Spelen som maxxade NES hårdvaran
Maskin som räddade hela spelbranchen ifrån Ataris E.T tabbe på 80talet.
Det har mer eller mindre varit en oskriven regel att de mest avancerade (ur en grafisk synvinkel) spelen släpps i slutet utav en konsols livscykel. För det tar ju som bekant flera år för utvecklarna att kunna krama ur det mesta hur hårdvaran.
Och ibland så lyckas spelutvecklarna med konststycket att göra spel som knappt borde vara möjliga att göra till ett visst format. Jag tänker då främst på Nes maskinen, då det tycks som om de flesta tekniska miraklena släppts till just det formatet.
Spel så som Batman: Return of the Joker, Metal Storm, Kirby’s Adventure, Contra, Journey to Silius, Little Samson, Super Mario Bros 3, Blaster Master. Listan kan göras mycket, mycket längre, men ni förstår nog min poäng.
Dock har ju flera kända utvecklare och spelproducenter sagt att en del spelstudios tenderar att vara lata vad det gäller att utnyttja kraften ur spelhårdvaran. Jag kommer t.ex aldrig att glömma bort en teknikvideo som jag såg för ett Atari Jaguar spel.
Sure, teknikdemot var gjort i nutid, men poängen låg i att de flesta utvecklarna back then bara utnyttjade typ max 70% utav Jaguarens kraft. Så utan att överdriva så hade nog Jaguar kunnat leverera spel i nästan samma klass som N64ans Golden Eye.
Men om vi återgår till Nes maskinen. Racketboy snickrade ihop en riktigt bra och komplett lista över Nes spel som tänjde på Nes maskinens gränser rejält back in the days. Den artikeln finner ni här!
/Robin
Gaming Ground Sverige