Oni - PC
Titel: Oni
Utvecklare: Bungie
Format: PC
Genre: Action
Releasedatum: 29 januari 2001
Svårighetsgrad: Normal
Spenderad tid: +20timmar
Snittbetyg internationellt: 73/100 Metacritic
I början av spelet så får man genomgå en relativt snabb och enkel tutorial.
När folk hör Bungie så tänker de garanterat med största säkerhet på deras FPS serie Halo. Men om vi lägger Halo åt sidan och istället beger oss tillbaks till tidigt 2000-tal och sätter tänderna Bungies action/fighting-lir, Oni.
Det är rätt uppenbart var ambitionerna och visionen låg med Oni. Ett modernare och coolare Tomb Raider, det var troligen grundtanken med det hela. Det blir ganska bekräftat efter ett actionfyllt anime-intro. Man spelar som polisen Konoko. En tjej som sticker ut i mängden, och bland sina poliskollegor.
Året är 2032 och jorden är inte så där himla värst hemtrevlig längre. Vi har lyckats ta död på moderjord till slut och luften är så pass förorenad, att den är dödlig att inandas.
Robot tjejen Shinitama (hon som syns på bilden ovan, längst upp i vänstra hörnet) är din mentor, vän och informatör under alla uppdragen i spelet. Men man får filtrera lite och skilja dösnacket från den vitala informationen, då hon har en viss tendens att pladdra på en del.
Man kan till en början inte göra så där jätte många olika slag, sparkar och kombos. Men det tillkommer nya attacker allt efter som.
Men trots det, så lever brottsligheten vidare. Ett brottssyndikat ställer till med oreda över hela världen. Och det är Konokos jobb att hindra dess framfart. Innan jakten drar igång så börjar man med lite träning så att man blir varm i kroppen. Man bekantar sig med kontrollerna osv.
När det är avklarat, så blir man tilldelad sitt första uppdrag. Man får veta att något inte står riktigt rätt till vid en stor lagerlokal. Konoko beger sig iväg i all fart för att undersöka det hela.
Konoko har en viss förmåga att alltid hamna mitt bland explosioner, eldhav och kulregn.
När man väl får spela under skarptläge så kommer man ganska omgående lägga märke till att man måste anpassa sina attacker efter situation och fiender. Man använder ju t.ex inte ett vapen med explosiv ammunition på nära avstånd. Är fienden nära in på än, så kan man ju istället försöka att göra ett dödande grepp.
Till en början så kan man bara göra rätt klena och harmlösa grepp och slagkombos. Men dom blir kraftfullare och vildare, ju längre man kommer i spelet. Till slut så kan man göra så dödliga grepp att man kan döda i stort sätt vem som helst med ett enda simpelt grepp.
Förutom fysiska attacker så finns det även en handfull vapen till Konokos förfogande. Give em hell girl!
Dock så varierar ju motståndet och nivån på hur lätt det är att genomföra ett grepp eller en slagkombo, beroende på vilken svårighetsgrad man valt. Dom värre fienderna tar man bäst om hand med skjutvapen, och vapen finns det relativt gott om.
Uzis, granatgevär, plasma, laser och elvapen. Värsta är att man bara kan bära ett vapen åt gången, så det gäller att ha koll på hur mycket ammo man har kvar. Om inte annat så kan man ju plocka upp ett vapen från en död fiende, eller så kan man helt enkelt bara rycka av vapnet ur händerna på sin fiende (ja, det går att göra det via ett speciellt grepp. Ser grymt coolt ut när man gör det).
Genom spelets gång så kommer Konoko att byta kläder flera gånger. Matrix kläderna är helt klart coolast i min mening.
Fienderna i sig är inte så där jätte bright direkt. Dom kan skjuta sina egna kompisar i ryggen och spränga sig själva i luften. Det är inte heller några större problem med att knocka den ena efter den andra, med bara händer och fötter. Det blir svettigt först när de värre fienderna dyker upp (cyborg ninjor är inte så vänliga utav sig kan jag säga) eller när dom vanliga fienderna får en tyngre vapenarsenal.
Det finns t.ex ett vapen som är så pass dödligt, att ett enda skott räcker för att döda dom flesta utav fiender. Och två skott är det som krävs för att döda dig. Så man kan inte rusha på en sådan fiende, utan man får smyga sig på dom i stället.
Vad handlingen och storyn beträffar så får man veta den mesta av bakgrunds historian via loggböcker och gömda dokument. Konokos identitet är mer eller mindre 50% av handlingen. Mer än så kan jag inte säga, utan att spoila allt.
Hon är inte så där jätte mycket för utdragna samtal. Hon är mer den typen av person som kör upp en pistol i näsan på folk.
Just Tomb Raider influensen tok-failer ganska hårt i Oni. Då syftar jag alltså på allt var akrobatik heter. Sure, man kan hoppa. Men det är mest för att hoppsparka eller hoppa över ett hinder osv. Man kommer inte att klättra runt och göra coola stunthopp.
Streets of rage-biten är godkänt, inte mer. Det är rätt tråkiga attacker överlag och kontrollerna är långt ifrån tillfredsställande. Miljöerna är dock utan tvekan spelets akilleshäl. Oni slår till och med F.E.A.R på den punkten, med så tråkiga och upprepande miljöer att man nästan spyr över eländet.
Men, för att komma till de bra bitarna (som väger tyngre än dom dåliga). Så är Oni trots det jag just nämnt, ett riktigt bra action/fighting lir. Ärligt talat så gillar jag nästan Konoko mer än Lara Croft, det är mer attityd och kick ass som rinner i hennes ådror.
Plus
+ Anime bitarna
+ Musiken
+ Både vapen och fysiska attacker, inget tungtmaskingevär som på boxen dock.
+ Tekken och Ghost in the shell vibbar
Minus
- Tråkiga miljöer
- Kontrollerna bråkar emellan åt
- Karaktärerna är rätt ocharmiga
- Slutet är ganska wtf
Handling/story: 6.8/10
En axelryckning typ. Inget man reflekterar över.
Spelkänsla: 8.0/10
Man kan göra riktigt häftiga grepp och kombos, och Oni är som bäst när man knäcker någons nacke. Dessvärre så sätter den mediokra kontrollen och dom tråkiga miljöerna käppar i hjulet för helheten.
Grafik: 7.9/10
Inte det vackraste spelet från år 2001 nej. Sunkiga och tråkiga miljöer är en stor del utav Oni dessvärre.
Ljud/Musik 8.4/10
Riktigt maffigt soundtrack faktist. Bra sparka rumpa musik helt klart.
Kontroll: 7.0/10
Det svagaste kortet i hela spelet i min mening. Vet inte hur PS2 versionen är, men PC versionens kontroller är rätt så trasiga. Inga smidiga Tomb Raider kontroller här inte.
Livslängd: 7.2/10
Det må vara två olika slut. Men någon motivation att spela igenom Oni en tredje gång existerar ej. Då något extra matrieal inte finns till hands.
Totalt: 45.3/60
Tanken var god, en blandning utav Streets of Rage och Tomb Raider med influenser utav Ghost in the shell och Matrix. Men spelet känns rätt stelt på sina håll. Kontrollerna är allmänt sega och miljöerna är mörka och tråkiga. Fast trots det så är ändå Oni ett riktigt bra action spel. Rekommenderas varmt till alla!
/Robin
Gaming Ground Sverige
Tjena! Jag diggade din blogg! Undrar om du vill göra ett länkswitch? alltså att jag länkar din blogg på min sida och du min på din!
Jag skriver också om spel, då mest om konsolspel!
Tack på förhand mvh Calle
- Calle
Tackar ^^. Sure, bara att säga till när du länkat oss. Så länkar jag dig.