Format: Pc
Genre: Racing
Releasedatum: 1997 juni
Svårighetsgrad: Normal
Spenderad tid: 40 timmar +
Snitt betyg internationellt: 89.60% på gamerankings.com

Carmageddon är ett väldigt laddat namn, fullt av kontroverser. SCI och Stainless tog Death Race film licensen (med allas våran Stallone) och gjorde om hela konceptet till ett spel. Dom som sett filmen fattar nog vad Carmageddon handlar om. Jag skulle sammanfatta det hela med att säga att det är ett Destruction Derby Extreme Edition (vilket man får väldigt klart för sig i spelets inledande intro film, som är väldigt neat i övrigt + i kanten för Fear Factory´s 'Zero Signal' låt).

Man är en race förare som placeras bakom ratten på diverse monster bilar (I början kan man bara välja mellan två olika bilar och förare. En manlig och en kvinnlig sådan, Die Anna och Max Damage). Man får tid och pengar för att köra över djur och människor som kommer i äns väg. Och äns motståndare får man också tid och pengar för att eliminera.

High score!

Man kan också ta sig igenom banorna genom att köra som i dom vanliga (mer barn vänliga) race spelen. Alltså att man kör igenom samtliga check points tills man kört dom antal loppen som man ska. Jag ska dock vara ärlig och säga att jag inte gjort det en enda gång. Är liksom inte därför man kör Carmageddon. Hade jag velat ha ett vanligt racing spel så hade jag kört Need For Speed, Gran Turismo osv. Nej, i Carmageddon går det ut på att köra över/på ALLT som ger än tid, pengar och som gör att man klättrar i placerings listan.

Time to wreck some shit!

Man börjar på placering 99 och man får börja med en riktigt risig bil. Inför varje bana så får man se start lineupen med bilar/motståndare (vilken placering man kommer att ha i ledet). Det tickar ner från 5 till noll, sen är slakt cirkusen i full gång. Är man riktig snabb så hinner man köra över den som flaggar igång racet (det kan ibland ge än enda upp till 8000credit för besväret). Det finns tre svårighetsgrader i spelet. Och det märks av ganska väl om man kör på en högre svårighets grad. Främst i äns motståndares aggrevistet och stryk tålighet.

Jag skyller på att det var dåligt skyltat innan kurvan.

Det gäller att vara mån om både sin tid (tickar tiden ner till noll, då torskar du automatiskt racet) och sin bils hälsa. Man kan dock reparera sin bil när som helst, så länge som man har pengar till godo (med ett enkelt knapp tryck på tangentbordet).  Det är riktigt underhållande att köra riktigt snabbt, men det är inte riktigt lika underhållande att tappa greppet om väggen (vilket illustreras rätt bra ovan) då flyger man all världens väg åt hel****.

Det går visserligen att köra en recover (Man pröjasar 2000 credit, sen står bilen på vägen igen) redan när man märker av att man håller på att tappa kontrollen över sin bil. Men ibland så går det så snabbt att man inte hinner reagera. Personligen så tycker jag om att det är lite mer realistiskt/verkligt. Så tabbar jag mig, så får jag stå mitt kast.

Touch down this mother fu****!

För dom som känner till det gamla spelet Stunts. Så kommer Carmageddon att ha en hel del mervärde. Man kan trixa runt en hel del. Hoppa over broar, hus och mycket mer. Finns fordon som kommer upp I en bra bit over 250km/timmen. Så tar man sats och flyger upp för en kulle t.ex. då får man sin livsflygtur (man får till och med pengar för galna stunt tricks, om man lyckas landa dom vill säga). Pengarna som man samlar på sig i spelet kan man köpa uppgraderingar för till sin bil. Det består av tre olika typer av uppgraderingar. Motorstyrka (man kan köra snabbare), stryktålighet (bättre skydd på bilen) och attackstyrka (delar ut mer skada på andra bilar när man kör på dom).

Run you fools, run!

Man kommer också förr eller senare att råka ut för utmaningar. Alltså att andra förare utmanar dig på en duell. Vinner man så klättrar man både i ranking + att man får motståndarens bil. Ju mer man klättrar i ranking ju mer nya bilar låses upp. Men det blir aldrig direkt långtråkigt. Då det är en stor variation på både banor till antal och deras miljöer (det är säkerligen ett 20tal olika banor i spelet, minst.) som är allt ifrån storstäder, stränder, snölandskap och industri områden. Sen ligger det fler talet power ups lite över allt på spelets banor, som ger äns bil olika förmågor (odödlighet, full hälsa, pengar m.m.).

En gris som dödar en gris...vänta här nu ett tag?

Dom skador som blir på bilen av krockar, voltar osv är väldigt realistiska och välgjorda för sin tid (tänk på att spelet släpptes 1997) och grafiken är inte så usel som man kan tänkas tro. Den är helt okej än idag. Samma sak med dom videosekvenser som poppar upp då och då.  En rolig detalj i spelet (bland många). Är att man precis innan spelet börjar (windows desktop miljö) ska skriva in sin kod för att få den ocencurerade versionen utav Carmageddon.

Gör man inte det så får man istället för människor (att köra över/döda) zombisar med grönt blod istället. Jag tycker det var rätt kul att köra bägge versionerna, ger yttliggare veriation i min mening. Och givetvis så total förbjöds Carmageddon i flera länder och skapade rubriker och debatter runt om i hela världen när spelet kom ut (Ni kan säkert inte gissa vilket land som var först ut med att total förbjuda Carmageddon?).

Någon som tar strandraggningen till en HELT annan nivå.

Andra god saker i Carmageddon är möjligheten till fri kamera (man kan rotera fritt i realtid) och kunna välja om man vill se hela bilen (arkad stil) eller sitta inuti bakom ratten (Simulator stil). Det är helt valbart och man kan ändra när som helst man själv behagar.

Och det faktum att det dessutom går att spela i LAN och se på repriser ifrån spelomgångarna. Gör att Carmageddon blir en väldigt grym spelupplevelse. Finns inget som slår att höra sina kompisar skrika av förtivlan när man demulerar sönder deras bilar. Jag kan slå mynt för Carmageddon är ett utav dom bäst racing spelen för sin tid, utan någon som helst tvekan. Det är en blandning utav Destruction Derby, Need for speed och Death Rally. Och det äger hårt.

Plus
+
Grymma ingame filmer
+
Destruction derby extreme edition
+
Splatter kalas
+
Många bilar som ger olika körkänsla
+
En stor uppsättning av olika banor
+ Repris möjlighet och fri kamera
+ Bil uppgraderingar
+ LAN möjlighet

Minus
-
Ingen musik? Med undantag för spelets intro
-
Lite väl lätt
-
Ai´n är lite halv kass så där
- Tiden är för tight på somliga banor

Handling/story:
6.2/10
Man kör över allt som rör sig och kör sönder alla fordon som rör sig. Jobbar upp sig till plats nr 1 från plats 99.

Spelkänsla: 9.1/10
Finns inget som slår att man kör i över 200km/timmen med Screwie Lewie´s bil och kör över ett gäng kossor som bara flyger all världens väg. Samtidigt som man ler som djävluen själv. Carmageddon tar fram din inre fartdåre så att säga.

Grafik: 8.5/10
Rätt all right för att vara idag trots allt. Coola skador på bilden, effekter när man kör på folk/djur och miljöerna/banorna är riktigt bra gjorda. Går man tillbaks till 1997, så var det grafik frossa av bästa kvalité.

Ljud/Musik  5/10
Så vida det inte är fel på mitt ljudkort/hörlurar så är det bara musik i spelets intro film. Fear Factory rules!

Kontroll: 9.0/10

Inget tjafs här inte. Det är inte mycket utelämnat till slumpen och går det illa så är det för att man själv kör illa.

Livslängd: 8.8/10
En handfull med banor (20-30st), fler talet bilar (över 20st), LAN möjlighet ger tillsammans en relativt lång livslängd. Man hade väl kanske önskat sig lite fler olika spelsätt, mini spel osv.

Totalt: 46,6/60
Carmageddon satte helt klart standarden för en helt ny typ av racing genre (somliga kallar den splatter racing) och fick en stor fanskara på köpet. Underhållningsvärdet är högt och mervärdet lika så. Ett måste för dom som gillar/gillade filmen Death Race och spelen Death Rally, Twisted Metal och Destruction Derby.

/Robin
The Gaming Ground
Share to Facebook Share to Twitter Share to MySpace Stumble It Share to Reddit Share to Delicious More...