n1wzAdy

Zombies Ate My Neighbors - Snescomment_here

Utvecklare: Lucasarts
Format: Snes
Genre: Survival horror/action
Releasedatum: 1994
Svårighetsgrad: Normal
Spenderad tid: 9 timmar
Snittbetyg (Gamerankings.com): 87.5
0%



Tänkte börja med en rolig liten historia innan jag drar igång biten om själva spelet. Tillbaks på den tiden då jag var en liten pojke och ägnade största delen utav min tid åt att spela fotboll och hålla utkik efter nästa grymma lir. Tillbaks till mitten av 90-talet nån gång så fastnade jag för Zombies Ate My Neighbors efter att jag och några kompisar hyrt det. Jag bestämde mig för att köpa spelet till min Mega Drive (Dock recenserar jag snes versionen då jag anser att den är bättre. Hade ingen snes på den tiden). Och bara det i sig var en intressant historia. Jag slet som ett djur för att få ihop pengar till spelet. Och det fanns endast ETT enda ex kvar i hela staden typ (Den lilla byhålan Enköping) hos en lokal spelbutik som var beläget inne i ett stort varuhus centralt i staden.

Jag ville ha spelet så himla mycket att jag till och med gömde spelet bakom en massa andra spel så ingen skulle köpa det sista exet som var kvar. Sen stod jag utanför varuhuset och väntade en timme innan öppningsdags. Och så fort som grinden till varuhuset börjades rulla upp så kröp jag in under dörren och kubbade uppför rulltrapporna och in till butiken där jag gömt spelet. Lyckan var total. Och nu ska jag berätta om spelet som jag så mycket ville sätta mina klor i.


Alla banor avslutas med att man går igenom en exit dörr, som uppenbarar sig när man räddat alla offer (eller om dom dött).

Zombies Ate My Neighbors är troligen ett av dom mest orginella, kreativa och unika spelen jag någonsin kört, ett spel som både är ett survial horror, action och äventyrsspel. Spelets två hjältar (som bägge är valbara karaktärer) Zeke och Julie. Är två vanliga tonåringar som hamnat rejält i smeten.

Hela deras liv har vänts upp och ner av zombies, varulvar, köttätande växter och gud vet vad mer. Och dom måste rädda alla med människor i närområdet. Och det skyr inga medel för att göra det heller. Man tar vad som kommer till hands. Vattenpistoler fyllda med heligt vatten, bazokas , heliga kors, silver bestick mot varulvar och röda drycker som gör en till ett monster.

Det är ingen direkt introduktion eller story att prata om i Zombies. Utan man kommer igång ganska omgående med valet av karaktär. Sen startar spelets första bana. Man ska rädda så många människor och djur man kan (dör för många så blir det Game over). Vattenpistolen är första vapnet man får. Den duger dock gott och väl till att göra sig av med för närgångna zombies.


Och så pratar folk om att dom har problem med mördarsniglar i sverige.


Dom större fienderna (som mini bossen ovan) kräver vapen med lite större kaliber. Därför är det smart att spara dom kraftfullare vapnen till värre fiender. Eftersom spelet inte har nån sparfunktion/savepoints eller liknande. Så man lär se över sitt slöseri på diverse föremål och vapen, annars kommer man att få det tufft längre fram i spelet. Zombies använder sig utav ett kodsparsystem. Kruxet är bara det att om man fått Game over på t ex bana 40 och man skriver in den koden, då får man börja med samma vapen/föremåls utbud som man fick på bana 1. Och det blir ganska svårt att klara spelet på så lite krut i arsenalen.

Ska man klara zombies så får man mer eller mindre streckspela det.


Semester, bad, sol och en drink i handen är alltid nice. Men monster som försöker döda en är inte lika trevligt nej. Rädda dom nu!

Miljöerna i Zombies varierar från pyramider, slott, sandstrander och vanliga grannskap. Dock är varje bana full av onda varelser som vill ta kål på dig. Zombies, elaka dockor med yxor, mördarmyror, rymdvarelser & mumier. Zombies Ate My Neighbors är den ultimata hyllningen till gamla skräckfilmer från 50- till 80-talet. Och allt målas upp på skärmen med en tecknad-aktig grafik.

Fast ärligt talat hade jag nog inte velat ha det på nåt annat sätt heller. Det passar utmärkt ihop med spelets andra ingredienser. Svårighetsgraden varierar från bana till bana, oftast hänger det på hur många man ska rädda och vilka fiender man möter på banan. Svåraste banorna är dom med få personer/djur att rädda där fienderna kan ta sig in över allt (typ motorsågs galningarna).


Man ångrade helt klart att man ställde upp som barnvakt åt junior.

Man kommer även att ha oturen att stötta på en och annan boss genom spelet. Och den ovan är inget undantag. Bebisen (kommer att återkomma flera gånger i spelet) är en av dom överjävligaste bossarna i spelet. Då bebisen far runt som en påtänd Maradona över skärmen, trampar sönder och häller välling på dig.


Har man spindelfobi så lär man nog undvika det här spelet.

Eller vad sägs om en förvuxen spindel som inte vill nåt annat än att sätta sina tänder i dig?. Man får helt klart tänka över sin ammo konsumtion för att ens ha en chans mot dom större och kaxigare bossarna.


Let´s play some ball!

Så om jag ska summera upp varför du ska spendera din tid på Zombies Ate My Neighbors. Även om spelet är gammalt så har spelet inte rostat efter alla år. Det är tokroligt att spela, många olika vapen och specialföremål, minst sagt udda fiender och bossar, en hel drös med banor att klara, möjligheten att spela igenom spelet med en kompis. Sen det faktum att Zombies Ate My Neighbors är ett utav dom mest orginella och unika spelen som finns där ute.

Ge spelet en chans. Tro mig, ni kommer inte att bli besvikna. Zombies Ate My Neighbors är tidlöst och episkt. Skulle spelet finnas med i ordlistan så skulle det stå ”Ren spelglädje och underhållning” bredvid det. Gör dig själv en stor bamsetjänst och spela det.

Plus
+ Går att spela tillsammans med en kompis (kanske spelvärldens fösta coop-op survival horror spel)
+ 48 bannor
+ bonusbanor
+ Ett utav spelvärldens mest varierande/unika vapen arsenal
+ Stora bebisar, frakenstein, vampyrer och galna vetenskapsmän. Kan man göra annat än att älska det?
+ Ett väldigt unikt spel både till spelupplägg och spelkänsla
+ Blod törstiga motorsågsmän med hockey mask som vill skilja ditt huvud från din kropp

Minus
Finns i princip inget direkt minus med Zombies som jag ser. Och jag tänker inte leta fel bara för att skriva dit ett minus. Spelet har en näst intill perfekt spelbalans.

Handling/story: 6/10
Finns mer eller mindre ingen handling i Zombies. Man kastas in i spelet och spelarens uppgift är att rädda människor och djur ifrån diverse olika monster som försöker ta död på dom. Man ska överleva och ta sig igenom varje bana helt enkelt (Finns dock en mer detaljerad beskrivning i manualen. Dessvärre kunde jag inte hitta den. Men jag minns att det berörde den galna vetenskapsmannen).

Spelkänsla: 9.5/10
Zombies är så unikt i sitt slag. Att spelkänslan också blir helt unik. Man har ofattbart roligt och det är extremt beroendeframkallande. Spelet har både action, survival horror och äventyrs element. Och spelet levererar om och om igen.

Grafik: 8.2/10
Kanske inte det vackraste och finaste spelet till Snes. Men det målas ändå upp rätt fina bakgrunder, detaljer och figurer på skärmen. Den tecknade grafiken passar perfekt för Zombies.

Ljud/Musik: 8.4/10
Ljudeffekterna är helt okej, vad det gäller vapen, fiender och offer som dör. Vad musiken beträffar så finns det en del odödliga klassiker som säkerligen kommer att sätta sig på hjärnan hos dom som spelar spelet.

Kontroll: 8.8/10
Det är ju inga direkt akrobaktiska a la Tomb Raider moves man behöver göra i Zombies. Så det som behövs göras i spelet gör att kontrollen blir väldigt simpel och det sköter spelet väldigt bra. Enda är väl att man önskar att själva momentet när man går och skjuter varit smidigare (kanske lite mer frihet med sikta/skjut momentet).

Livslängd: 9.1/10
Över 48banor att ta sig igenom, gott om fiender/bossar att plöja igenom och offer att rädda. Sen är spelet rätt svårt när man kommer längre fram. Så det händer att man får köra om en del gånger (finns visserligen koder så man slipper köra om enda ifrån början). Sen finns det även bonus banor att hitta. Och kör man spelet tillsammans med en kompis så blir det genast ett helt annat upplägg på spelet då fokus ligger på samarbete och fördelning av vapen m.m.

Totalt: 50/60
Jag ger Zombies ett högre betyg då handlingen är helt oväsentlig för spelet. Det som gör spelet så bra är att det påminner om inget jag kört (finns visserligen en halv taskig uppföljare ”Ghoul Patrol” och några halvbra försök där ute som te x Monster Madness.) och det är lika beroende framkallande som tetris. Man vill bara fortsätta ett par nivåer till. Ännu mer förvånande (och chockande kanske för dom flesta) är att spelet är utvecklat av Lucasarts.

Men det här var ju under deras guldera. Så speciellt konstigt är det väl igentligen inte. Dom släppte en massa unika och udda spel under 90talet (DOTT bland annat). Och Zombies är inget undantag. Det är kreativt, roligt och nåt helt nytt och fräscht. Än idag håller spelet måttet.

En odödlig klassiker och ett måste i spelsamlingen.

/Robin
The Gaming Ground
Share to Facebook Share to Twitter Share to MySpace Stumble It Share to Reddit Share to Delicious More...

Comment here!


super mario


- No spam or surreptitious ads thanks!

- Keep a good tone. And please avoid personal attacks etc.

- Criticism is okay. As long as it is constructive

- The comments you make will be answered here on our website.

you Your name:
Remember me?
mail Your Email address (It will not be published)

home Your homepage or blog address:


write_us Your comment:
:-) :-( :-P :-d :-O ;-) ;-s ;-( :-| :question: :rolleyes: :love: :blush: :mad: :cool: :tired: :bigeyes: :thumbup: :thumbdown: ;-P

bloglovin
bloglovin
We need your support! (why?)
TGG 2.0 webvoter-poll
What should we do more of on TGG 2.0?
Anime and Manga
Movies
Hardware and software
Interviews
Gaming videos
Reviews
Contests
gg_banner


overklockedremix


childs_play


eks kristaller
This ad space is for sale!
feedback
cookies
tgg v2 logo
v1.7 ©2012-2013 *the gaming ground* allrights reserved
Privacy Policy