n1wzAdy

Donkey Kong Country 1 - Snescomment_here

Donkey Kong Country 1
Utvecklare: Rare
Format: Snes
Genre: Plattform
Releasedatum: 1994
Svårighetsgrad: Normal
Spenderad tid: 6timmar
Snittbetyg internationellt: 90% på Gamerankings




Donkey Kong Country är inte ett dussin spel, ett i mängden, ett sånt spel som man inte lägger på minnet. Det är raka motsatsen till allt det, DKC är charmigt, snyggt och roligt att spela och musiken svänger.

DKC är ett plattforms/äventyr där man får nöjet att köra som de två aporna Donkey Kong och Diddy Kong. Spelet har ingen direkt djup handling, utan man ska ta tillbaka sina bananer som King K.Rool och hans Kremlings stulit. Till sin hjälp har man flera tama djur som man kan styra (däribland strutsar, svärdfiskar, grodor och noshörningar) och övriga hjälpsamma karaktärer (Hos Funky Kong kan man åka runt till diverse platser med hans flygplanstunna, hos Candy Kong kan man spara sitt spel och Cranky Kong ger tips och råd).

Det är oundvikligt att inte lägga märke till den snygga grafiken och bandesignen i spelet. DKC använder sig av Rares egen utvecklade 3D grafikmotor. Allt från animationer, bakgrunder, fiender, bossar och föremål är väldigt välgjorda.


- Simma lugnt!
- Lätt för dig att säga. Jag har en piraya efter mig.

Vatten + apa + banan = Sant.


Miljöerna skiftar ifrån undervattensbanor, djup djungel, snöklädda berg och mörka grottor. Varje bana består av bananfrosseri. Samlar man ihop 100st så får man en extra gubbe (apa) likaså om man hittar 4bokstäver (K, O, N, G) eller 3st gulddjur så får man en tävlings runda där man kan vinna extra liv.

Ballonger ska man hålla utkik efter för de ger ett eller fler extra liv. Fienderna i spelet varierar ifrån musslor som spottar pärlor på en, ormar som försöker bita en, getingar som vill sticka en och krushas som bara vill mosa en. Fiender besegrar man genom att hoppa på dom i sann plattformsanda (dom som går vill säga. Somliga går inte att göra slut på).

Donkey Kong och Diddy kong fungerar som extraliv i sig självt. För så länge som båda är i livet så blir det inte game over (och har en av dom torskat så kan man få tillbaks dom genom att ha sönder en speciell DK tunna, då får man tillbaks sin polare igen). Man kan när som helst byta mellan donkey kong och diddy kong genom en lätt handklappning dom två emellan (så att man styr t ex Donkey kong istället för Diddy kong och vice versa).

Det är olika för- och nackdelar med Donkey Kong och Diddy kong. Bägge har olika förmågor, Donkey kan göra kullebyttor och slå sina nävar i backen (det knockar dom mindre fienderna i spelet) medans Diddy kan hjula ihjäl sina fiender och är mer smidig än Donkey vad det gäller akrobatiska konster.


Snö är bara en av dom många olika väderomväxlingar som finns i DKC.

Det är finns många olika tunnor med olika egenskaper som man kan använda sig av. DK tunnan innehåller en förlorad partner, stjärntunnor fungerar som save points, TNT tunnor för att spränga upp väggar, fiender och annat roligt, ståltunnor som mer än väl duger till att krossa fiender, dom vanliga trätunnorna som fyller samma funktion som järntunnan fast sämre. Det finns även kanontunnor, som skjuter iväg iväg spelaren till nya höjder.


- It´s mine, mine mine mine all mine! *host host* fint värre är det ialla fall.

Upplägget i DKC är rätt simpelt, ta dig till slutet av varje bana till varje pris och plocka på dig så mycket godis du kan längs vägen. Och i slutet av varje värld på kartan så väntar en slutboss.

Det finns gott om bonusar och hemliga rum i spelet, så det gäller att hålla ögonen öppna så man inte missar nåt. Kontrollerna är väldigt förlåtande och det finns inte mycket som sätter käppar i hjulet för en pga seg respons vid knapp tryckning osv. Musiken gör sig påmind från början till slut (musiken är komponerad utav Robin Beanland, David Wise och Eveline Fischer) med en grym lineup av musikslingor (Aquantic ambiance, Bad Boss Boogie, Gang Plank Galleon, Funky`s Fugue) som höjer spelkänslan flera nivåer.

Ska tilläggas att man precis som Super Mario World kan återspela spelets alla banor hur många gånger som helst . Man kan vandra fritt fram och tillbaks på den stora världskartan över klarade banor som man själv behagar.


En av spelets allra första bossar. Som uppenbarligen har fattat tycke för bananer. En banansplit någon?

Varje värld har en slutboss som man måste ta hand om för att få tillbaks delar av sin stulna banansamling. Bossutbudet är en trevlig mix av olika djur som alla vill göra livet surt för dig. Dock har alla en svaghet (man ska lista ut deras attackmönster). Svårighetsgraden är inte så jättehög I DKC (kanske dock beror på att jag kört ganska svåra plattforms spel genom åren också) och spelet är inte så jättestort.

Så jag antar att Rare riktade sig till en yngre publik med DKC. Om man t ex jämnför med första Rayman till PS1 så fick den vuxna karlar att riva sig själv i hårt och hosta ut en och annan groda.

Möt Cranky Kong , den äldste av kongs kompisar och den ursprunglige Kong till arkad hiten ”Donkey Kong” från 80talet. Han ger än tips och en och annan uppläxning genom spelets gång.

Allt som allt är DKC ett riktigt grymt plattformsspel som skänker gott med spelminnen och roliga spelupplevelser. Det är ap-roligt helt enkelt (kunde inte låta bli).

Plus
+ Bandesignen är super!
+ Grafiken och musiken är magnifik (3D grafik till snes? That´s insane!)
+ Ap-roligt till tusen, blir inte bättre plattforms spel än så här
+ Apor och bananer är aldrig fel och det charmigt till max och humorn är på topp
+ Klockrena kontroller
+ Man får nöjet att både styra noshörningar, strutsar, grodor mfl
+ Bossarna och fienderna är många och varierande

Minus
- För lätt
- För kort

Handling/story: 7/10
King K.Rool och hans arme av Kremlings har stulit Donkey Kongs bananer. Donkey Kong och hans brorson Diddy kong måste ta tillbaks dom. That´s basicly it….

Spelkänsla: 9.4/10
Det är barnsglädje som väcktes i mig när jag spelade DKC. Det är en ren och sann spelglädje som man kände. Och det värmde skönt i Gamerhjärtat mitt.

Grafik: 9.6/10
Något av det vackraste jag sett till snes och ett av dom charmigaste spelen någonsin.

Ljud/Musik: 9.4/10
Man kan inte göra annat än att älska det. Musiken gör att man drar på smilgroparna mer än en gång och jag har ertappat mig själv flera gånger med att digga med till musiken.

Kontroll: 9.2/10
Det är ett klassiskt upplägg för ett plattforms spel. Dock är det inte till krånglat på nåt sätt och det är smidiga kontroller som inte felar. Händer det dåliga saker i spelet så har du bara dig själv att skylla.

Livslängd: 9.1/10
39banor, bonus banor, hemliga områden, många djur att styra och totalt 6områden att gå igen. Finns en hel del att göra helt enkelt.

Totalt: 53.7/60
Aldrig har vi haft så få apor att tack för så mycket. DKC är otroligt charmigt och det trollbinder än redan från intro filmen och spelets första bana. Det här var tillbaks på den tiden då Rare var i toppform, deras guldålder. DKC är en av deras bästa skapelser och helt klart ett av världens bästa plattformslir.



/Robin
The Gaming Ground
Share to Facebook Share to Twitter Share to MySpace Stumble It Share to Reddit Share to Delicious More...

Comment here!


super mario


- No spam or surreptitious ads thanks!

- Keep a good tone. And please avoid personal attacks etc.

- Criticism is okay. As long as it is constructive

- The comments you make will be answered here on our website.

you Your name:
Remember me?
mail Your Email address (It will not be published)

home Your homepage or blog address:


write_us Your comment:
:-) :-( :-P :-d :-O ;-) ;-s ;-( :-| :question: :rolleyes: :love: :blush: :mad: :cool: :tired: :bigeyes: :thumbup: :thumbdown: ;-P

bloglovin
bloglovin
We need your support! (why?)
TGG 2.0 webvoter-poll
What should we do more of on TGG 2.0?
Anime and Manga
Movies
Hardware and software
Interviews
Gaming videos
Reviews
Contests
gg_banner


overklockedremix


childs_play


eks kristaller
This ad space is for sale!
feedback
cookies
tgg v2 logo
v1.7 ©2012-2013 *the gaming ground* allrights reserved
Privacy Policy