n1wzAdy

Left 4 Dead 2 - PCcomment_here


Titel: Left 4 Dead 2
Utvecklare: Valve 
Format: PC
Genre: Action
Releasedatum: 19 november 2009
Svårighetsgrad: Advanced
Spenderad tid: 100 timmar +
Snitt betyg internationellt: 89.12% gamerankings.com





It´s hammer time! Fast med en yxa istället.

Så var det dags igen, zombie apocalypse 2.0, eller inte riktigt. Men nästan ialla fall. På ytan (och på spelboxens siffra nr ”2”) så kan det lätt uppfattas som att det rör sig om en direkt uppföljare till L4D. Jag är inte riktigt med på dom noterna, för går man under ytan och analyserar närmare. Så kommer man märka att väldigt mycket är bekant och att några större förändringar inte gjorts sen senast vi fick iklä oss rollen som överlevare.

Den största skillnaden den gången är att överlevarna inte heter Francis, Louis, Bill eller Zoey. Utan Coach, Nick, Rochelle och Ellis.

 


Motorsågen från Doom gör entré i L4D2, din bästa vän i de närgångna striderna.


Efter spelets korta intro film så får man en försmak på hur djupt ner  i skiten man sitter samt en presentation av spelets nya hjältar/överlevare. Som består utav en bonde/redneck/bilmeckaniker (Ellis), en amerikanskfotbollstränare (Coach), en journalist  (Rochelle) och en mystisks kostym klädd herre vid namn Nick. Det alla fyra har gemensamt är att alla sitter fast på samma zombie infekterade båt, och båten sjunker snabbt.

Jag ska väl betona att denna gången så kan du glömma bort allt vad solo/Rambo utforskning heter. Jobbar ni inte ihop och verkligen täcker varandras ryggar, då är du död innan du vet ordet av det. Man tvingas till att vara i konstant rörelse, att stå och campa leder för det mesta till en säker död. I kort, man måste avancera för att överleva.

 


Gråhud, döda guldfisk ögon, tuggar blodig fragma, måste vara svininfluensan som går igen.

Svårighetsgraden har skruvats upp en del i L4D2, det tog inte lång stund för mig att märka att det inte var lika lugna gatan som i ettan (jag valde svårighetsgraden advanced). Det fullkomligen öser ut zombisar från över allt. Ibland kunde man nästan tro att man spelade AVP som marin. Dom är verkligen precis över allt. Det är tur att man har fått en bred arsenal av vapen till sitt förfogande.

Det som är nytt är att man nu kan använda sig utav närstridsvapen, som t.ex. yxor, motorsåg, katanasvärd och stekpannor. På skjutvapen fronten så får man sätta tänderna i allt ifrån Ak47or, maffigare hagelbrakare, Magnum till granatkastare. Men precis som tidigare så kan man inte bära runt på hur mycket vapen som helst. Ett större vapen och ett sekundärt mindre vapen + kastvapen (pipbomb, molotov cocktail eller den nya ”Bile Bomb”, som är spy från boomers).

 



Rock n roll – Tank 1-0.

Det har även tillkommit mindre vapenuppgraderingar som man kan hitta på (om man har tur). Där bland lasersikte (perfekt att ha på magnumen) och två olika sorters special ammo. Den ena sätter eld på dina fiender och den andra får dom att sprängas i bitar.

Det är 5st kampanjer (Hard Rain, The Parish, Dead Center, Swamp Fever och Dark Carnival) totalt sätt som man ska klara sig igenom (man kan spela igenom dom i vilken ordning man vill). Alla kampanjerna tar plats i Sydstats Amerika (New Orleans, Georgia och Savannah).  Miljöerna är lite mer varierande än vad dom var i L4D. Nu är det träskmarker, karnevaler, köpcentrum och koloniplantage i solljus som gäller.

 


His only half the zombie he used to be, mumlade Ellis muntert för sig självt.


Man börjar med ganska svaga vapen (pistol) för att sen avancera uppåt till dom tyngre och mer kraftfulla krutspridarna. Som vanligt så går det ut på att ta sig fram genom vågorna av infekterade för att ta sig till safehuse (där är man säker, med undantag för tanks).

Det ökade våldet har det pratats ganska mycket om i L4D2, nu går det alldeles utmärkt att skjuta av i stort sett alla kroppens lemmar utan problem. Det stänker och sprätter blod lite över allt. Ju maffigare bössa desto blodigare resultat får du.

 


Vad du än gör, trampa INTE i den gröna skiten.


Det finns betydligt mindre utrymme för tabbar och långa betänke tider I L4D2, då dom nya fienderna påverkar spelets (och din/ditt lags) utgångsläge radikalt. En spelrunda som först verkar vara en walk in the park kan förvandlas till din värsta mardröm in no time.  Förutom dom tidigare kända fienderna så har nya tillkommit.

Charger (tacklar ner dig i full fart), en kvinnlig version av boomer, olika sorters infekterade (beroende på miljö), Spitter (en riktig ful kärring som spottar snor på dig) och Jockey (En snabb dvärg liknande sak som hoppar klamrar sig fast på dig). Så det finns inga säkra strategier/taktiker, man måste anpassa sig efter den rådande situationen. Att ha snabba reflexer är ett stort plus och att man lär sig att känna igen sina fiender efter deras läten.

 


Våning 6 zombisar som löper amok, våning 7 bjuder på helvetets eldar och mer zombisar. Lifes a bitch.


En annan sak som är helt nytt för L4D2 är dess A.I director, som slumpmässigt genererar banans struktur, fiendernas sort och utplacering. Så man kan aldrig riktigt veta i förväg hur man ska agera, vilket skänker variation och utmaning. Ingen spelrunda blir den andra lik.

Två tillskott har även gjorts på hälso biten, förutom sjuklådan och pillrena så finns det en spruta (som ger än lite liv + att man blir snabbare och tål mer stryk för en kort period) och den så kallade defibrillator (som gör det möjligt för spelaren att återuppliva en fallen kamerat från sin eviga dvala).



Somliga fattar inte vinken när dom inte är inbjudna till äns hemmafest.

Handlingen då? Det förmedlas via cutscens, ingen stor grej egentligen. Det gör sitt, men inte mer. Tycker Valve har varit  lite väl lata och bekväma av sig på den punkten. Inte för att det är något man äns hinner att reflektera över,  då man har fullt upp med att hugga huvudet av zombie clowner och hålla sig och sina kompisar vid liv.

När man kör solo genom alla kampanjer med A.I styrda karaktärer så kommer man att tappa fattning mer än en gång ska nämnas. Då dom agerar minst sagt puckat till och från. Precis som sin föregångare så upplevs L4D2 bäst i gott sällskap online.

 


Glöm allt vad Deer Hunter heter. Nu är det zombie hunter som gäller, med lasersikte och allt.

Så hur står sig L4D2 mot L4D då kan undras? i det stora hela så är det exakt samma spel som sin lillebror, på gott och ont. Man får mer av samma vara fast med en ny kryddning, lite nya leksaker och föremål som hjälper än att göra sig av med hinder längs med vägen.  

Det är inte nyskapande och har inte genom gått någon jätteförvandling sedan första L4D , men det är ack så inåt helsike roligt. Det är L4D 1.5, ett våldsammare monster med vässade tänder och större appetit. Så vad väntar du på? mata monstret pronto.

Plus
+
Närstridsvapen
+
Roligare än ettan
+
Nya vapen, spellägen, kampanjer och fiender
+
Mer balanserat än föregångaren
+
Våldsammare och blodigare

Minus
- NPC A.i´n är lika dum som förut
- Lite väl högt temp för det mesta
- Mer action än skräck
- Känns som en väldigt dyr patch eller expansion på sin höjd

Handling/story: 7.0/10
Exakt samma upplägg som ettan fast med fyra nya huvudkaraktärer. Överlev till varje pris och slakta allt som står i din väg.

Spelkänsla:  8.8/10
Näst intill identisk med L4D1 med det undantaget att tempot och zombie horderna är lite väl överdrivna. Det drar ner på betyget då det knappt finns någon chans att bygga upp en stämning. Det är damp panik precis hela tiden.

Grafik: 9.0 /10
En minimal men ändå synbar förbättring mot tidigare. Dock är det inte tal om någon total makeover.

Ljud/Musik  7.2/10
Känns väldigt, väldigt magert på den fronten. Inga större förbättringar sen del 1. 

Kontroll: 9.0/10
Inga märkbara skillnader från ettan, förutom att jag uppfattat de som mer smooth.

Livslängd: 9.0/10
5 olika kampanjer, 4 olika spellägen + realism mode, onlinespel, en hel drös med vapen och nya fiender att ta död på. Sen finns det mycket att tanka ner från nätet, moddar, nya kartor, skins osv.

Totalt: 50/60
Valve har inte tagit något jätte stort kliv i och med L4D2, och som alla redan vet så var det livat värre med både protestlistor och bojkott mot spelet. Det som de gjort är att dom kastat in mer leksaker att leka med och fixat till det som man tyckte sig sakna i L4D1. Men mer än så är det inte.  Fast trots det så är L4D2 ett måste för dom som gillade första spelet, att döda zombies med motorsåg är liksom aldrig fel.



/Robin
Gaming Ground Sverige

Share to Facebook Share to Twitter Share to MySpace Stumble It Share to Reddit Share to Delicious More...

Comment here!


super mario


- No spam or surreptitious ads thanks!

- Keep a good tone. And please avoid personal attacks etc.

- Criticism is okay. As long as it is constructive

- The comments you make will be answered here on our website.

you Your name:
Remember me?
mail Your Email address (It will not be published)

home Your homepage or blog address:


write_us Your comment:
:-) :-( :-P :-d :-O ;-) ;-s ;-( :-| :question: :rolleyes: :love: :blush: :mad: :cool: :tired: :bigeyes: :thumbup: :thumbdown: ;-P

bloglovin
bloglovin
We need your support! (why?)
TGG 2.0 webvoter-poll
What should we do more of on TGG 2.0?
Anime and Manga
Movies
Hardware and software
Interviews
Gaming videos
Reviews
Contests
gg_banner


overklockedremix


childs_play


eks kristaller
This ad space is for sale!
feedback
cookies
tgg v2 logo
v1.7 ©2012-2013 *the gaming ground* allrights reserved
Privacy Policy