n1wzAdy

Earthworm jim 2 - Megadrivecomment_here


Title: Earthworm Jim 2
Utvecklare: Shiny Entertainment
Format: Mega Drive
Genre: Platform
Releasedatum: 1995 Dec
Svårighetsgrad: Normal
Spenderad tid:
15 timmar +
Snitt betyg internationellt:
90% på gamerankings.com




Precis när man trodde galenskaperna hade nåt sin höjdpunkt med första Earthworm Jim, så anlände Earthworm Jim 2 som en gåva från ovan och ändrade på det faktumet. 2an spinner vidare på samma koncept som ettan. Ett plattforms lir där man givetvis tar sig an rollen som masken Jim. Denna gången är han dock inte ensam i sin kamp mot diverse olika fiender. Hans nyvunna vän ”Snott” är med Jim vart än han går (En slemliknande varelse som håller sig gömd i Jim´s backpack, tills att man använder sig utav han).


Jim rädds uppenbarligen inte den rådande nöff sjukan. Time to become bacon little piggy.

Storyn är denna gången att prinsessan ”What´s-Her-Name” blivit kidnappad och tvingad till att gifta sig med Psy-crow. Det måste givetvis Jim sätta stopp för. Så äventyret sätts igång rätt snabbt. Och i min mening så lägger man direkt märke till att den grafiska biten i spelet fått sig en total make over. Grafiken ser handritad ut på somliga banor, Groovy!


En utav dom mest udda banorna i ett spel ever.

Man har tagit bort Jim´s helikopter funktion från ettan (man använde jims huvud till det) nu har man istället Snott som både kan veckla ut sig till en fallskärm (man dubbel klickar snabbt på tangenten/handkontrolls knappen) eller som en slags enterhake som gör att Jim kan svinga sig fram och tillbaks (funkar endast på områden som är insmetade i slem).

Nya vapen till Jim´s förfogande har man också lagt till (man har givetvis sin gamla plasma pistol som standard vapen). Dom mest udda/konstiga du kan föreställa dig. Vad sägs t.ex. om målsökande hus missiler eller ett vapen som skjuter vattenbubblor?.


Det där är helt klart en stol man INTE vill sätta sig i.

Svårighetsgraden är lite den samma som i ettan. Somliga partier är ganska lätta medans andra är mer överjävliga (maraton loppet mot Pys-Crow på slutet t.ex.). Skulle våga påstå att det är mer varierande banor och speldesign i tvåan också. Ena stunden bär man grisar och kosor, sen förvandlar man sig till en blind salamander som man ska vägleda genom rena rama hinderbanan av fällor (och så en frågesports triva på det) och som om det inte vore nog. Jim förvandlar sitt eget huvud till en ballong vid ett tillfälle.


Kossor är ett ständigt återkommande moment i Earthworm Jim 2, hmmm.

Musiken känns inte lika rätt och klockren som i ettan tyvärr. Den känns felplacerad, passar liksom inte in i tavelrammen lika bra. Det finns bra musikstycken helt klart. Men det är i överlag en svagare uppsättning låtar än tidigare. Favoriter är helt klart  ”Subterranean” och Tangerine. Sen ett plus I kanten för säckpips musiken I “Worms from Foregin Lands”. Något som verkligen är klockrent rätt igenom är spelkänslan. Som är på topp genom hela spelet.

Det är hela tiden nya tvister som uppstår, så man hinner aldrig med att bli uttråkad innan något nytt presenteras för än. Och humorn är närvarande hela tiden. Allt ifrån Jim´s komiska utspel i form av kommentarer eller bara hans eget kropps språk (gillar verkligen dom olika animationerna Jim gör i slutet av varje avklarad bana).



What´s next to the moon!

Banorna ja, minst sagt skruvade. Något som skulle kunna vara hämtat från en feberdröm kan tyckas. En bana är helt insperad kring mat (och slutbossen är, ja. Du gissade det, mat) i en annan så springer man runt på berg av papper och försöker undvika att bli uppäten av filarkiv från helvetet. Finns även en del i spelet där man ska leda en ballong med sprängmedel från början till slutet av banan (Man styr runt Jim med sin raket liknande farkost och försöker knuffa ballongen framåt, förbi fiender, hinder osv).

Det finns ingen begränsning på fantasin i det här spelet. Man kommer att få sig många goda skratt utav bara själva banornas upplägg. Fienderna är minst sagt lika skruvade dom.

Gamla tanter som åker i stolhissar, som slår dig om du kommer för nära, utomjordingar med propeller mössa, rymdskepp som kidnappar kor,  det är en salig blandning av karaktärer som vill dig ont helt enkelt.


Cowabanga dudes! It´s pizza time.


Det är inga jätte stora förändringar som gjorts i Earthworm Jim 2. Det mesta är sig likt. Hela konceptet är den samma som i första spelet. Somliga saker sticker dock ut. Som t.ex. att man nu inte har ett race ute i rymden mot Psy-crow mellan varje bana. Nu ska man istället rädda valpar (puppy love banorna). Dom flesta hatade mer eller mindre den förändringen. Jag håller med. Racing upplägget i första delen var roligare, och betydligt mindre irreterande.


Snacka om crazyness beyond crazyness.

När man väger plusen mot dom få negative sakerna som finns I Earthworm Jim 2, så finns det ingen som helst anledning att inte ta sig an hans äventyr v 2.0. Det är mer av allt som vi älskade i första spelet och lite mer där till.

Plus
+
Bandesignen är något utöver det vanliga (mat banan säger jag bara)
+
Jim´s sidekick Snott, som hjälper än att komma till annars onåbara platser.
+
Humorn och den är ännu mer maxxad än första spelet
+
Varierande gameplay
+
En tokig uppsättning av vapen
+ Bossarna är minst sagt kreativa

Minus
- Musiken är inte lika bra som den var i Earthworm Jim 1
-
Puppy love bannorna, på gott och ont

Handling/story: 8.0/10
Handlingen i själva spelet är inte djupt (precis som i ettan). Man ska rädda prinsessan, ta sig igenom en drös banor och hålla sig själv vid liv. Känns som det fanns utrymme att göra mer här.

Spelkänsla: 8.4/10
Ingredienserna finns där. Men det är inte lika smakstarkt och välkryddat som i ettan.

Grafik: 9.2/10
Mer stilrent och detaljerat än första delen. Animationer, design och karaktärerna är välgjorda.

Ljud/Musik  8.2/10

Musiken passar inte riktigt in lika bra som den gjorde för första spelet. Musiken är dock långt ifrån dålig. Gillar Dixieland, Italian Melody (puppy love banorna) och Subterranean.


Kontroll: 8.8/10
Lika grym och tight som i ettan. Identiskt kontroll schema som funkar utmärkt till punkt och prickar.

Livslängd: 8.0/10
Jag uppfattar 2an som både kortare och lättare än första spelet. Och det finns inte något särskilt högt omspelningsvärde heller. 2 olika slut. Ett dåligt och ett bra.

Totalt: 50,6/60
Gillade man Earthworm Jim 1 så är 2an givetvis ett måste. Men har man inte kört ettan men gillar man plattforms spel med mycket action, humor och spelglädje. Då är Jim 2 det givna valet för dig.



/Robin
The Gaming Ground
Share to Facebook Share to Twitter Share to MySpace Stumble It Share to Reddit Share to Delicious More...

Comment here!


super mario


- No spam or surreptitious ads thanks!

- Keep a good tone. And please avoid personal attacks etc.

- Criticism is okay. As long as it is constructive

- The comments you make will be answered here on our website.

you Your name:
Remember me?
mail Your Email address (It will not be published)

home Your homepage or blog address:


write_us Your comment:
:-) :-( :-P :-d :-O ;-) ;-s ;-( :-| :question: :rolleyes: :love: :blush: :mad: :cool: :tired: :bigeyes: :thumbup: :thumbdown: ;-P

bloglovin
bloglovin
We need your support! (why?)
TGG 2.0 webvoter-poll
What should we do more of on TGG 2.0?
Anime and Manga
Movies
Hardware and software
Interviews
Gaming videos
Reviews
Contests
gg_banner


overklockedremix


childs_play


eks kristaller
This ad space is for sale!
feedback
cookies
tgg v2 logo
v1.7 ©2012-2013 *the gaming ground* allrights reserved
Privacy Policy