Diablo 1 - PC
Titel: Diablo 1
Utvecklare: Blizzard
Format: PC
Genre: RPG/Hack n Slash
Releasedatum: 2 januari 1997
Svårighetsgrad: Normal
Spenderad tid: 20 timmar +
Snitt betyg internationellt: 89.12% gamerankings.com
En typisk RPG standard gällande vapen, skydd och inventory.
Jag ska berätta om en titel som charmade en hel generation och som fått en stor skara hardcore fans sedan dess release för över 13år sedan. Spelet har den kaxiga och onda titeln ”Diablo”. Baldurs Gate fanns inte på marknaden än (Baldurs Gate 1 kom ut nästan två år efter Diablo) och RPG marknaden för PC var relativt tunn och ny.
Trodde ni verkligen seriöst att ni skulle kunna starta igång en fest utan moi?
Men Blizzard hade uppenbarligen bestämt sig för att sätta ett permanent avtryck i historia böckerna. Efter spelets inledande intro så förstår man att det är något som inte står riktigt rätt till i den lilla staden Tristram. För under staden så väntar ondskan på att sluka både staden och dess befolkning med hull och hår.
Ju längre ner i tunnelgångarna och labyrinterna du kommer. Ju varmare och närmare helvetet kommer du.
Du är stadens enda och sista räddning från en säker undergång. Som en given RPG Formula så får man välja vilken karaktärsklass man vill ha (dock inget avancerat, valet består utav 3 olika karaktärer med 3 olika karaktärsklasser).
En krigare, en trollkarl och en amazon (Rogue) liknande kvinna. Då jag mer eller mindre alltid varit den sorten som föredrar att svinga svärd, yxor osv. Så var krigaren ett givet val.
Klass stats listan. Här ser man din karaktärs styrkor, level och exp nivå.
Man börjar spelet med en liten näve guld, dålig utrustning och din karaktär börjar på level 1. Efter att man gått runt och utforskat Tristram lite så kommer man förr eller senare att stöta på Cain. En rätt hemlighetsfull karaktär, som talar om den rådande situationen för dig. Och det ser inte bra ut alls. Diablo, lord of terror. Är på fri fot och hotar allas existens, och då inte bara den i Tristram.
Som om inte det vore nog. Så har ett gäng bybor dragit ner i dom djupa labyrinterna under staden. Endast en person tog sig tillbaks med livet i behåll. Hans namn är Farnham, byns egen fylletratt. Han bedövar sina inre demoner med drinkar i mängder.
Uppenbarligen så har arbetsförnedringen flyttat ner sina lokaler + personal till varmare bredgrader.
När man väl begett sig ner I katakomberna så kommer det inte att bli en lugn stund för din del. Precis allt som finns där nere (som rör sig och lever. Död som odöd) vill göra slut på dig. Därför är det väldigt tacksamt att man kan köpa allt det man behöver av ortsbefolkningen på ovanytan
Beroende på vilken karaktär man valt att köra med så kommer det att bli olika svårt. Sen beror det också på hur spelets slumpgenerator slumpat fram saker och ting också. För varje gång du spelar om spelet så ser nivåerna olika ut. Så det kan var till din för eller nackdel så att säga.
Brinnande kors inom hus?. Måste vara någon ny fluga från Ikea.
Givetvis så har man fler talet vapen och föremål till sitt förfogande, för att kunna bemöta alla dom mindre vänligt sinande varelserna som vandrar omkring i skuggorna. Allt ifrån svärd, yxor, pilbågar, klubbor, av de olika slag. Sen av gammal RPG standard så har man en rödbägare (liv/hälsa), och en blå (mana/magi).
För varje monster du dödar så får du erfarenhetspoäng, och när du nåt ett visst tak (som höjs för varje gång du levlar upp) så får du placera ut 5 poäng på valfritt atritbut (styrka, magi osv).
Den ultimata ondskan i egen hög person, nej jag pratar INTE om J-lo under hennes dåliga dagar.
Diablo har blivit krediterat som titeln som skapade hela ”point, klick, action, RPG” genren. En genre som växte och växt efter att Diablo släppts. En genre som Blizzard var med och skapade. Det som gjorde Diablo unikt och det som gjorde folk helt trollbundna utav spelet.
Var det faktum att det var en kombination av flera olika saker. Det är action, äventyr och det har en gnutta utav RPG som rinner i sina ådror. Och det är så pass enkelt att sätta sig in i. Sen så har den en väldigt rak och enkel handling, som ändå går hem och funkar.
Man fick verkligen känslan av att man var utvald att slåss mot ondskan, att kämpa för godheten och Tristram´s folk.
Det var det som gjorde det helt genialt och briljant, och därför håller Diablo än idag. För slaget mellan det goda och det onda, kommer alltid att vara ett aktuellt ämne.
Plus
+ Monster slaktande
+ Musiken är tidslös
+ Item frossande och en slumpmässigt genererad spelvärld
+ 3 olika klasser och karaktärer
+ Beroende framkallande till tusen
Minus
- Kan uppfattas som för kort och lätt för en del
- Ganska linjärt
- Få handlings möjligheter
Handling/story: 8.2/10
Good Vs evil. Med en del tvister och djupt story berättande kring det hela. Men i stort så är det en rätt simpel formel. Men det går hem hos dom flesta säkerligen.
Spelkänsla: 9.1/10
Väldigt få titlar har hållt mig bunden under så pass många år som Diablo gjort. Jag vet e tusan hur många gånger jag spelat igenom spelet. Jag har tappat räkningen. Det håller en väldigt hög underhållnings kvalité.
Grafik: 8.4/10
Ljusår ifrån dagens standard, men come on. Spelet släppts 97. För att vara så pass gammalt så ser det fortfarande great ut. Det funkar alldeles utmärkt helt enkelt.
Ljud/Musik 9.0/10
En väldigt stämningsfull och kraftfull musik som bygger upp spelkänslan rejält mycket. Ett starkt kort för Diablo´s del helt klart. Röstskådespelarna som berättar allt för dig i spelet har gjort ett enormt bra jobb också.
Kontroll: 8.8/10
90% av allt du gör i spelet styrs med din mus (resten är snabbvals tangenter) så finns det inte så mycket att klanka ner på. Dock så känns kontrollerna ibland lite väl sterila. Inte mycket man kan påverka precis.
Livslängd: 9.0/10
Med tanke på att man har tre olika karaktärer, 15 nivåer (ibland fler) per skalle att slakta igenom och så pass många olika unika föremål att hitta. Plus att varje ny spelomgång bjuder på något nytt. Så räcker Diablo väldigt, väldigt länge.
Totalt: 52.5/60
Jag tror inte Blizzard själva visste vad dom satte på för guldägg innan dom visade upp Diablo för världen. Jag själv har spelat Diablo on and off sedan 1997. Alla karaktärer (Griswold, Adria, Ogden mfl), unika item jagandet och levlandet. Jakten på nya upplevelser. Det är det som gjort att Diablo hållt sig ung och fräsch. Trots att åren gått. Diablo är och kommer alltid att förbli en kult förklard RPG titel av högsta rang. Införskaffa omdelbums om du inte redan har spelet.
/Robin
Gaming Ground Sverige