n1wzAdy

Hikikomori - Extrem social fobicomment_here


En riktigt bra anime serie i min mening.

Tog upp det här ämnet lite lätt förut i och med mangan/animen Welcome to the N.H.K. Ämnet jag syftar på är Hikikomori, som är ett mentalt tillstånd där man inte har något som helst socialt liv alls och man undviker att gå ut och komma i kontakt med människor, så mycket som det bara går.

Det är en allt vanligare mental folksjukdom i Japan (där ordet/termen Hikikomori kommer ifrån). Men Japan är långt ifrån det enda landet som har människor som lider utav social fobi. Det kanske är mest vanligt där men det är tydligen rätt vanligt i västvärlden också.

Utan att gräva allt för djupt i ämnet och gå in på psykologi osv. Så kan man väl mer eller mindre konstatera att social fobi är inget man födds med, det är något som växer fram allt eftersom.

Att jag kom in på det här ämnet igen varför att jag läste lite lätt om en tjej i Sverige som led just utav social fobi. Och det lät verkligen hemskt. Paranoia hör tydligen också till den social fobin (som jag förstått det).

Sedan antar jag väl att jag tog upp ämnet igen för att jag led utav en mildare sort av social fobi för 8-9år sen. Men det hängde ihop med mitt viktproblem, so It ain´t a problem any more. Känner ni igen er på symtomen och det som finns att läsa i länkarna, så uppsök vård ASP.

Symtom på social fobi:
- rodnar
- stammar
- svettas
- skakar
- får hjärtklappning
- får domningskänslor
- får yrsel.
- Stark ångest

Mer information om social fobi

http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Social-fobi/
http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=1350



/Robin
Gaming Ground Sverige

Share to Facebook Share to Twitter Share to MySpace Stumble It Share to Reddit Share to Delicious More...

Comment here!


super mario


- No spam or surreptitious ads thanks!

- Keep a good tone. And please avoid personal attacks etc.

- Criticism is okay. As long as it is constructive

- The comments you make will be answered here on our website.

you Your name:
Remember me?
mail Your Email address (It will not be published)

home Your homepage or blog address:


write_us Your comment:
:-) :-( :-P :-d :-O ;-) ;-s ;-( :-| :question: :rolleyes: :love: :blush: :mad: :cool: :tired: :bigeyes: :thumbup: :thumbdown: ;-P

bloglovin
bloglovin
We need your support! (why?)
TGG 2.0 webvoter-poll
What should we do more of on TGG 2.0?
Anime and Manga
Movies
Hardware and software
Interviews
Gaming videos
Reviews
Contests
gg_banner


overklockedremix


childs_play


eks kristaller
This ad space is for sale!
feedback
cookies
tgg v2 logo
v1.7 ©2012-2013 *the gaming ground* allrights reserved
Privacy Policy