n1wzAdy

32X - Ett gigantiskt kommersiellt fiasko signerat Segacomment_here


Trots att 32X konsolen (konsol tillbyggnads satsen) tokfloppade, så har/hade den en hel del bra spel.

Efter att jag sett & hört Nintendos presskonferens under årets E3 mässa gällande Wii U och läst flertalet artiklar om maskinen, så kan jag inte riktigt låta bli att känna mig på EXAKT samma sätt som när Sega ville få mig att lätta på pluskan och köpa en Sega 32X till min Megadrive i slutet utav 1994.

Det låter kanske inte så långsökt eller off-topic som ni kan tro. 32X kändes mest som en axelryckning när den visades upp (precis så kände jag och många andra när Nintendo avtäckte Wii U), och med tanke på att PS1an och Saturn var på G också, varför skulle jag äns vilja köpa en 32X? så resonerade jag ialla fall.

Och priset var rätt saftigt också, samt så var spelutbudet riktigt, riktigt tunt. Så parallelen mellan 32X och Wii U är faktiskt inte helt missvisande. Det är ju verkligen ett bra drag att släppa en ny maskin med en hårdvara som räknades son ny för 6år sedan. Och det är allmänt förvirrande VARFÖR en Wii ägare (eller någon annan för den delen) äns ska köpa en Wii U?

Och till VILKA vänder sig äns Nintendo med sin Wii U?, ärligt talat så tror jag många kommer att klia sig i huvudet kring frågan om Wii U är ett tillbehör för Wii eller en egen fristående konsol (precis som i fallet med Segas 32X).


Kanske den bästa versionen utav Blackthorne.

Så ja, jag är lite så där lagom orolig för att Wii U mycket väl kan bli den första fiasko maskinen för Nintendo sedan N64an (ja, gamecuben räknades också som ett fiasko. Men i mina ögon så var N64an ett betydligt större fiasko).

Men om vi återgår till det förgångna och Segas 32X maskin istället. Jag struntade helt och hållet i den och sparde ihop pengar till en ny dator istället. Det fanns typ inget som motiverade mig eller övertygade mig om att 32X var något för mig att investera vare sig pengar eller tid i.

Först nu, över 17år senare så gräver jag upp den bortglömda fiasko reliken och kolla upp den närmare. Och när allt kom till kritan, så visade det sig att det fanns/finns en del guldkorn till 32X till trots. Bland annat After Burner, Blackthorne, Knuckles Chaotix, och Shadow Squadron.

Jag betalade inte så där värst mycket för min 32X heller, ett par hundra kronor bara. Sure, det finns kanske 10st titlar som är värda att äga till konsolen. Men det är det värt imo. Vi får hoppas att Nintendos Wii U inte går samma öde till mötes bara...

Det vore ju lyckat om de precis som Sega fick lov att kasta in handduken efter Dreamcast och endast fokusera på att utveckla spel.



/Robin
Gaming Ground Sverige

Share to Facebook Share to Twitter Share to MySpace Stumble It Share to Reddit Share to Delicious More...

Comment here!


super mario


- No spam or surreptitious ads thanks!

- Keep a good tone. And please avoid personal attacks etc.

- Criticism is okay. As long as it is constructive

- The comments you make will be answered here on our website.

you Your name:
Remember me?
mail Your Email address (It will not be published)

home Your homepage or blog address:


write_us Your comment:
:-) :-( :-P :-d :-O ;-) ;-s ;-( :-| :question: :rolleyes: :love: :blush: :mad: :cool: :tired: :bigeyes: :thumbup: :thumbdown: ;-P

bloglovin
bloglovin
We need your support! (why?)
TGG 2.0 webvoter-poll
What should we do more of on TGG 2.0?
Anime and Manga
Movies
Hardware and software
Interviews
Gaming videos
Reviews
Contests
gg_banner


overklockedremix


childs_play


eks kristaller
This ad space is for sale!
feedback
cookies
tgg v2 logo
v1.7 ©2012-2013 *the gaming ground* allrights reserved
Privacy Policy