Penguin Adventure - Hideo Kojimas första spel
Själva målet med spelet är ytterst simpelt, men ack så gulligt. Man måste komma över det gyllene äpplet för att kunna bota, och rädda sin pingvin tjej!
Det här visste jag ärligt talat faktiskt inte om. Jag läte precis att Hideo "Mr MGS" Kojimas allra första spel som han designade var MSX action/plattforms titeln Pennguin Adventure från 1986 (Konami). Det känns lite så där små lustigt att äns kunna smälta att MGS fader jobbat på en sådan titel back In the days, men sådan är faktan och verkligheten.
Jag vet inte hur många utav er som äns känner igen Penguin Adventure, men jag har spelat titeln kanske MAX 3 gånger i hela mitt liv. Jag minns hur en klasskompis berättade om en udda spelmaskin som hans far tagit hem ifrån Japan (på den tiden så visste jag inte att det var en MSX som det rörde sig om, men idag vet jag att sådant var fallet), och det första spelet jag fick testa på råkade bara vara just Penguin Adventure.
Det finns gott om fällor och hinder som man måste se upp för i Penguin Adventure. Reflexer och god timing är A och O!
Jag kommer inte ihåg exakt vilket år det här var, men det kan inte ha varit senare än max 93-94. Jag själv var ju van vid Sega Master System och Nes, så jag vart minst sagt imponerad utav 3D effekterna och den rörliga grafiken.
Men ska sanningen fram så var det alltså första gången på säkerligen minst 17års tid som jag såg gameplay ifrån Penguin Adventure idag. Personligen så tycker jag att det skulle vara rätt så kul att komma över en MXS maskin framöver, för det finns ju trots allt en hel del guldkorn till den konsolen .
/Robin
Gaming Ground Sverige