n1wzAdy

De topp 10 mest ledsna gaming momentencomment_here


Även om Lisa Trevor (RE Remake) är en avskyvärd varelse. Så kunde jag endå inte göra annat än att tycka synd om henne när hon får veta att sin mor är död. För vi vet ju alla vad hon gör hon sedan...

I många, många år har flera spelstudios och spelproducenter försökt att förmedla känslor i sina spel, samt att påverka spelarna rent känslomässigt. Givetvis så var det ingen lätt uppgift ifrån början. Går vi tillbaks till 80talet när Nes och Master System var det allra senaste, så var ju de grafiska och hårdvaru begränsningarna det största problemet.

Men samtidigt så ansträngde man sig desto mer att måla upp känslomässiga moment genom handling, dialoger och färgstarka karaktärer & personligheter. Först när Playstation, Saturn och N64 fanns ute på marknaden, så började det att hända saker på allvar på den fronten.

Då var det ju ju i stort sätt möjligt att skapa vad som helst (speciellt till playstation, tackvare dess cd-format och kraftfulla hårdvara). Och för varje ny konsol generation, så har ju bara förutsättningarna för vad man kan skapa, ökat mer och mer.

Idag kan jag t.ex. lätt påstå att flera spel påverkat mig känslomässigt mer än en gång, både från det förgångna och i nutid. Så jag bestämde mig för att lista mina topp 10 mest ledsna moment inom gaming. Ni finner min lista längre ner i inlägget.

1. När ens bror dör i Deus Ex 1 (Paul Denton, om man sjabblar till det).
2. I Resident Evil remake när Lisa Trevor får veta att hennes mor varit död i många år.
3. Slutet i Silent Hill 2 var så pass ansträngande för mig, att jag fick lov att ta mig en drink.
4. Den allra sista scenen i HL2-EP2 gjorde mig lite ledsen i ögat.
5. Samtliga slut i Max Payne serien är minst sagt tragiska. När jag tänker efter, allt som rör Max är tragiskt och mörkt.
6. Om man är för seg med att hjälpa sin vän Luccas mor i Chrono Trigger (man måste stänga av en maskin med rätt lösenord). Då hamnar modern i rullstol för resten utav livet...
7. Starcraft 1 - Protoss slutet.
8. Det som händer med Conkers flickvän i slutet utav Conkers Bad Fur Day.
9. När Lemon offrar sig för gruppen och världens överlevnad i Shining Force 2.
10. Ödet för det överlevande paret i System Shock 2, en kärlekshistoria som slutade i tårar.

OBS! SPOILER VARNING!



/Robin E
The Gaming Ground
Share to Facebook Share to Twitter Share to MySpace Stumble It Share to Reddit Share to Delicious More...

Comment here!


super mario


- No spam or surreptitious ads thanks!

- Keep a good tone. And please avoid personal attacks etc.

- Criticism is okay. As long as it is constructive

- The comments you make will be answered here on our website.

you Your name:
Remember me?
mail Your Email address (It will not be published)

home Your homepage or blog address:


write_us Your comment:
:-) :-( :-P :-d :-O ;-) ;-s ;-( :-| :question: :rolleyes: :love: :blush: :mad: :cool: :tired: :bigeyes: :thumbup: :thumbdown: ;-P

bloglovin
bloglovin
We need your support! (why?)
TGG 2.0 webvoter-poll
What should we do more of on TGG 2.0?
Anime and Manga
Movies
Hardware and software
Interviews
Gaming videos
Reviews
Contests
gg_banner


overklockedremix


childs_play


eks kristaller
This ad space is for sale!
feedback
cookies
tgg v2 logo
v1.7 ©2012-2013 *the gaming ground* allrights reserved
Privacy Policy