n1wzAdy

Killing Floor - PCcomment_here


Title: Killing floor
Utvecklare: Tripwire Interactive
Format: PC
Genre: FPS
Releasedatum: 2009 maj
Svårighetsgrad: Hard
Spenderad tid:
60 timmar +
Snitt betyg internationellt:
72.35% på gamerankings.com






And the angel was lying.

Med tanke på att jag både spelat igenom UT modden med samma namn, Left 4 Dead 1 och précis börjat spela L4D 2. Så är ribban rätt högt satt redan från början. Så vad är Kiling Floor då? Det är en förbättrad version av UT 2004 modden  (som släpptes 2005). Ett Zombie apocalypse/FPS spel med mycket slafs och vapen bonza.


Gamla betan sviker aldrig.

Man får välja vilken typ av karaktär man vill ha till både utseende och egenskaper (ett så kallat  ”perksystem” som förbättras ju mer man spelar i form av experience points).  Dom perks som finns är Berserk, man delar ut mer stryk i närstrider, Commando, man kan se fienders hälsa och osynliga fiender bättre,  Field medic, man healar sina lagkamrater bättre, Firebug, Eld vapen tar mer skada, Sharpshooter, som det låter och Support specialist, Man svetsar dörrar snabbare och hagelgeväret tar mer skada.



Hmm, det här känns väldigt, väldigt bekant på något konstigt sätt.

Själva bakgrundshistorian i KF lär inte vinna någon Grammy precis. Vi har både sett, hört och läst liknande historier tusentals gånger förut. Men here it goes. Ett bioteknik företag (Horzine Biotech) har lekt för mycket gud och allt har spårat ur (gud vad ovanligt, att dom aldrig lär sig). Givetvis så börjar deras skapelser att härja runt fritt och ställa till en hel del problem för allmänheten i England (hela spelet tar plats i England). Polisen sattes in först för att ta hand om det lilla problemet. Men dom vart bara en aptit retare för monstrerna.



Helt ensam i en stad full med monster som vill slita mig i stycken….just great.

Så militären och special förbanden sätts in mot monstrerna. Det är där du kommer in i bilden (vilken tur man har att få ta sig an det prestigefyllda uppdraget). Vid första anblicken så skulle jag säga att KF har mer likheter med CS än L4D. Mycket för att man precis som i CS måste köpa vapen och andra förnödenheter. Fast i KF kan man inte köpa det man behöver via någon meny i början av spelet/rundan (och btw, man får pengar för dom monster man dödar).



En titel som man absolut inte vill se på skärmen.


Man måste först och främst överleva första vågen av diverse olika monster för att sen hitta fram till en vapenbutik (som slumpas fram på olika ställen på varje bana) innan tiden rinner ut. Ja, du läste rätt. Man har en begränsad tid på sig att nå fram till vapenbutiken och köpa det man behöver. Det kan bli ett riktigt irritationsmoment på somliga banor då man knappt hinner fram i tid.

Man kan visserligen köra en fuling och låta ett monster (eller fler) leva, och ta sig så nära vapenbutiken som möjligt. För att sen göra slut på dom. Butiken öppnar nämligen inte förrän alla monster är döda.

 


Bara kniven, jag, solen och en byhåla mitt ute i ingenstans fullt av monster. Life´s a bitch.


Svårighetsgraden varierar väldigt mycket beroende på vilken bana man kör på, den valda svårighetsgraden, och om du kör tillsammans med andra eller om man väljer att slakta monster solo. Somliga banor är halvt omöjliga att klara av själv. Mycket beror på att man inte har någonstans att ta skydd (campa *host host*) och omgruppera.  Det dröjer inte länge innan monstren omringat dig och lemlästat dig på banor där man springer runt i trånga grott system eller labb korridorer.

Den bästa taktiken är att vara i konstant rörelse på såna banor (så att man inte blir intryckt i ett hörn) kasta välriktade handgranater in i haven av monster och sätta så många HS som möjligt. Samt att man väljer rätt vapen efter bana och situation, och givetvis att man utnyttjar eventuella camping möjligheter (ja, det är cheap. Men det är typ det ENDA sättet att vinna på somliga banor).


Somliga samlar på frimärken, tv-spel, playboy andra samlar på monster i tuber. Cirkeln är nu sluten.

Vapnen i KF är lite mer tilltalande än dom man finner i första L4D. Mest pga. att dom är fler till antalet sen att dom är mer tillfredsställande att panga på med, det är mer krut i puffrorna  i KF så att säga. Man kan köpa/hitta allt ifrån pumphagel, Desert Eagle, armborst, eldkastare till granatgevär. Mina favoriter är motorsågen (chopp chopp) och salongsgeväret (Western goes Anti zombie).Som ni säkert redan listat ut så fungerar olika vapen olika bra/respektive mindre bra  på olika typer av fiender. Fiende uppsättningen är lite bredare än den i L4D (den är dock inte i närheten så välgjord).

Det är den vanlige zombien, feto zombien (som spyr på dig), häxor som skriker , osynliga monster, dryga saker som hoppar,  till dom större och mer överjävliga monstren (t.ex. dom med motorsåg och spik klubbor). Finns som tur e en trevlig liten feature som heter ”ZEDtime” som gör att spelet går i slowmotion under en begränsad tid (händer oftast i samband med att man fått in en HS), det underlättar monster slaktandet lite.



Om en sekund så brakar helvetet löst, igen. 7  gånger per bana för att vara exakt.


Om/när man överlevt alla vågor av monster, så väntar en slutboss (är så på alla banororna i KF). Ett riktigt sjabrak till elände ska nämnas, som både har ett maskingevär, missiler och laser sikte. Som om det inte vore nog så kan fanskapet göra sig osynlig också.

I princip så krävs det att man ska köra KF i grupp för att äns ha den minst möjlighet att ta sig ända fram till slut bossen (om man räknar bort dom banorna där man kan campa). Man har störst möjlighet att klara sig på banor med mer öppen miljö (alltså att man kan fly undan monstrerna om så krävs).När jag väl kört KF ett tag så la jag märke till ett par saker.

Inget sikte på vapnena (syftar på det där kryset som vi vant oss vid så mycket som finns i stort sett alla FPS spel), man går väldigt segt, grafiken känns väldigt uråldrig i jämförelse med andra titlar från samma år, röstskådespelarna i spelet är rätt usel och musiken (halv kass heavy metal) är inte mycket att hurra för.


Motorsågen gjorde processen kort som synes.

Det var även ett rent helvete att få igång KF i LAN och via nätet (finns kanske en patch ute nu dock, som fixar det) var ett väldigt pillande i både inställningar i spelet, äns fysiska/mjukvaru brandväg osv. Men när allt är up and running så är KF en rätt trevlig upplevelse till trots.

Mycket slaktande har det blivit och flera roliga spelsektioner med kompisar. Men jag måste tyvärr säga som idol juryn på tv ”men….”. KF känns som en halvfärdig produktion, mer en påkostad modd än ett färdigt spel som klarar av att stå på egen ben. Till och från känns det trasigt pga. buggar och lidande LAN/internet stöd.


KF är inte en lika välproducerad produktion som t.ex. L4D är. Spelet känns rätt själlöst och man tröttnar rätt snabbt. Då det är samma sak om och om igen. Visst finns hur många banor som helst att tanka ner (och nytt material för den delen också). Men det hjälper inte den haltande spelkänslan särskilt mycket dessvärre.

Kort sagt. KF är för den med brist på bättre alternativ eller den som vill testa på något annat än L4D eller den sämre gratis versionen av KF.

Plus
+
Mycket vapen att välja mellan
+
Stor uppsättning av banor
+
Roligt att köra tillsammans med flera
+
Nerladdningsbart material och level editor
+ Slowmotion funktionen

Minus
-
Trasigt LAN/internet stöd?
-
Blir lite tråkigt i längden
-
Smakar mer modd än något annat
- Meningslöst att köra solo
- Usla röstskådespelar insatser, musiken är halv kass och karaktärerna är liv/själ lösa

Handling/story:
6.7/10
Monster härjar runt i England, du är en soldat. Skjut, döda, stay alive. Mer eller mindre.

Spelkänsla: 8.0/10
När man spelar ihop med kompisar och tempot är som högst och liken staplas på hög. Då är även spelkänslan hög.

Grafik: 7.4/10
Upphottad UT 2004 grafik. KF bjuder inte på några spektakulära grafik shower och uppvisningar precis. I jämförelse med dom nyare FPS titlarna så har KF inte mycket att säga till om.

Ljud/Musik  7.0/10
Musiken är inte mycket att hurra över (heavy metal av sämre sort) och röstskådespelarna får underkänt, ljudeffekterna får godkänt. Inte KF starka sida precis om jag säger så.


Kontroll: 9.0/10
Rock solid, FPS standard. Lämnar inte mycket att önska.

Livslängd: 7.4/10
Som singelplayer spel håller det inte i många timmar. Kör man ihop med andra så håller det betydligt längre. Men det blir som sagt var ganska lång tråkigt efter ett par timmar. För mycket kaka på kaka.

Totalt: 45,5/60
Killing Floor har jag kört sen första UT modden kom ut och den nya versionen som släpptes i maj (2009) har tagit KF vidare till nästa nivå. Det finns dock mycket kvar att fila på för att den ska kunna ge sig på tungviktare inom samma genre. KF är ett solklart köp för den som gillade första utgåvan och för dom som gillar action och zombie/monster slaktande, antingen själv eller ihop med andra.

Hemsida
http://www.killingfloorthegame.com/


/Robin
The Gaming Ground
Share to Facebook Share to Twitter Share to MySpace Stumble It Share to Reddit Share to Delicious More...

Comment here!


super mario


- No spam or surreptitious ads thanks!

- Keep a good tone. And please avoid personal attacks etc.

- Criticism is okay. As long as it is constructive

- The comments you make will be answered here on our website.

you Your name:
Remember me?
mail Your Email address (It will not be published)

home Your homepage or blog address:


write_us Your comment:
:-) :-( :-P :-d :-O ;-) ;-s ;-( :-| :question: :rolleyes: :love: :blush: :mad: :cool: :tired: :bigeyes: :thumbup: :thumbdown: ;-P

bloglovin
bloglovin
We need your support! (why?)
TGG 2.0 webvoter-poll
What should we do more of on TGG 2.0?
Anime and Manga
Movies
Hardware and software
Interviews
Gaming videos
Reviews
Contests
gg_banner


overklockedremix


childs_play


eks kristaller
This ad space is for sale!
feedback
cookies
tgg v2 logo
v1.7 ©2012-2013 *the gaming ground* allrights reserved
Privacy Policy