Command and Conquer Generals - PC Recension
Titel: Command & Conquer Generals
Utvecklare: EA Pacific
Format:PC
Genre: RTS
Releasedatum:14 februari 2003
Svårighetsgrad: Hard
Spenderad tid:+30 timmar
Snittbetyg internationellt: 84.86% gameranknings.com
Det finns tre olika spelbara fraktioner (nationer) i C&C Generals. Usa, Kina och GLA. Samtliga har sina svagheter, respektive styrkor och unika enheter.
Jag har nu klarat ut C&C Generals med samtliga fraktioner. Men på något sätt så känns det rätt så tomt efteråt, det var och är inte samma glädje och segersötma som man hade & fick uppleva efter att man klarat ut säg Red Alert t.ex.
För det första så finns det inga mellansekvenser, och knappt några avslutningsfilmer att tala om heller. Generals är dessutom relativt kort (endast 10uppdrag per fraktion, alltså 3 x 10 = 30 uppdrag totalt sätt).
Samt så är enheterna rätt så tråkiga och utav standard mått. Musiken är okej, men inte i närheten så grym som den som man finner i Westwoods egna C&C spel (Frank Klepacki ftw!).
Det finns tre olika svårighetsgrader allt välja mellan. Spelar man på svåraste, så gäller det att komma igång med basbyggandet och försvaret snabbt som tusan. Annars är man historia.
Fast trots de relativt negativa orden jag just skrivit om Generals, så är titeln INTE den sämsta i serien (Command & Conquer 4 är sämst imo). Sammanfattningsvis så känns det liksom som om EA bara varit lata och kört på en cash in på ett känt namn, då det knappt är någon kreativitet att tala om alls i Generals.
Jag är ialla fall väldigt glad för att EA inte förstörde basbyggandet. För det är en viktig del utav C&C själen. Vad det gäller resurs insamlande, så är det inte tiberium som man samlar in. Utan helt vanliga resurser helt enkelt, i form utav pengar och naturtillgångar.
På vapen arsenals och enhets fronten så är det riktigt, riktigt tunt. Noll kreativitet i stort sätt.Det mesta har vi sett flera gånger förut i tidigare C&C spel. Så det är ett standard utbud som vi har att göra med här, mer eller mindre.
Kärnvapen, Ion cannon, kemiska missiler, mammoth tanks osv. Som tur är så är de ialla fall rätt så välgjorda, så att det blir underhållande till trots.
Kärnvapen, din värsta fiende eller vän. Beroende på vilken sida du står på. Man kan dessutom bygga flera kärnvapen anläggningar. Så det går t.ex. utan problem skicka iväg, säg, 5st kärnvapen missiler på en och samma gång. Base no more, så att säga.
De ytterst få ingame filmer som existerar i C&C Generals består typ utav nyhetsinslags liknande sekvenser (tänk BBC news). Ärligt talat så imponerade de inte på mig alls. Helst så ville man skippa de helt, läsa mission briefings i text form och bara komma igång och spela.
Det kändes liksom som om EA bara tagit med filmerna för att det ska vara filmer med i spelet, samt att de fyller en funktion som utfyllnad. Tråkigt, för i t.ex. Red Alert 2 så var det ialla fall rätt roliga videos.
Under somliga banor så är man i stort sätt helt och hållet beroende utav sitt artilleri understöd. Annars är man chanslös, då förlusterna skulle bli påtok för stora utan dess hjälp.
Men om jag istället går över till de bra bitarna i C&C Generals. LAN och internet delen är tämligen underhållande, det går till och med att spela som flera personer i samma lag. Alltså att en person har hand om försvaret, anfall och resurs insamlandet.
Generals tenderar dessutom att bli rätt så intensivt och actionfyllt. Extra roligt blir det när stora slag äger rum på kartan, när explosioner, skottlossningar ekar över hela kartan, det är en riktigt mäktiga känsla måste jag säga. Det är då en enda enhet kan bli tungan på vågen, och skillnaden mellan vinst och förlust för sin fraktion.
Grafiken kanske inte imponerar så där jätte stort idag, men när C&C Generals var nytt. Så var grafiken något utav det snyggaste som kunde målas upp i ett RTS spel.
GLA (de grönfärgade enheterna i bild) är mycket för kemiska vapen. Notera Scud missil enheterna i bild. De är EXTREMT farliga, då har en väldigt långt räckvid, och ställer till med stor skada.
Men som sagt var, kungen över C&C serien och RTS genren är fortfarande den odödliga klassikern Red Alert. Så summan av kardemumma blir följande. Generals är inte i närheten utav en så stor besvikelse som t.ex. C&C4 eller Red Alert 3. Men samtidigt så är Generals långt ifrån den bästa C&C titeln också.
Det är svårt att inte se Generals som en ”easy cash” titel. För EA ansträngde sig då inte särskilt hårt men det här spelet kan jag säga. De spelade på säkra kort, lade till bättre grafik, och sådant som vi känner igen ifrån tidigare C&C spel. Men sedan fick det vara bra.
Så emot alla odds så vart C&C Generals (trots allt) en hyfens RTS titel när allt kom till kritan. Så förvänta er inget storslaget i stil med Red Alert 1 eller Tiberian Sun. Cus It ain´t gonna happen…
Plus
+ Väldigt underhållande över LAN och internet
+ Action intensivt
+ Rätt så snyggt
+ Musiken är helt okej, trots att Frank Klepacki inte stått för tonerna denna gången
+ Massförstörelsevapen är alltid trevligt
Minus
- Inga ingame videos att hurra över
- Ingen Kane, inget nod
- Relativt tråkiga uppdrag
- Fantasilösa och allmänt tråkiga enheter
Handling/story: 6.0/10
Handlingen är så pass tråkig att man inte bryr sig om den alls.
Spelkänsla: 7.2/10
Man har som allra roligast när man spelar online eller över lan emot eller med mänskliga spelare. För single player kampanjerna är utelämnar verkligen mycket att önska.
Grafik: 8.0/10
Grymt snyggt då, helt okej nu.
Ljud/Musik 7.0/10
Stämningsfull musik, inte mer. Inget som man kommer att lägga på minnet direkt.
Kontroll: 9.0/10
I stort sätt klanderfritt.
Livslängd: 7.0 /10
3 olika fraktioner, med 10 uppdrag vadera. Beroende på svårighetsgrad, så tar det givetvis olika lång tid att klara ut allt. Men även på hard så klarar man ut C&C Generals rätt snabbt.
Totalt: 44.2/60
C&C Generals är ingen jätte besvikelse så som t.ex. Red Alert 3 och C&C 4 var och är. Men samtidigt så rör det sig inte heller om en jätte bra C&C titel heller. Man känner ingen direkt större tillfredsställelse efter att man klarat ut spelet, man känner mest ”var det här allt?” .
Generals känns på något sätt som en tunn kompremiss. Att ändå vara ett C&C spel, men samtidigt att inte ändra på för mycket saker, så att inte fansen blir upprörda. Generals är inget dåligt RTS spel, men vi har alla sett och upplevt det här minst 1000 gånger tidigare.
Så räkna inte med något revolutionerande eller nyskapande, för då kommer ni bara att bli besvikna.