to Twitter Share to MySpace Stumble It Share to Reddit Share to Delicious More...
Postat av: Peter

Jag tycker det är jättebra att ta upp positiva saker inom spelvärlden. Med det sagt, varför, varför, varför ska Sarkeesian behöva göra det? Hon tar upp den större delen av spelen och därigenom strukturer. Vi måste våga prata om problem utan att någon kräver av talaren att man måste ta upp alla positiva exempel/undantag.

Samma sak sker när det talas om hur kvinnor generellt sett inte innehar några höga positioner i samhället eller det faktum att kvinnor som grupp tjänar mindre än män som grupp. När man alltså påtalar en struktur måste någon raskt flytta fokus till att - istället för att prata om problemen - höja fram undantagen. "Den här kvinnan tjänar mer än en man. Den här kvinnan är VD."

Ett mer långtgående exempel är debatten om hur kvinnor utsätts för mordhot etc när de skriver på nätet eller i tidningar. Då behövde flera flytta fokus till att inte alla män gör det (självklart) eller att män också får mordhot.

Detta ständiga behov av en disclaimer när man tar upp just kvinnors problem är rent ut sagt problematisk. Och en del av sexismen. Vi måste kunna beskriva strukturer och majoriteten utan för den skull hela tiden behöva flytta fokus. KiteTales video verkade betydligt bättre i det avseendet då den beskrevs som ett komplement, för att visa ljusglimtar. Jag uppfattade inget krav att Sarkeesian måste prata om positiva undantag (dock kollade jag bara lite snabbt på början).

Och ja, det är ensidigt att prata om strukturer eftersom man aldrig kan se strukturen om man hela tiden dränker den i undantag. Tar man upp det faktum att homosexuella diskrimineras på arbetsmarknaden måste man inte peka på de företag som är HBTQ-vänliga. De finns men är därmed inte del av problemet som strukturen skapar. Det är jättebra att ta upp dem som boost men inte konstruktivt vid själva synliggörandet av strukturen.

Eller ett annat exempel: När det pratades om att poliser kollade människors pass baserat på hudfärg så är det ju jättebra om det fanns mörkhyade som slapp men inte jätterelevant.

Och ja, jag gillar Lara Croft. Men ingen kan väl seriöst säga att hennes stora bröst inte gjort henne känd eller glömma varför kvinnliga karaktärer får just stora bröst?
Och jag älskar Samus Aran som är ett jättebra exempel... om man bortser från att hon blir avklädd i slutet av spelen och i Other M blivit betydligt svagare, mer "feminin".
Jämför bara slutet av Prime 1 - där hon ser mer mänsklig ut med en funktionsenlig frisyr - med Prime 2 - där hon ser ut som Peach med större bröst och någon slags knallgul frisyr som måste vara jättesvettig under en hjälm. Och Zero Suit. Som dessutom blev högklackad i Other M.

Så, som sagt. Man måste våga prata och låta andra prata om strukturer. Man måste våga belysa och låta andra belysa problem. Man måste våga hindra sig från att direkt ropa på undantagen. Nej, inte precis exakt 100% av alla spel innehåller sexism. Men större delen gör det. Det är naturligt när samhället innehåller sexism. Och man måste våga prata om det.

Svar: Först och främst så jag/vi tacka dig för din kommentar Peter =) Den är nog i övrigt den längsta kommentaren som vi någonsin fått så här långt. Givetvis så måste man belysa problemet, absolut.
För problem finns det, även om de det blivit lite bättre med tiden. Och i det här fallet så finns det ju rätt gott om exempel och undantag som bekräftar regeln. Men om vi tar DOA serien t.ex.

Den har ju varit sexistisk från allra första början. Sedan finns det spel och serier som inte varit sexistiska, men som blivit det med tiden (Metroid t.ex). Det ska även nämnas att det finns spel som inte var sexistiska ifrån början, men tack vare moddar (Skyrim, Fallout 3 mfl), så har de blivit det.

Och det där att sex säljer inom spelvärlden. Där har ju motsatsen blivit bevisad flera gånger om. Jag tycker inte heller om att kvinnor/tjejer ska bli mordhotade osv. Eller att kvinnor ska ha en sämre lön fast de utför samma typ utav jobb som sina manliga kollegor.

Ptja, jag var uppenbarligen inte ensam om att uppfatta filmen på så vis. Men Sarkeesian sa ju i slutet utav filmen att hon ska ta upp bra exempel på kvinnliga huvudkaraktärer i nästa film.

Så troligen lär väl folk tagga ner lite när det så väl sker. Jag förstår dock vad du vill ha sagt. Så vi får väl hoppas att "Tropes vs Women in Video Games" rört runt lite i grytan så att säga.

Samt att folk kunnat ta till sig utav det som sas. Men som jag skrev, risken är nog stor att många kommer att se det som propaganda. Och få en negativ inställning till filmen redan från start...

Jag kommer dessvärre inte ihåg vad artikeln heter just nu. Men för ett par veckor sedan, så skrev en kvinnlig utvecklare ett inlägg på sin blogg. Om hur hon uppfattar spelbranschen från sin synvinkel.

Och det var då ingen trevlig läsning kan jag säga. Och många andra kvinnor inom branschen skrev av sig också. Det var allt ifrån sextrakasserier, mobbning, utfrysning till att de vart dåligt behandlade rent allmänt (Att de var mindre värda).

Och jag vet ärligt talat inte riktigt hur vi ska få bukt med det här problemet. Jag menar, jag är inget manssvin själv. Eller en ond och dåliga människa. Den enda konkreta lösningen som jag kan komma på (Bara så här på rak hand).

Det är väl att kvinnorna/tjejerna skapar någon slags organisation inom spelbranschen, som motarbetar det här. Samt hjälper de som hamnat i knipa.

Och för att återgå till Samus Aran och Metroid. Jag gillar inte vad de (Team Ninja) gjorde med Samus i Other M (Det tror jag nog ingen gjorde). Ptja, hur logisk var Jill Valentines kläder i Resident Evil 3?

Jag har dock för mig att Capcom ursäktade bort det där i storyn, med att Jill skulle ha dragit iväg till en fest (eller något sådant). Innan zombie helvetet drog igång. Och nej, jag är inte gay. Men inte ens då (När jag var en tonåring) så gillade jag det klädvalet.

För ingen människa skulle bege sig ut i en zombie infekterad stad, iförd de där kläderna. Dock så har jag för mig att man kan låsa upp andra kläder (Men om de var bättre eller sämre, minns jag ej).

Hur som helst, jag håller med dig Peter. Så tack för din åsikt, och att du tog dig tiden att skriva =)
The Gaming Ground

Date: 2013-04-25 Time: 16:28:30 Url:

Comment here!


super mario


- No spam or surreptitious ads thanks!

- Keep a good tone. And please avoid personal attacks etc.

- Criticism is okay. As long as it is constructive

- The comments you make will be answered here on our website.

you Your name:
Remember me?
mail Your Email address (It will not be published)

home Your homepage or blog address:


write_us Your comment:
:-) :-( :-P :-d :-O ;-) ;-s ;-( :-| :question: :rolleyes: :love: :blush: :mad: :cool: :tired: :bigeyes: :thumbup: :thumbdown: ;-P

bloglovin
bloglovin
We need your support! (why?)
TGG 2.0 webvoter-poll
What should we do more of on TGG 2.0?
Anime and Manga
Movies
Hardware and software
Interviews
Gaming videos
Reviews
Contests
gg_banner


overklockedremix


childs_play


eks kristaller
This ad space is for sale!
feedback
cookies
tgg v2 logo
v1.7 ©2012-2013 *the gaming ground* allrights reserved
Privacy Policy