Quantum Conundrum - Portal, fast ändå inte

De flesta tänker nog direkt på Portol när de ser QC. Men nej, så ligger det inte riktigt till.
Jag precis som många andra diggar Valves Portal riktigt, riktigt hårt. Så givetvis så höjde man extra mycket på ögonbrynen när man hörde att Portals fd designer Kim Swift (Airtight Games) jobbar på ett "portal liknande" spel vid namn Quantum Conundrum.
Men likheterna är ärligt talat inte så där jätte stora när allt kommer till kritan. Klart att man känner igen stilen och uppläget. Men QC har ett helt annat koncept där man förändrar dimensioner istället för att använda sig utav portaler.
Kreativt till max, minst sagt. Spelets stjärna är dessutom bara 12år (en liten pojke), vars morbror/farbror (Fitz Quadwrangle) är en professor/uppfinnare. Som givetvis råkar klanta till det lite för sig själv och pojken. Det slutar med att Fitz försvinner spårlöst, och det är upp till spelaren (pojken) att hitta sin morbror/farbror igen.
Till sin hjälp har man en speciell handske (powerglove!), som kan ändra och manipilera dimensioner i realtid. Spännande värre, själva gameplayet ser ut att vara rätt så coolt också. Men vi får hålla oss till tåls tills att Quantum Conundrum har release i början utav nästa år till XBL, PSN och Windows via download"
/Robin
Gaming Ground Sverige