n1wzAdy

Fallout mmorpg (Project V13)comment_here



Sent igår kväll fick jag syn på flera koncept art bilder från det påstoda Fallout mmorpg projektet. Det har stormat kring Interplay en längre tid nu, pga hela grejen med Bethesda och deras stämning emot dom. Tydligen ska flera koncept bilder ha laddats upp på Interplays forum utav Chris Taylor (huvudman för Project V13 på Interplay) för att hålla liv i myten, legenden om ett Fallout Mmorpg (Project V 13). Och för att köra in en tumme i ögat på Bethesda (Då dom ligger i en juridisk despyt med dom sedan länge).

Jag själv (då jag är ett stort fan av Fallout serien och Interplay) hoppas att spelet verkligen kommer ut. I fan kretsar så ses Fallout mmorpg (även kallat Fallout online/Fool) som det RIKTIGA Fallout 3 (alt, Fallout 4). Det vart ju tre fan camp när Fallout 3 utannonserades utav Bethesda.

Nr 1: Dom som på förhand bestämde sig för att hata Fallout 3 innan det äns kommit ut och dom fått testa det (Hardcore Fallout fanboys).
Nr 2: Dom som var mer openminded och gav det en chans (antingen personer som inte kört något annat spel i serien eller mer förstående Fallout fans).
Nr 3: Dom som köpte allt snacka/hjärntvätt om hur skit Fallout 3 är/skulle bli men sen ångra sig när dom läste/såg flera recensioner på spelet. Och sen skaffade det ialla fall.



Mad Max vibbar, nice nice.

Chris Taylor (Lead developer) för Project V13, skrev på Interplays forum för någon dag sedan.

“Keep in mind that this is concept art. It's not finalized art, but it will give you a feel for what we are aiming for with V13”.



Antar att det står "Välkommen till Enköping" på skylten.

Chris sa även följande:

"One of the themes we will be dealing with is regrowth and rebuilding. After X amount of time (notice that sly dodge about the timeline), there is bound to be some amount of rebirth. We've had some long (LONG) discussions about how much of that we want to present, how much is natural and how much is man-made."



Det finns inga dåliga väder, bara dåliga kläder.

Historian kring Fallout Online/Project V 13 har varit minst sagt snurrig. Det har varit ett on/off projekt i flera år. Det har startats igång för att släckas ner för att starts upp igen (dock under väldigt stor sekretes). Följande sas bland annat utav Feargus Urquhart (han var lead director för Fallout 2, under sin tid på Black Isle Studios) om Brian Fargo (När han fortfarande var VD för Interplay).

Fargo ska ha framfört/erbjudit Black Isle att få utveckla ett eventuellt Fallout Mmorpg spel. Men tydligen så ska Feargus ha vägrat att gå med på det.

Följande citat kommer av Feargus Urquhart själv om hela Fallout mmorpg dealen:

"The reason at the time, because I would have loved to have made a Fallout MMO, was that I believed that Interplay was just not in a situation where they had the resources to do it. When you go off to do an MMO it's going to cost $100 million before you get it on the shelf; you've gotta buy servers and you've gotta have service people, and you have to have Game Masters. It's an undertaking, and on top of that, it means that you do have to do all that stuff so what else are you going to focus on? What other games are you going to be able to make?"


Borta bra men hemma bäst. Hem juva hem.

Som alla vet vid det här laget. Så köpte ju Bethesda Fallout licensen utav Interplay år 2004 (som men gav tillbaks rättigheterna till att få göra ett mmorpg spel till Interplay. Under dom förutsättningarna att dom startar utvecklingen inom 2år, räknat från april 2007), sen vart det ett väldans liv när Interplay bestämde sig för att släppa en spelbox under namnet "Fallout Trilogy" (för inte allt för länge sedan). Som Bethesda i sin tur hävdar var ett missvisande namn. Då konsumenter tror att Fallout 3 följer med i boxen. Ett kontrakts brott helt enkelt (Bethesda ska tydligen inte äns ha fått se/höra ett dugg om något Fallout Trilogy från Interplays sida. Och enligt deras avtal så MÅSTE dom godkänna precis allt som har med Fallout serien att göra.)

Men det slutar inte där. Det fanns ännu en avtalspunkt som sade att Interplay måste ha skrapat ihop 30miljoner dollar (Som senast till slutet av mars 2009) för att kunna utveckla ett Fallout mmorpg spel. I själva verket hade Interplay skulder på 2.54miljoner dollar och endast 16000 dollar i kontanter (Sifror tagna från 2009 juni).

Så det vara två punkter i raden av många avtalspunkter som Interplay brytit emot enligt Bethesda själva (och deras avtal sins i mellan).

Och det vart nog inte mycket bättre av det hela att Interplay gjorde en deal med den Bulgariska studion Masthead, att dom får sköta utvecklingen av Mmorpg projektet V13 (Fallout online). För den dealen gjordes 11 dagar efter att (enligt kontrakt mellan Bethesda och Interplay) Fallout Mmorpg licensen gått tillbaks till Bethesda (pga att flera avtalspunkter inte uppfyllts. Bland annat att det saknas pengar och ett utvecklings team). Så yttliggare ett kontrakts brott i mängden.

Själva despyten i en mer juridisk form:
http://yahoo.brand.edgar-online.com/displayfilinginfo.aspx?FilingID=6543575-52481-53881&type=sect&TabIndex=2&companyid=6125&ppu=%252fdefault.aspx%253fcompanyid%253d6125

Ser minst sagt riktigt mörkt ut för Interplay. Och framtiden för Project V13 är oviss. Dock kontrade Interplay med att anklaga Bethesda för 10 olika punkter av kontraktsbrott. Där bland trademark och purchase agreement.

En enda salig sopa har det blivit utav det hela....i slut änden så är det fansen som får betala det ultimata priset.



En vacker död stad, mer eller mindre.

Project V 13 (Fallout online) har varit under utveckling sen 2007 november och i april i år så fick alltså den Bulgariska studion erbjudandet utav Interplay att få jobba och utveckla Project V13. Dom personer som varit involverade i Project V13 är välkända namn inom Fallout serien. Där bland Jason D. Anderson, Chris Taylor, Serg Souleiman och Natig Aghayev. Dock lämnade Jason D Interplay i mars i år för att sen hoppa på Inxile Entertainment.



Sthlm, dagen efter Aik´s seger fest 2009 nov.

Det börjar lukta ganska mycket Duke Nukem 4 ever över Project V13 tyvärr. Det är sagt att spelet ska släppas någon gång under 2010 (tror man på tomten så är det nog möjligt att det blir så). Med så mycket problem i ryggen som projektet och Interplay har. Så lär det krävas ett smäre mirakel för att V13 ska bli en verklighet och få se dags ljuset.

Ska bli väldigt intressant att följa den här utvecklingen. Jag som fan hoppas givetvis på det bästa. Men man måste dessvärre leva i verkligheten och vara realistisk. Det är en slim to none chans att spelet någonsin slutförs och släpps som en färdig utvecklad produkt. Är viserligen snart julafton. Och det sägs ju att julen är en högtid för mirakel.

Interplays hemsida

http://www.interplay.com/

Interplays forum
http://www.interplay.com/forums/viewtopic.php?f=50&t=1762

No Mutants Allowed

http://www.nma-fallout.com/

Fonline 2238
http://fonline2238.blogspot.com/2009/07/fonline-2238-developers-blog-finally.html


/Robin
The Gaming Ground
Share to Facebook Share to Twitter Share to MySpace Stumble It Share to Reddit Share to Delicious More...

Comment here!


super mario


- No spam or surreptitious ads thanks!

- Keep a good tone. And please avoid personal attacks etc.

- Criticism is okay. As long as it is constructive

- The comments you make will be answered here on our website.

you Your name:
Remember me?
mail Your Email address (It will not be published)

home Your homepage or blog address:


write_us Your comment:
:-) :-( :-P :-d :-O ;-) ;-s ;-( :-| :question: :rolleyes: :love: :blush: :mad: :cool: :tired: :bigeyes: :thumbup: :thumbdown: ;-P

bloglovin
bloglovin
We need your support! (why?)
TGG 2.0 webvoter-poll
What should we do more of on TGG 2.0?
Anime and Manga
Movies
Hardware and software
Interviews
Gaming videos
Reviews
Contests
gg_banner


overklockedremix


childs_play


eks kristaller
This ad space is for sale!
feedback
cookies
tgg v2 logo
v1.7 ©2012-2013 *the gaming ground* allrights reserved
Privacy Policy