n1wzAdy

Super Metroid - Odödligt och Epic beyond epiccomment_here


Spelet som fick mig att spendera en hel sommar framför min polares snes maskin.

Jag vet inte hur många timmar och gånger som jag spelat om super metroid till Snes, men det rör sig om en hel del omspelningar och hundratals timmar. Någon idiot sa till mig för någon dag sedan att han inte förstod varför folk tycker om att spela gamla spel.

Jag brukar vanligtvis inte gå i taket (då det finns många troll på nätet), men den här gången så kunde jag inte hålla mig. Jag skrev följande tillbaks till personen ifråga:

"Vi spelar inte gamla spel för att de är gamla. Somliga personer gör det kanske för nostalgi och för att få lite retro vibbar. Men de flesta utav oss vänder oss till de äldre titlarna för att de erbjuder sådant som man inte finner i nyare titlar. Alltså, vi vill ha en grym spelupplevelse och ha kul. Ta Super Metroid t.ex, hur många plattformsspel slår den titeln? inte många kan jag säga".

Jag står fast vid min åsikt där, för jag anser att det stämmer i de flesta fallen. Personligen så spelar jag inte äldre titlar för att de just är gamla, utan jag spelar jävligt bra spel som bara råkar vara gamla. Super Metroid är utan tvekan ett perfekt ex i det här fallet. Spelet har åldrats med värdigthet, något annat kan man inte påstå.

Bägge mina bröder har precis börjat spela Super Metroid för första gången i deras liv, det var jag som presenterade de för SM. Jag kan säga så här mycket, de har fastnat lika hårt som jag gjorde när SM hade release 1994.


Som liten kiddo så fick jag cp damp panik när jag mötte Kraid.

Atmosfären, musiken, utforskandet, bossarna, hemligheterna, bandesignen, föremålen och fienderna är så pass välgjorda att SM skulle kunna användas som ett skolboks ex på hur man gör ett epic spel (oavsett format och genre).

Fast trots det jag precis nämt och skrivit så finns det personer som ser ner på oss retro Gamers. "Hur tusan kan ni spela titlar som är över 15år gammla? ni är fan inte riktiga friska i huvudet...", är och har varit en rätt vanliga respons i mitt fall.

Jag får ofta försvara och förklara VARFÖR jag spelar äldra titlar. Jag tycker att Super Metroid sätter punkt för hela den diskussionen faktiskt. Case closed. Jag vill även passa på att uppmärksamma er på Super Metroid Redesign, som är en omgjord version utav originalet.



/Robin
Gaming Ground Sverige
Share to Facebook Share to Twitter Share to MySpace Stumble It Share to Reddit Share to Delicious More...
Postat av: LIENE

haha, klart man kan spela gamla spel också!

Date: 2011-08-06 Time: 12:14:56 Url: http://lienes.blogg.se/

Comment here!


super mario


- No spam or surreptitious ads thanks!

- Keep a good tone. And please avoid personal attacks etc.

- Criticism is okay. As long as it is constructive

- The comments you make will be answered here on our website.

you Your name:
Remember me?
mail Your Email address (It will not be published)

home Your homepage or blog address:


write_us Your comment:
:-) :-( :-P :-d :-O ;-) ;-s ;-( :-| :question: :rolleyes: :love: :blush: :mad: :cool: :tired: :bigeyes: :thumbup: :thumbdown: ;-P

bloglovin
bloglovin
We need your support! (why?)
TGG 2.0 webvoter-poll
What should we do more of on TGG 2.0?
Anime and Manga
Movies
Hardware and software
Interviews
Gaming videos
Reviews
Contests
gg_banner


overklockedremix


childs_play


eks kristaller
This ad space is for sale!
feedback
cookies
tgg v2 logo
v1.7 ©2012-2013 *the gaming ground* allrights reserved
Privacy Policy