Half-Life - Den smarta FPS titeln

En välkänd logga för dom flesta Gamers där ute.
Det ringer nog en klocka hos dom flesta när jag säger Gordon Freeman, Black Messa eller G-Man. 1998 släppte valve en liten FPS titel vid namn Half-Life. Spelet skulle komma att omstrukturera allt vi trodde och kände till om FPS genren. Vi var ju trots allt ganska vana vid att bara gå runt i korridorer, hämta nycklar, öppna dörrar och skjuta ihjäl allt som kom i våran väg.
I HL fanns det helt plötsligt pratglada NPCer, en plot, en djupare handling (en dom flesta FPS spelen back then) och tvister. Sedan fanns det gott om minnesvärda nyckelscener. Så som när en forskare blir indragen i en ventilationstrumma utav en zombie eller som när man stöter på soldaterna för första gången.
Sedan var fiendernas A.i bra mycket mer avancerad och intelligenta än vad vi var vana vid. Soldaterna t.ex jobbade i grupp och kunde attackera fråna alla möjliga håll och kanter. Sedan tyckte dom om att kasta handgranater på än om man stod och campade bakom ett par lådor eller om stod och tryckte bakom ett hörn.
Ju svårare svårighetsgrad man spelade på, ju mer aggresivt agerade fienderna emot dig. Sedan släpptes ju High Definition packet år 2001 (i samband med expansionen Blue Shift) och det höjde spelkänslan en hel del. Då grafiken vart bra mycket bättre.
För mig är Half Life än idag, en utav mina topp 10 FPS favoriter.
/Robin
Gaming Ground Sverige