Korn - Nytt album "The Path Of Totality"

Den 2 december (6 dec Usa) så finns Korns nyaste album att köpa antingen i butik eller via download.
Så var Korns tionde studio album ett faktum. Fick veta det just precis nu, via ett skrillex fan faktiskt. Det är kanske inte så ologiskt som man först kan tro, för skrillex är nämligen med på korns nya skiva (korn och skrillex har till och med spelat live ihop i år).
Mixen dubstep och Metal brukar inte precis höra till vanligheten, det var inte helt en väntad mix från Korns sida heller. Til och med jag vart överaskad när jag förstod läget. En väldigt, väldigt vågad satsning måste jag säga, med tanke på att Korn fansen är rätt så hardcore utav sig.
Alltså att de inte är alltför öppna för förändringar vad det gäller sound och image. Nya skivan "The Path Of Totality" är utan tvekan inte likt något annat som Korn gjort i sin nästan 20år långa karriär. Men ska man tro på recensenterna och kritikerna så är albumet mer gillat än vad det är hatat (8/10 i snitt).
Samtidigt så har ju Korn försökt att förända sitt sound med varje nytt album de gjort. Sångaren Jonathan Davis har aldrig varit så där värst mycket för upprepningar, eller att tugga på med samma sound år in och år ut. Men det återstår som sagt var att se fansen reaktion på The Path of totality.
Jag har bara lyssnat igenom previewn utav skivan, men de 7minuterna räcker egentligen för att få en rätt bra överblick vad som väntar än. Jag gillar det jag hört så här långt, och just mixen utav Dubstep och metal, är inte så himmla pjåkigt imo.
Lyssna och bedöm själva!
/Robin
Gaming Ground Sverige
Donkey Kong country 2 - Aporna apar vidare

Rare hade då ingen lätt uppgift att leva upp till första spelets höga standard, och samtidigt leverera något nytt som kunde ta spelarna med storm än gång till. Men de lyckades på i stort sätt samtliga punkter.
Man kan inte direkt påstå att Rare är mycket att hurra över i modern tid precis. Det är bra många år sedan sist som de släppte en titel värdig namnet. Men går man tillbaks till deras guldera på 90talet, så täljde de formligen guld med kniv.
Allt Rare rörde vid vart både guld och fantastiskt underhållande spel titlar. Då jag redan klarat ut första Donkey Kong Country, så har jag nu gått över på DKC2.

Lava, alla apors värsta fiende. Ett fel timeat hopp är det enda som krävs för att våra håriga hjältar ska gå upp i rök.
Rent grafiskt så har inte där värst mycket hänt sedan sist. Men det har tillkommit en ny spelkaraktär (aptjejen Dixie), och mängder utav nya banor, bossar och annat godis givetvis. Man skulle kunna säga att man fått mer utav allt i del 2.

En seger dans blir nog inte mer epic än så här. Ett gitarr riff och så en seger gest på det, som grädde på moset.
Jag har aldrig haft nöjet att klara ut samtliga DKC titlar, så jag tänkte ta mig an den uppgiften nu. För det är helt klart en klockren plattforms serie på alla sätt och vis. Även om DKC2 (som jag för tillfället spelar) släpptes i slutet utav 1995 (för snart 16år sedan), så är ändå underhållningsvärdet skyhögt!
/Robin
Gaming Ground Sverige
Quantum Conundrum - Portal, fast ändå inte

De flesta tänker nog direkt på Portol när de ser QC. Men nej, så ligger det inte riktigt till.
Jag precis som många andra diggar Valves Portal riktigt, riktigt hårt. Så givetvis så höjde man extra mycket på ögonbrynen när man hörde att Portals fd designer Kim Swift (Airtight Games) jobbar på ett "portal liknande" spel vid namn Quantum Conundrum.
Men likheterna är ärligt talat inte så där jätte stora när allt kommer till kritan. Klart att man känner igen stilen och uppläget. Men QC har ett helt annat koncept där man förändrar dimensioner istället för att använda sig utav portaler.
Kreativt till max, minst sagt. Spelets stjärna är dessutom bara 12år (en liten pojke), vars morbror/farbror (Fitz Quadwrangle) är en professor/uppfinnare. Som givetvis råkar klanta till det lite för sig själv och pojken. Det slutar med att Fitz försvinner spårlöst, och det är upp till spelaren (pojken) att hitta sin morbror/farbror igen.
Till sin hjälp har man en speciell handske (powerglove!), som kan ändra och manipilera dimensioner i realtid. Spännande värre, själva gameplayet ser ut att vara rätt så coolt också. Men vi får hålla oss till tåls tills att Quantum Conundrum har release i början utav nästa år till XBL, PSN och Windows via download"
/Robin
Gaming Ground Sverige
Snubbe busringer till en ho**a ingame

Att kunna multitaska är alltid bra. MEn att både spela och boka tid för att ehrm...utbyta privata tjänster är nog ingen bra kombo.
Jag har varit med om rätt störda, roliga och helt bisarra grejer när jag spelat online och i LAN. Men jag vet e tusan om inte det här tar priset. Jag vill dock väl poängtera ut att jag har NADA att göra med det här klippet, och jag har inte varit involverad i dess utveckling att göra heller.
Men ja, det här är nog mycket möjligt något som skulle kunnat ha hänt på något lan i yngre dar. I synnerlighet med lite alkohol i blodet. För att göra en lång historia kort, personen i videon tyckte att det var en rätt igenom genial ide att både spela (jag vet dock ej om det är MW, CS eller vad de nu spelar för något. *Update* Ground War var spelets namn tydligen) och ringa upp en prostituerad samtidigt.
En del skulle nog finna det här väldigt smaklöst, men jag finner ändå en vis underhållning och humor i det här. Ni får helt enkelt kolla och bilda eran egen uppfattning.
OBS! varning för svordomar och annat som barn & ungdomar under 18år ej bör höra.
/Player X
Gaming Ground Sverige
Skyward Sword - The metal anthem

Enligt både spelpress och fansen, det bästa Zelda spelet som gjorts till dagsdatum.
Det ska erkännas att jag inte spelat så där värst jätte mycket Wii de senaste 4månaderna precis. Mest dels för att jag haft PC spel som lockat mer, men även för att jag inte känt mig så där jätte motiverad att flaxa runt med kontroller hit och dit heller. Man har liksom haft väldigt begränsat med tid.
Men nya Rayman och Zelda står högst upp på min lista att spela när min semester drar igång. Jag spelade Skyward Sword för ett par dagar sedan, och jag kände samma barnsliga nyfikenhet och glädje som när jag spelade A link to the past för allra första gången.
Men i slutet utav december så har jag semester, då jäklar kommer det att bli Wii för hela slanten! och som ett perfekt avslut och grädde på mosset. Så lämnar jag över era öron till en super awsome metal tolkning utav Skyward Sword temat.
Enjoy!
/Robin
Gaming Ground Sverige
Tv-dataspels journalism - Sätt rätt betyg annars!

Kul att få sparken för att man delar ut rättvisa betyg...
Det här är gammal skåpmat, tack jag vet. Men på något sätt så är fortfarande efterskalvet från Gamespot skandalden kring Kane & Lynch och recensenten Jeff Gerstmann, högst aktuellt. Spelbranchen är långt ifrån en fin och lugn branch.
Allt som involverar pengar, involverar också dirty biz. De flesta känner nog till Kane & Lynch historian? för dom som inte gör det, så kan jag sammanfatta det lite lätt. Gamespot recensenten Jeff Gerstmann gav Kane & Lynch ett 6/10 betyg (och sågade spelet rätt hårt), det var något som ledningen hos Eidos och Gamespot gått i taket över hans recension.
Inte så konstigt heller kanske, då Eidos köpt reklam för hundratusentals dollar hos Gamespot. Det hela resulterade i att Jeff fick sparken. Inget han drog så mycket läpp över dock, då han startade spelnyhets sidan giantbom.com istället. Plus att han är hjärnan bakom videogame wiki.

Jeff Gerstmann fick sparken ifrån Gamespot för ett par år sedan, pga sin sågning utav Kane & Lynch. Han gråter nog dock inte så där värst hårt över det nu mera. Då han startade giantbomb.com istället.
Kan inte känns så där jätte roligt att få sparken för att man satt ett betyg som man själv anser sig vara rättvist och korrekt. Men just recensenter inom spelbranchen verkar ha ett tufft jobb på den biten, kanske inte för att företaget man jobbar hos ställer krav på att man ska ge bättre betyg för att få cash av utvecklarna.
Utan för att (vad jag förstått det som) det inte är helt ovanligt att recensenter får stress spela igenom spelen och sätta ett betyg snabbt som tusan. Allt för att vara först ut med en recension på de senaste spelen, vilket ofta kan vara till spelets för, respektive nackdel.
Jag kanske inte är något pro, men det är inga som drar i några trådar hos mig när det gäller betyg på spel (och andra underhållningsmedium). Den friheten gillar jag helt klart.
/Robin
Gaming Ground Sverige
Vampire Hunter D - Extrem Blod lust

Kanske den bästa filmiska tolkningen utav vampyrer som gjorts.
Glöm allt vad Vampire Diaries, Twilight och allt annat tjafs du sett och tror dig veta om vampyrer. Jag själv är bara så less på att hela temat kring vampyrer blivit förstört utav Hollywood, då vampyr schangern fått en enda stor teen mainstream stämpel i pannan.
Jag vill inte ha en massa drama, kärleks tjafs, vardagsproblem, glitter & glamour blandat i min blod bägare. Det ska vara mörker, ondska, hämndbegär, goth och metal musik. Det är troligen därför jag älskar Hideyuki Kikuchi och Yoshitaka Amanos Vampire Hunter D (jag har dessvärre inte läst novelerna än, bara animen).
Jag har sett bra många filmer och anime serier som behandlat ämnet vampyrer, men jag vet e tusan om inte VHD är kungen på täppan. Röstskådespelare är btw så jäkla bra att det inte är sant, och huvudkaraktären D (som är halv människa och halv vampyr) är verkligen den ultimata anti-hjälten.
Han fick mig att tänka lite på Caleb från Monoliths Blood serie faktiskt. Skulle de två börja jobba ihop, så skulle nog var enda monster, vampyr och ond varelse där ute önska att de aldrig blivit födda. I vilket fall som helst, älskar ni vampyrer och gillar anime, så är Vampire Hunter D definitivt något för dig!
/Robin
Gaming Ground Sverige
Microsoft Surface - Ett stort jäkla bord för 70lakan

It´s a big ass table xD
Apple Ipad säger du? ptt säger jag. Glöm allt vad iphones och ipads heter. För Microsofts super stora uber XXXXL tablet Surface är nu här! vilket i korta drag är vad som hänt om Apple fått för sig att göra en Ipad med samma dimensioner som ett större köksbord.
Med Microsoft Surface kan du utan problem knocka någon som försöker att råna dig, surfa på vågor, ha med dig ett eget mobilt matbord vart än du går, och möjligheten att imponera på allt och alla med din gigantiska tablet.
Allt till det fantastiska priset 10,000 dollar, slå till idag så slänger vi med ett tält som du kan kan använda som skydd till din Surface xD
/Robin
Gaming Ground Sverige
Earthbound remix sänder ut jul vibbar

En sjukt underskattad snes titel och spel titel i stort.
Som jag förstår det så släpptes bara Earthbound (kallat Mother i Japan) i Japan och i Usa. Europa fick aldrig se röken utav spelet. Vilket var/är väldigt synd, med tanke på att Earthbound hör till något utav det bästa jag någonsin spelat. Bara det faktumet att Earthbound driver med hela RPG genren (speciellt Jrpg) gör bara saken ännu bättre.
Dess humor, charmiga pixel grafik, minnevärda karaktärer och rätt så störda fiender, är bara ett bara en handfull saker som göra Earthbound så himmla coolt och underhållande att spela. Dess musik är ytterliggare en sak i mängden som talar till dess fördel.
Jag lyckades även hitta en riktigt passande vinter/jul Earthbound remix låt, då det snart är jul och allt. Så enjoy!
/Robin
Gaming Ground Sverige
Dota 2 - Har du det som krävs för att bli bäst?

Jag har på känn att min yngsta broder Jonas (med jämlikar) suktar en hel del efter Dota 2.
Jag tänkte göra en liten komisk återberättelse nu tänkte jag, det hela är baserad på en sann händelse faktiskt. Det var relativt sent på natten, kanske runt 00:00 eller något sådant. Jag tänkte bara ta ett glas vatten och sedan gå och lägga mig. Då från ingenstans så hörde jag världens bröl, rasslande, slamrande och ett helvets smattrande på ett tangentbord.

Be quick or be dead, bokstavligen. Det går undan i Dota kan jag säga, lite som action quake fast RTS istället.
Jag tänkte väl något i stil med "vad fan i självaste helvete var det där för något? det lät ju precis som om en påtänd CS fjortis blivit fragad en gång för mycket, och snetänt helt", jag började lyssna efter ljudkällan som lät så bedrövligt illa.
Ju närmare jag kom källan till allt oljud, ju starkare och mer illa lät det. Jag funderade seriöst talat på om någon bedrev någon form utav exorcism eller liknande. Jag kom slutligen fram till min brorsrum, och jag frågade vad tusan han sysslade med för något.
Han väste något i stil med att han torskat i Dota pga att hans så kallade lagkamerater suger röv, något sådant. Jag kan nog utan att överdriva säga att jag aldrig hört någon reagera så pass starkt över en speltitel förut. Men Dota (som började som en modd på Blizzards Warcraft 3 kartan "Defense of the Ancients", därav namnet DOTA) är verkligen grymt poppis världen över.
Nu har alltså Valve tagit över rodret för uppföljaren Dota 2, det vart offentliggjort redan i oktober 2010 att Valve utvecklar uppföljaren till Dota. Hypen har dock inte dragit igång på allvare förens för ett par månader sedan, vilket i och för sig bara är logiskt.

Jag undrar just hur nära samarbetet är mellan Blizzard och Valve i och med Dota 2? kommer det att bli mixad karaktärer ifrån bägge företagens karaktärsgalleri måntro?
Då releasen närmare sig allt mer, för tanken är ju att Dota 2 ska släppas någon gång under nästa år via steam (för Mac & PC). Jag har ärligt talat knappt spelat Dota något alls, men jag funderar seriöst talat på att börja spela bara för att spöa min bror.
Är så jäkla less på att han whinar över att hans lagkamerater suger, jag har väl sagt i typ 2års tid att han borde skaffa bättre medspelare xD En sak har jag dock förstått med Dota. Det handlar väldigt, väldigt mycket om att fatta snabba och korrekta beslut (upprepade gånger), samt att lära sig varje enhets fördel/nackdel och hur äns motståndare tänker.
Det går då inte att rulla pung, pilla navelludd och seriöst tro att man kommer att prestera bra. Men ja, räkna med att sig mig spela DOTA 2 inom en snar framtid!
/Robin
Gaming Ground Sverige
Solomons key 1+2 - Pussel mani till Nes

Utan tvekan ett utav de svårare spelen till Nes.
Det var inte bara Tetris och Dr Mario som var väldigt beroendeframkallande och drygt svårt (på dom högre svårighetsgraderna). Tecmos Solomons key serie var inte långt efter i den ligan heller. Första spelet släppts 1986 (till C64 och Nes) och vart något utav en favorit för mig.
Just för att jag gillar pussel, problemlösning och tänkar spel i övrigt. Solomons key var även ett spel som frekvent dök upp i frågespalterna i diverse olika speltidningar. Då folk behövde hjälp för att komma vidare.
Jag minns att det var skolans snackis på rasterna på lågstadiet. Man snackade om hemliga föremål och hemliga banor. Del II såg ganska annorlunda ut i jämnförelse med första spelet. Men även tvåan gick hem hos mig, då den var precis lika underhållande och beroende som sin föregångare. Men Solomons key är inte direkt ett spel man drar igång om man har lite tid till övers.
Tro mig, det tar sin tid att komma vidare i spelet. Nu när jag tänker efter så minns jag även att folk whinade över att boxens framsida var så otroligt ful till Solomons Key 1. Fast jag har ärligt talat sett bra mycket värre boxshots, ta bara den amerikanska megaman boxen t.ex...
/Robin
Gaming Ground Sverige
Translate And Speak! google chrome plugin

Ja, googles egna google translate funkar väldigt bra. Men komiskt nog så funkar inte deras egna automatiska översättningsverktyg så bra i Chrome 15 längre.
Innan jag släcker ner för idag så tänkte jag tipsa våra läsare om ett riktigt bra översättnings plugin för googles webbläsare chrome. Vad ska man med det till? undrar nog en del säkerligen, för i chrome kan man ju ställa in att webbläsaren automatiskt ska översätta icke modersmåls text (eller så kickar google translate igång via sidan man besökar, om sidan ifråga tillhända håller det vill säga).
Javisst, kruxet är bara det att jag märkt att den automatiska översättning inte funkar i version 15 utav chrome (något google tydligen uppmärksamat, då folk klagat rätt så mycket den senaste tiden). Det känns lite så där smått komiskt faktiskt, med tanke på att deras google translate plugin funkar alldeles utmärkt i andra webbläsare.
Men då jag surfar mest med chrome så ville jag så klart kunna ha en flexible och smidig tillgång till ett kraftfullt översättningsverktig. Kompromissen fick bli ett chrome plugin vid namn "Translate and speak". TAS funkar dock både smärtfritt och riktigt bra faktiskt, så jag kan varmt rekommendera den till folk som surfar runt mycket på utländska sidor via chrome!
Då slipper man liksom göra som Peter Griffin i family guy istället xD (jag syftar på avsnittet då Peter försöker att snacka italienska). Så med det sagt så säger vi tack och god natt för idag, sov gott alla läsare!
/Robin
Gaming Ground Sverige
Veckans babe - Riya-Sen

From India with love, bokstavligen.
Jag gillar indisk mat, indisk musik och indisk kultur. Samt så har jag börjat fastna lite för indisk film faktiskt. Så det känns på något sätt som om det ligger rätt i tiden för min del att även utse en veckans babe med indiskt ursprung.
En utav de allra kändaste och allra vackraste kvinnorna från indien är utan tvekan den nu 30åriga Riya-Sen. Hon är megastor i Bollywood (Indiens egen motsvarighet till Hollywood) och Indien i stort. Vilket inte är så där jätte konstigt, då Riya är en filmstjärna.
Fast det är inte det enda som Riya gjort sig känd för, hon är även en model som synts till i både musikvideos, modemagasin och i flera reklamfilmer (de allra flesta har dock givetvis synts till i hemlandet Indien). Totalt sätt så har Riya medverket i säkert ett 20tal olika filmer så här långt.
Jag har nog aldrig varit så här intresserad och nyfiken på Indien, fram tills att jag började skriva den här artikeln om Riya haha! Så för min del vore det ingen större överaskning om hon dyker upp i någon större amerikansk filmproduktion inom en snar framtid. Så utan krusiduller så krönar jag här med Riya-Sen till den här veckans babe!
/Robin
Gaming Ground Sverige
Nes XX SCN - Den ultimata Nes Bibeln

Title: "NES-XX-SCN - Den oomkullrunkeliga handboken för den nordiska NES-samlaren"
Games: 283!
Pages: 604!
Pictures: almost 3000!
Thickness: 35 mm
Size: 160x225 mm
Veight: 1,3 kg
Language: Swedish
Hard cover: YES!
Numbered: YES!
Signed: YES!
Price: 600 SEK
Shipping cost in Sweden: 45 SEK, går även att hämta i Lund, Skåne.
Number of books: 250!
Jag äger ett X antal böcker som behandlar Nintendos Nes system, samt dess speltitlar och tillbehör. Men det finns en bok som jag inte äger, och vill ha. Den slutgiltiga Nes bibeln, som ger en total överblick på i stort sätt ALLT som har med Nes att göra. Ett monster till bok på 1.3kg och över 600sidor vid namn Nes xx Scn, en helig relik som måste ägas utav alla som älskar Nes.
En sak vet jag ialla fall säkert, jag vill ha ett ex. Priset var inte så där jätte farligt heller egentligen. 600kr + 45kr i frakt (1kr per sida). Jag kommer att köpa boken så snart som ekonomin tillåter det. En annan tanke som slog mig är att boken troligen skulle göra sig riktigt bra som julklapp åt någon som gillar nintendo och Nes.
Är ni sugna på att göra ett köp utav Nes xx Scn, så kan ni beställa boken via abondoware.se!
/Robin
Gaming Ground Sverige
Afterfall InSanity - Dead Space goes Polen

Nog har Nicolas Games hämtat insperation ifrån Dead Space serien alltid.
Ni som gillar Dead Space ska helt klart spetsa både era öron och ögon nu. För min yngsta broder Jonas tipsade mig tidigare idag om de polska spelutvecklarna Nicolas Games Afterfall Insanity (för 360, PS3 och PC). Man kan liksom inte blunda för det faktumet att Afterfall (som btw drivs utav Unreal-3 engine ) och Dead Space har en hel del likheter, men det tycks som om Nicolas Games tänker ta det hela till nästa nivå.
Och ja, Afterfall är som ni säkert redan listat ut, en Survival-horror shooter. Handlingen i Afterfall äger rum år 2032, circka 20år efter tredje världskriget (med andra ord så brakar/brakade helvetet lös 2012), givetvis så vart det en kärnvapen vinter utav det hela.
Så de få som överlevde explosionerna och strålningen, har fått söka skydd i diverse utspridda bunkrar. Fast de som verkligen lyckades att ta sig till en bunker, kunde inte andas ut för det. För det finns både mutanter, monster, militärer och gäng att ora sig för.
Så man kan nog lugnt påstå att världen som Afterfall utspelar sig i, är en ytterst ogästvänlig plats. Av trailern och produktbeskrivning att döma, så är spelet en mix utav Fallout 3 och Dead Space typ. I dagsläget finns det dessvärre inget releasedatum för Afterfall, men det sägs att spelet kommer att ha release någon gång under nästa år.
Så gillar ni Dead Space och Fallout 3, så ska ni helt klart hålla koll på Afterfall!
Produktbeskrivning:
"It is 2032 - 20 years after the end of World War III. To survive the nuclear holocaust, humankind fled from the contaminated surface to find safety in vast bunkers, cities created deep underground. Decaying shelters and hideaways set the stage in mankind's struggle for survival where they battle horrible mutants, bloodthirsty mercenaries and other threats.
In Afterfall: InSanity you won't only face the aftermath of the nuclear fallout, but also the dark shadows of the past in the role of the mysterious psychologist Albert. As Albert, the player will be part of a team of medical scientists in charge of monitoring the fugitives' mental stability. If Albert does not confront his greatest weaknesses and deepest fears, he will not survive the claustrophobic depths of the underground from which there is no escape and where the darkness hides more secrets than simply the growing madness of its inhabitants. Defy everything that's in your way to solve the horrible secrets that exists in the dark."
Features:
- Detailed and extensive environments set in post-apocalyptic versions of real-world locations
- Expansive levels with giant cities, tunnels, bunkers and deep mines
- An exciting and rich story with unexpected twists and turns in the dark world of Afterfall
- Extensive weapons arsenal with myriad types of opponents for thrilling cinematic close and long-range combat
- Dramatic soundtrack further enhancing the dark atmosphere sure to evoke goose bumps and enhancing the tension
- State-of-the-art effects thanks to the newest Unreal-Engine 3
/Robin
Gaming Ground Sverige
Brasilien älskar oss och vi älskar dom

Det finns mycket att älska med Brasilien minst sagt.
Jag vart riktigt, riktigt positivt överaskad när jag checkade min mailbox imorse. Tydligen så är våran blogg väldigt uppskattad och omtyckt utav folk i Brasilien. Jag fick även mot ta den enda komplemangen och lovordet efter det andra via twitter & skype, från flera Braslianare.
Jag har seriöst talat aldrig känt mig så uppskattad och älskad i hela mitt liv som jag gör nu. Sedan att man får en sådan pass positiv respons på det man älskar att jobba med också, nämligen underhållning (i diverse olika former). Så det känns inte mer än rätt att jag sänder lite kärlek och uppskattning tillbaks till våra brasilianska fans.
Queremos agradecer pessoalmente todos os nossos fãs do Brasil para todo o seu apoio e amor. Nós somos eternamente gratos. Nós amamos você e você próprio!
Givetvis så är vi evigt tacksamma för allt stöd som alla våra fans/besökare giviet oss. Men det var verkligen skit kul att höra att vi är poppis i Brasilien. Men nu lämnar jag över ordet till bandet som fick mig att få upp ögonen för Brasilien på mitten utav 90talet. Nämligen de brasilanska metal gudarna Sepultura!
/Robin
Gaming Ground Sverige
UT2004 - Guess whos back!

Den 19 mars 2004 så vart jag helt och hållet såld på Epics UT2004.
Det är säkerligen minst 2år sedan sist jag spelade Unreal Tournament 2004. Men sent igårkväll så kunde jag inte hålla mig, så jag återinstallerade Ut2004 och började sätta mig in i allt igen. Det tog dock inte så där värst länge innan man kom in i matchen på allvar, då jag var/är lite ringrostig så valde jag att spela singleplayer läget, och att spela med botar för att öva upp mig (på svåraste svårighetsgraden).
Imo så är fortfarande UT04 den allra bästa MP/lan FPS spelet, och den bästa delen i UT serien. Spelkänslan är mer eller mindre oslagbar, även om UTIII är snyggare osv, så tycker jag (precis som många andra fans) att UT04 är roligare att spela (både själv, och ihop med/emot andra).
Sedan kan ju i stort sätt vem som helst sätta igång och spela UT04 också, då spelet rullar på bra till och med på en sunkig dator. I vilket fall som helst, så lyckades jag filma min comeback igår. Det gick rätt bra för att vara första gången på 2år.
/Robin
Gaming Ground Sverige
Arena - Filmrecension

Arena, The Gladiator fast nutid. Mer eller mindre.
En relativt grym och hemsk film som också väldigt lätt kan leva sig in i och sätta sig in i huvudkarraktärens perspektiv (Kellan Lutz som David Lord – The god guy )och även bli äcklad på många sätt och vis gällandes den observerande publiken.
”Death Games” är den sk’ Arenan dit man för sina ofrivilliga offer som tvingas kämpa för sina liv – en permanent vinna eller försvinna situation där du inte får ha någon som helst medlidande för din motståndare för att klara dig undan med livhanken.
Yepp, Samuel L Jackson är med i Arena. Bild lånad utav moviespad.com
Det hela utspelar sig på okänd mark och streamas live över webben, där vem som helst kan observera denna bisarra scen och dra in stora pengar åt dess manusförfattare (Samuel L. Jackson som Logan – The bad guy). Vem kan beskylla de åskådarna som intalar sig själva att det hela skulle vara utav modern tekniks verk, och inte i sanningens namn en väldigt sadistisk form av skådespel för att underhålla oss.
Men naiva som vi är så ifrågasätter vi inte detta utan njuter istället utav föreställningen. En grymt bra film där tillsist som föväntat rättvisan segrar och tillfredställer oss åskådare (Inte dem i filmen) till fullo.
Helt klart sevärd!
Story: 4/5
En story som kan leva sig in i och följa som inte bara en åskådare utav även som en karraktär i filmen.
Uppbyggnad: 4/5
Man har inte dragit ut på saker och ting allt för mycket och händelse förlopen är bra synkade.
Stämning/känsla: 4/5
Något fängslande känsla över filmen men kanske inte så som i ”PS i Love you då killen går bort” utan kanske snarare som i Gladiator när Generalens familjen blir utsatt för hemskheter och man börjar koka något inombords.
(BTW! Gladiator är helt EPIC!).
Effekter/Stunts: 4/5
Inga B-films effekter och dåliga kameravinklar*
Slutsats: Bra grejor - tummen upp! 4/5
/Andreas
Gaming Ground Sverige
Mechwarrior online - They live...again!

Det vattnas i munnen på mig när jag bara tänker på hur grymt jäkla uber awsome det här spelet kommer att bli när det är klart.
Det allra första MechWarrior spelet släpptes redan så tidigt som 1989. Men jag upptäckte inte serien förens MechWarrior 2: Ghost Bear's Legacy, som hade release 1995. Det var något väldigt speciellt med att styra gigantiska robotar som var beväpnade till tänderna, samt att spränga skiten ur andra massiva robotar.
Med tanke på att jag redan var ett stort fan utav Terminator, Macross, System Shock och Ghost In The Shell vid det här laget, så passade Mechwarrior 2 mig som handen i handsken. Man kan nog påstå (utan att överdriva) att min våta dröm att få kontrollera en stor krigsmaskin äntligen blivit besannad.
Mechwarrior serien har i stort ALLTID levererat, från första delen till den sista (RTS spelen som är baserad på Mechwarrior är btw rätt okej imo), och påtal om den sista delen. Den allra senaste titeln i serien är Mechwarior 4 - Mercenaries som släpptes för över 10år sedan (2002 för att vara exakt), så man kan väl säga att Mechwarrior varit död i 10år nu.
Men, det finns hopp. Det tackvare Piranha Games, som jobbar stenhårt med deras Mechwarrior Online. Det är precis vad ni tror att det är, nämligen allt som vi känner igen och älskar med Mechwarrior, fast online. Det båddar minst sagt riktigt, riktigt gott kring MWO.
Någon release blir det dock inte tal om förens tidigast 2:a 2012. Så det är bara att signa upp sig på sidan, och hålla sig skinnet tills vidare!
Produktbeskrivning:
"Welcome MechWarrior!
Piranha Games is proud to bring you the next instalment in the MechWarrior® franchise. It has been a long time coming and this synopsis will help to answer some of your questions. If you’ve read through Dev Blog 0, you’ll know that we are a premium Free-To-Play game based on the bestselling BattleTech® Universe. When coming up with the core game features for MechWarrior® Online, we create and focused on four pillars of design and player experience."
These pillars include:
- Mech Warfare – The embodiment of Mech to Mech combat.
- Role Warfare – The ability for player’s to customize their experience to suit their own style of gameplay.
- Community Warfare – The ability to let the players take part in epic combat for territorial control.
- Information Warfare – Bring a new element to the battlefield that incorporates information technology to help control the fight.
/Robin
Gaming Ground Sverige
Fånga tjejen! - Make It happend in Windows 3.1

Ja, lika bra att vara ärlig ifrån första början. Inte sant? xD
Nu ska vi vara lite så där lagom stereotypa utav oss, och gå in på det här med nördar och brudar. Sedan begynnelsens tid (och alla geek filmer som släppts genom tiderna) så har ju alltid geeks, datornärdar och bokmallar haft svårt att få kontakt med det motsatta könet, inte sant?
Det ville Jab Software belysa extra noga med deras spel (programvara?) "Get The Girl" från 1993 till Windows 3.1. I princip var enda kliché, sterotyp och cheesy geek referens täcks effektivt upp utav Get the girl. Spelet går i korta drag ut på att fånga tjejen och ja, ni förstår nog (tänk Larry serien).
Jag vet inte om allt innehåll i spelet är medvetet gjort på så sätt att det blir roligt/komiskt. Eller att utvecklarna helt enkelt bara råkat fixa till Get the girl på så sätt att det mesta bara blir komiskt, för att det är så jäkla B. Det här är underhållning på hög nivå mina damer och herrar, så enjoy!
/Player X
Gaming Ground Sverige
Hur man effektivast tar död på zombies

I taskiga lägen så behövs snabba åtgärds lösningar. I det här fallet att kasta sig ner på marken, så att Leon kan fixa ett ventilationshål i huvudet på zombien bakom Claire.
Erkänn att du någon gång (eller kanske flera gånger) tänkt eller haft tankar på HUR du, dina vänner och din familj skulle gå till väga om det vart en zombie apocalypse. Det är ju inte precis bara en sak som man måste ha koll på och planera in.
Mat, vatten, förstaförbandslåda, vapen, karta, kompass ect ect. Samtliga saker är ett måste för att man äns ska kunna att överleva i en infektera zon. Så hur går man till väga då? rent vapen mässigt?. Ptja, Zombie Go boom är nog mer experter på "Hur man dödar zombies bäst" än någon annan.
Man ska ju helst ha både ett närstridsvapen, ett långdistansvapen (jaktgevär) och ett medeldistans vapen (typ hagelgevär). Men i videon här nedanför, så valde Zombie Go boom att fokusera på det kanske BÄSTA närstridsvapnet att ge sig på de levandedöda med.
Enjoy!
/Robin
Gaming Ground Sverige
1st advent och Xmas Lemmings!

Den här bilden väcker många barndomsminnen hos mig kan ni tro.
Det är nästa så att man inte kan tro att det är sant. Det känns som om det bara var som igår det var sommar, sol och varmt ute. Nu är det alltså redan första advent idag, man kan väl dock inte direkt påstå att man upplever det som om det är vinter nu. Det är nu hela 12+ grader i Strängnäs.
Jag kan knappt komma ihåg när det senast var så varmt i slutet utav november, men jag klagar inte. Vintern får gärna fortsätta så här för min del. Jag ser det som så här, varje dag som är som denna betyder att vintern blir bara kortare och kortare.
Jag är liksom inget större fan utav kyla, mörker, 5meter snö och snöstorm från helvetet. Ta bara förra vintern t.ex, det var nästan 30minus när det var som värst. Det var helt sinnessjukt! och vintern höll ju i sig i 5månader nästan förra året.
Så vill man ha kyla, snö och kallt så är det bara att besöka Lappland imo, för jag vill då INTE ha någon repris utav rysk vargvintern en gång till. Man får ju inte heller glömma bort allt snöskottande, det var inte helt ovanligt att jag fick skotta tre gånger på ett dygn -_-
Men om vi fokuserar på de positiva aspekterna i nuet istället. I och med att det inte är något snökoas, så kanske folk kan få en trevliga jul i år (SJ *host host*), elpriserna blir lägre (förhoppningsvis) och man slipper frysa arslet utav sig.
För min egen del är det bara ett par veckor kvar till semester (Yay!) också. Jag avrundar med att önska alla våra läsare en glad första advent, samt så lämnar jag över till de vackra tonerna från X-mas Lemmings!
/Robin
Gaming Ground Sverige
Vampire The Masquerade Bloodlines

Ett MÅSTE spel, för alla som gillar bra action titlar. Samt vampyrer.
Troika Games (som tyvärr inte finns längre) Vampire TMB är utan tvekan ett utav de få riktigt, riktigt bra spelen med ett vampyr tema. Spelet släpptes 2004 (trots det så är typ TMB fortfarande bäst ansiktsanimationer!) för PC och fick i överlag väldigt fina betyg. De som hade någon negativ kritik att framför om TMB klagade mest på att TMB var/är väldigt buggigt.
Eftersom Troika Games upphörde att existera i februari 2005 , så slutade även patcharna att rulla ut. Så fansen fick själva ta hand om omplåstrandet för TMB istället. Den sista officela patchen var 1.2, den senaste fanpatchen har nåt version Patch 7.9, dock är patchen bara i betastadiet än så länge.

Ibland får man ta det lugnt med spriten. Annars är risken stor att man vaknar upp brevid någon sån här lady.
Sedan finns det även flertalet moddar, grafikuppdateringar och skins att ladda ner till TMB också. Men vad är det som gör TMB så satans bra då?.
Jag kan lista lite punkter som jag verkligen gillar med spelet. För det första så blandar den action och RPG, det är ett vuxet tema med vuxna dialoger + karaktärer, det är RIKTIGA vampyrer med i spelet (inga fjolliga fjortis/tv teen varianter), det är ett väldigt mörkt/gothic tema över hela TMB, och ja, TMB är väldigt våldsamt.

Ja, TMB är både blodigt och våldsamt. Därav 18+ gränsen.
Plus att man har gott om handlingsalternativ oftast också, både i dialogval och val ifrom av HUR man ska lösa ett problem. TBM drives även utav samma motor som Half-Life 2 (Source), så det gör att fysiken i spelet är riktigt nice också.
En annan cool grej är att man kan switcha mellan första person och tredje persons vy (tänk Doom, och Max Payne), vilket ger spelet ytterliggare en dimension iform av spelkänsla. TBM tämligen skriker efter en uppföljare, och någon studio borde ju vara intresserad kan man tycka. Med tanke på att vampyrer aldrig varit en hetare fluga än nu. Pga alla böcker och tv-serier som är baserat på temat.

Hon som gör rösten till tjejen ovan, är minst lika het irl som hon är i spelet.
Tyvärr så lyckades mitt ex utav TBM komma bort i flytten tackvare att några idioter till snickare inte sköte om sitt jobb med vårat hus, vi fick stressa som fan helt enkelt. Så den måste ha tappas bort medans jag stresspackade alla mina grejer.
Så jag försöker att komma över ett nytt ex. Jag borde få en fet smäll för att ha tappat bort spelet, TBM är så pass jävla bra. Jag har dock för mig att jag köpte två ex (en skulle egentligen ha varit till min yngre bror i julklapp för evigheter sedan, men han hann köpa sig ett eget ex), så jag kan ha spelet liggandes på vinden någonstans.
Jag får börja gräva efter TMB på vinden när min semesten börjar efter julafton helt enkelt. Men till er andra som inte har/äger TBM, skaffa det. Det är ni skyldiga er själva!
/Robin
Gaming Ground Sverige
Ozzy - Rockar vidare!

Ozzy! \m/
Jag har verkligen lyckats överträffa mig själv idag. Jag har både hunnit med att fixa klart en julbakgrund och en ny julheader. Många, många timmar har det tagit, och jag ränkar med att finjusterings jobbet kommer att ta ytterliggare ett par timmar innan allt är klart.
Men jag vill verkligen att allt ska se så bra ut som det bara går, och att allt är skalenligt och ligger där jag vill ha det. Men jag tror ni (precis som vi) kommer att tycka att våra juldesign är riktigt, riktigt cool. Då mycket hjärta, själ och tid lagts ned på det här.
Ska bli kul att höra vad ni tycker ialla fall. Nu avrundar vi kvällen med lite Ozzy! tack och god natt gott folk!
/Robin
Gaming Ground Sverige
Vem är killen på C&C boxarna?

Trots att samma person troligen varit med på i stort sätt varenda framsida utav C&C spelen. Så tycks ingen veta vem han egentligen är. Han har dock fått smeknamnet "the C&C dude".
Det finns en fråga inom spelvärlden som fått mig att klia mig i huvudet mer än en gång. Westwoods (nu mera EA) Command & Conquer serie har ju haft en person på framsidan utav alla deras C&C titlar (i stort sätt alla spelboxar ialla fall), och då syftar jag inte på Kane. Men ingen tycks veta vem han är.
Är han bara en datorgjord person? (grafik) eller är det någon som posat framför en kamera, för att sen överföras till framsids stoff på nästan alla C&C spelen?
Det fick mig att tänka på världens kanske kändaste bebis (Spencer Elden). Han som medverkade på på framsidan utav Nirvanas album "Nevermind". Poängen som jag vill ha sagt är att C&C serien har sålts i miljoner, och ALLA som köpt C&C spelen har sett snubben på framsidan utav boxarna.
Men INGEN vet vem vem personen ifråga är? C&C dude måste ju vara den mest ökända tvspels kändisen någonsin. Utifrån boxcovers ialla fall. Men vem tusan är karln? någon som vet kanske?
/Robin
Gaming Ground Sverige
Espgaluda 2 HD - Intensiv shmup till Ipad2!

Bullet time hell, lika bra att du vänjer dig vid det. För det är en vardag i Espgaluda 2 HD.
Den japanska spelstudion Cave ligger bakom flera shoot em up titlar. Bland annat Ibra och Deathsmiles, de flesta utav deras spel har dock varit enbart för den japanska marknaden (arkad, PS3 och 360). Men deras Ipad 2 spel Espgaluda 2 HD (som ENBART funkar till Ipad2) är där emot för hela världen att ta del utav.
Det ska dock nämnas att Espgaluda 2 HD har en MINST lika tuff svårighetsgrad som Caves övriga shmup titlar. Men gillar man shoot em up spel, äger en Ipad 2 och är riktigt bra på shmup i övrigt. Så kommer man nog tycka att spelet är värt sina 80kr via itunes.
Jag innehar dessvärre inte en Ipad2 i dagsläget, men inom en snar framtid kommer jag att göra det. Då kommer jag ialla fall att köpa Espgaluda 2 HD!
/Robin
Gaming Ground Sverige
Portal 2 - Hur man undviker att vara ett A-hole

Snacka om att Valve hade en halvt omöjlig uppgift att göra en värdig uppföljare till Portal. Men de lyckades mot alla odds faktiskt.
Man kan väl på sätt och vis säga att Valve revolutionerade pussel genren med deras första Portal spel. Problem och pussel lösning hade och har aldrig varit så roligt, som de momenten man finner i Portal. Så hur följer man upp en sådan succé? och är det äns möjligt att göra det?
Många ställde sig lite skeptiska till det, då man inte riktigt såg hur Valve skulle kunna töja på konceptet ytterliggare. Samt hur de skulle kunna överaska sin publik och fans ännu en gång. Men jodå, till stor del så lyckades Valve leverera på nytt.
Det kanske inte vara samma omfg! och wow känsla som man kände i Portal 1. Men gillade man första spelet så ska man helt klart spela igenom uppföljaren också. Det är givetvis precis som vanligt, en stor fördel att äns partner (den man spelar ihop med) kan samarbeta, tänka, planera osv.
Ibland så verkar det dock dessvärre vara rätt gott om den typen utav människor som KAN tänka. Så videon här nedanför tillgängnar jag de som inte är så snabb tänkta utav sig xD
/Player X
Gaming Ground Sverige
Lånaren Arrietty - Måste ses och upplevas!

Kanske det här årets bästa anime film inom samtliga kategorier?
Jag är verkligen grymt tagad inför att se Studio Ghiblis The Borrower Arrietty (The Secret World of Arrietty i alla engelsktalande länder, och i Sverige "lånaren Arrietty"). Filmen är baserad på Mary Nortons novel bok "The Borrowers, vilket är ett småfolk (tänk teskedsgumman, eller Hils Holgersson) som lånar grejer från stor folket (alltså oss).
Arrietty tillhör lånarna, och hon bor under golvet hos en familj, vars unga pojke snart kommer att upptäcka Arrietty. Till en början så blir pojken givetvis lite skrämd, men snart så blir de bästa vänner. Disney i all ära, men jag undrar ja om inte Japans egen motsvarighet Studio Ghibli nu gått om Disney i både fråga om handling, kvalité och underhållningsvärde?
Om inte annat så talar dess betyg på 7.7/10 via imdb, att det kan vara en rätt så bra ide att köpa och kolla på Lånaren Arrietty inom en snar framtid!
/Player X
Gaming Ground Sverige
Vectorman 1 & 2 - Guldpärlorna som glömdes bort

Sega försökte desperat att få fram en maskott till (utöver Sonic), det gick så där.
Om jag nämner Megadrive plattforms titeln Vectorman så ringer det nog inte så där jätte många klockor hos de flesta skulle jag tro. Det är i och för sig rätt förståeligt, då både ettan och tvåan vart rätt förbisedda. Bägge spelen var utvecklade utav Bluesky Software, och den första delen släpptes i slutet utav 1995.
Betygen vart riktigt, riktigt bra. Men vad hjälpte det, Playstation och Saturn stod inför dörren. Så man kan nog lugnt säga att Vectorman vart förbisett utav den stora massan, utan att överdriva. Samma sak hände med uppföljaren Vectorman 2 som släpptes i slutet utav 1996.
En liten titel vid namn Rayman (som släpptes i september 1995 till PS1), en vis Michel Ancel och Ubisoft hade nog rätt mycket att göra med det faktumet att Vectorman vart bortglömt helt och hållet. Det är rätt orättvist och tråkigt öde, för både Vectorman 1 och 2 är två grymt bra plattforms spel.
Bägge spelen går nu mera att köpa via PSN, XBL och Wii ware (som jag förstår det) för en billig slant. Tveka inte, köp asap! och musiken btw, äger hårt.
/Robin
Gaming Ground Sverige
Lunar 2 - Eternal Blue

Både ettan och tvåan står med på min "Must have" lista.
Nästan allt snack kring RPG spel har uteslutet handlat om Final Fantasy (mer eller mindre). Men det finns faktist andra RPG titlar också, som till och med är lite bättre. En sådan titel är t.ex Gamearts Lunar 2, från år 2000.
Lunar 2 - Eternal Blue släpptes till både Saturn och PS1 (saturn versionen kom ut redan 1998 i Japan). Dessvärre har ingen av spelen släppts som PAL utgåva. Men har man en chipad eller amerikansk PS1/Saturn, så är det inget problem.
Jag spelade första spelet på på en japansk Saturn faktist, för en halv evighet sedan. Både ettan och tvåan har hur mycket anime sekvenser som helst. Jag skämtar inte, det måste vara timmar av anime film inbakat i varje titel.

Det är timmar och åter timmar utav anime sekvenser i Lunar 2. En del skulle till och med säga att det är mer film än gameplay...
Därav antalet skivor som medföljer också (jag kommer inte ihåg det exakta antalet, men det är en del skivor om jag säger så). Serien vart inte direkt någon storsäljare, men den har fått en trogen skara hardcore fans, och både Lunar 1 och 2 räknas till PS1ans "måste ha" rpg titlar.
Det ska även nämnas att Lunar även finns till andra format. Så som DS, Sega CD och PSP. Så yepp, bägge spelen är ett måste för RPG gamern. Men smakar det så kostar det också. De är inte så där jätte billiga, men det är det värt. Soundtracket från del II, som mr Noriyuki Iwadare stått för, är btw inget annat än excellent!
/Robin
Gaming Ground Sverige
Big Trouble in Little China - Galet värre!

En stört skön action rulle signerat Kurt Russell och John Carpenter.
Med tanke på att det i stort sätt bara är skit på tv ikväll så började jag desperat rotta igenom min filmsamling efter något bra att se. Jag lyckades gräva fram en riktig gammal goding ifrån 1986, nämligen "Big Trouble In Little China". Där en relativt ung Kurt Russell innehar huvudrollen.
Kurt spelar som lastbilschaffisen Jack Burton, som har i uppdrag att lämna över lite varor i Chinatown San Francisco. Det blir dock lite mer än så vill jag lova, då Jack hamnar mitt i världens soppa som består utav både kinesisk svart magi, monster, ninjor och gangsters.
Man kan väl säga att Jack sett bättre dagar, samt att han var på helt fel plats vid helt fel tidpunkt. Men hans otur blir våran underhållning. För det här är en riktig kultfilm som jag själv kollat på säkert minst 20gånger under min livstid så här långt.
Det är inte en kalkon eller B film, men det är en mix utav lite B och lite kalkon, samt en stor gnutta utav humor och action. Helheten blir och är (mot alla odds) en riktigt underhållande och actionladdad film. Fast för John Carpenters (The thing) del så var det bara ännu en spik i kistan för hans karriär som regissör.
Så vill ni ha ett bra filmtips från min sida, så kolla då på Big Trouble In Little China i helgen!
/Robin
Gaming Ground Sverige
Rayman Origins - Det bästa Rayman spelet!

Ett givet köp för alla Rayman fansen och alla som gillar plattforms spel!
Det är bara att konstatera att Ubisoft och Michel Ancel verkligen lyckats bra med deras Rayman Origins. En del var ju lite skeptiska till en början, men efter årets E3 så försvann tvivlena och farhågorna till stor del. De sista pusselbitarna föll nog på plats för de flesta efter att Rayman Origins fått skyhöga betyg utav en samlad kritikerkår.
PS3 och 360 versionen t.ex fick över 85% i snitt och Wii versionen 91%. Det var ett bra tag sedan sist som ett Rayman spel äns kom i närheten utav det. Så ja, Rayman Origins är ett givet köp för mig. Jag ser bara mer och mer fram emot semestern nu till julen.
Så att man kan få uppleva Raymans allra bästa och galnaste äventyr någonsin till min Wii!
/Robin
Gaming Ground Sverige
Dungeon Keeper Online - Inte som ni tror...

Förväntar man sig verkligen ett Dungeon Keeper (som man minns det) som gått online. Så kan man nog sluta att dröma nu, det rör sig mer om en Wow klon än något annat...
Bullfrogs och Peter Molyneux exellenta strategi serie Dungeon Keeper står mig väldigt varmt om hjärtat. Redan när det första spelet hade release 1997, så vart jag helt såld efter ett par minuters spelande. Men, man ville ha mer. Då ondskan inom än bara börjat gro, så expansionen The Deeper Dungeons mättade hungern ett tag ialla fall.
Men jag och DK fansen ville ha en riktig uppföljare. Bullfrog lyssnade och levererade Dungeon Keeper 2 på ett silverfat under sommaren 1999. Men sedan tog det stopp för både Bullfrog och DK serien helt och hållet. Dels för att Bullfrog köptes upp utav EA (de valde att lägga mer fokus på Harry Potter istället...), men också för att DK teamet splittrades.

Till och med grafiken, animationerna osv ser VÄLDIGT wow aktiga ut i DK online. Det här bådar inte gott alls.
Det var ett tag ett snack om Dungeon Keeper 3 (War for the Overworld), då man kunde hitta lite filmsekvenser ifrån det påståda DK3 projektet direkt på Dungeon Keeper 2 skivan. Men som alla vet så vart det inget av med det, serien stod och föll med Dk2 1999.
Så med andra ord har DK serien varit död i över 12år nu. Så gissa om man vart glad och förvånad över att höra att Dungeon Keeper nu är ett online spel! men glädjen vart väldigt kortvarig. Då det inte är vare sig Peter Molyneux, eller någon ifrån det tidigare DK teamet som jobbar med spelet.
Utan det rör sig om en kinesisk spelstudio vid namn NetdragonWebsoft Inc (i samarbete med EA), dessutom så är DK online ett mmorpg spel, och INTE ett strategi spel. Så ja, EA har ännu en gång effektivt lyckats ta död på ännu en guld serie och spellicens (bla så är C&C serien död och begraven sedan gammalt).
Så man bör inte ha allt för stora förväntningar på den här titeln. Som jag ser det så är det bara själva namnet som har något gemensamt med det Dungeon Keeper jag älskade och växt upp med. Ska man vara riktigt hård i bedömningen, så ser DK Online bara ut som ännu en Wow klon i mängden...
Hoppas kan man ju alltid. Men efter att ha sett flera minuter ingame film ifrån DK online, så ska man nog inte hoppas allt för mycket om jag säger så.
DK online beskrivning:
"Dungeon Keeper Online is the first 3D massively multi-player online role playing game(MMORPG) developed by NetDragon based on Electronic Arts "Dungeon KeeperTM" line of games."
/Robin
Gaming Ground Sverige
All Hail The Legend of Zelda, Hail!

Bara den bästa hack n slash äventyrs spelserien ever.
Med tanke på att det verkligen har varit Zeldas år i år i och med att The Skyward Sword vart en sådan dunder succé (GOTY någon?). Så känns det som om det borde firas på något sätt, och vad kan bättre vara än ett mästerverk till musik cover på flera kända Zelda låtar till Zeldas ära?
Allt i sann metal anda också, det blir inte mycket bättre än så här faktiskt! allt är dessutom live, så lyssna och njut!
/Robin
Gaming Ground Sverige
Intervju med Ekke.se

En svensk Gamer Terminator typ xD
Jag vart kontaktad utav en vis herr Ekke Svensson från Ekke.se bara för ungefär ett dygn sedan, om jag vill göra en intervju med honom. Då det är ett bra tag sedan sist som jag äns medverkade i en intervju, så tänkte jag "ptja, varför inte?".
För folk vet ju knappt något alls om mig, vilket är lite synd. Så jag försökte att bjuda på mig själv så mycket som jag bara kunde. Oftast är det rätt så svårt att ge en helhets bild utav sig själv via en enda intervju. Men jag försökte ialla fall.
Värt att nämna är att jag i stort sätt bara gått tekniska utbildningar i hela mitt liv, samt att jag är uppvuxen med sport, och att jag är både stadsbo och lantis. Ni kan läsa hela intervjun mellan mig och Ekke.se här!
Jag tyckte även att det var passande att avrunda det här inlägget med en utav de allra grymaste Terminator remix låtarna jag någonsin hört. Låten passar liksom riktigt bra ihop med bilden på mig själv, som jag bifogat längst upp i inlägget. Enjoy i vilket fall!

/Robin E
The Gaming Ground
Jazz the jackrabbit - PCn´s svar på Sonic & Mario

Jazz ägde hela plattforms genren för PC och Mac under hela 90talet.
Sonic och Mario må ha varit kungar på konsol. Men för PC och Mac ägarna var det Jazz the Jackrabbit som gällde. Epic Games släppte första spelet 1994 och del II 1998 (där emellan för varje spel så kom det ut flera expansioner och addons, jul expansionerna gillar jag extra mycket. Då det är mycket barndomsminne med i det hela)
Jazz 3 vart aldrig någon verklighet tyvärr (Alphan finns dock att finna på nätet, för den som söker), då Epic fick lov att fimpa projektet i maj månad år 2000 (pga att dom inte hittade någon intresserade utgivare för spelet).
Jag har samtliga titlar som big box utgåvor, dock har jag dess värre inte addonsen/expansionerna kvar. Får se om man lyckas komma över dom någon dag. Det går btw envisa rykten på nätet om att Epic ska återuppliva Jazz serien, hoppas verkligen att det stämmer.
För sonic är ju bara så pinsam nu mera...även om han börjat återhämta sig lite nu den senaste åren.
/Robin
Gaming Ground Sverige
Samsung Smart TV - För tv entusiasten

Gillar man tv, så gillar man nog garanterat Samsungs Smart-Tv också.
Tvn har ju blivit lite så där dödsförklarad på äldre dar, det gick ju till och med något reklamklipp för inte alltför länge sedan. Där en tv snyftar över att hans/hennes ägare hela tiden väljer sin smartphone framför att ha kul med tvn.
Man kan väl säga att reklamen målade upp det som så att tvns roll i var mans och kvinnas hem blivit utspelade helt utav surfplattor och smartphones. Den synen vill Samsung ändra på med deras nysatning Smart Tv. Som gör det möjligt för användaren att se på webb-tv, youtube och playkanaler direkt i äns eget vardagsrum.
Det möjliggörs då Smart Tv:n är uppkopplad emot internet, med allt vad det innebär (hyra film, ladda ner appar, uppdatera sin status osv). Så nej, tvn är långt ifrån död och begraven! däremot så behövdes konceptet och tv-tittandet som vi känner det, förfinas lite bara.
Det är just precis det som Samsung gjort med sin Smart Tv, och det är ett givet alternativ för vilken tv entusiast som helst.
/Robin
Gaming Ground Sverige
Oblivion - Som ingen utav oss sett det förut

Inte ett dåligt spel, men långt ifrån så bra som Morrowind. Nu är dock Skyrim den nya kungen på tronen.
Oblivion fick ta rätt så mycket hård kritik för att dess rätt hårt styrda handling, tråkiga karaktärer, halvkassa dialoger och för sin betydligt mindre öppna värld. Det verkar dock som om vi nu kan glömma den syn på Oblivion för all framtid. Eller ja, ialla fall om man går efter innehållet i videon som Gamer Poop gjort xD
/Jonas
Gaming Ground Sverige
Dragon Age - Det är i tornet det händer!

Ungefär lika söt som monstret är på bilden, är han i spelet också.
Nu syftar jag för en gångs skull INTE på de två tornen ifrån Sagan om ringen, utan om jätte besten ifrån Dragon Age. Jag fann nämligen min väg in i ett torn där en inte fullt så glad gigantisk monstriös demon (utav något slag) väntade på mig och min grupp.
Givetvis så råkade man klampa in mitt i hands middag också (han festade loss på någon stackars sate), vilket inte gav några plus poäng hos våran stora, arga, hungriga och nyfunna vän. Då ingen utav oss vill hamna på monstrets matmeny för dagen. Så återstod det bara en sak att göra, att slåss för våra liv!
/Andreas
Gaming Ground Sverige
Monster Shooter - Operation rädda din katt!

Titeln säger egentligen precis allt om spelets innehåll. Inget mer behövs tilläggas.
Jag fick just precis nu syn på en rätt så intressant titel ifrån spelutvecklarna gamelion studios. En trevlig liten action shooter titel vid namn Monster Shooter, som kommer att ha release till Ios och android vilken dag som helst. Själva uppläget i spelet är ytterst simpelt, plöj igenom tre olika planeter för att ta tillbaks din kidnappade katt!
Det till vilket preis som helst, i det här fallet så innebär det att man som spelare måste plöja sig igenom horder utav monster och utomjordingar. På pappret så verkar Monster Shooter riktigt lovande, dess debut-trailer talar dessutom helt klart till spelets fördel också.
Precis som det faktumet att Monster Shooter inte kommer att kosta ett öre att spela. Så Checka in trailern själva vetja!
/Player X
Gaming Ground Sverige
Conkers Bad Fur Day - The Great Mighty Poo

Mighty poo bjuder på toalett opera utav den värsta sorten. Den som verkligen stinker!
Av alla konstiga, udda och vidriga bossar i spelvärlden så tar nog Conkers Bad fur day´s, the great mighty poo ändå priset. Utan att göra någon jätte lång karaktärs beskrivning, så är i kort mighty poo en sjungande skithög. Och han borde ställa upp i idol anser jag, så kanske programmet får lite kvalité och underhållningsvärde.
Det här är verkligen toaletthumor när den är som bäst (eller värst, beror på vem man frågar). Jag menar, hör på honom bara. Skit bra grejer! bokstavligen xD
/Robin
Gaming Ground Sverige
Terminator - SkyNET

Mördarrobotar är som bäst när de är skrot. Och det är ditt jobb att se till att det blir gjort.
Tror det är rätt få som känner till att Bethesda gjort ett Terminator spel en gång i tiden, då dom är mest kända för sin Elder Scrolls. Men 1996 så släppte de spelet Terminator Skynet, som var en direkt uppföljare till Terminator - Future Shock.
Skynet var/är ett riktigt bra FPS spel och tragiskt nog så är det även det ENDA bra Terminator spelet (enligt många). Så det bevisar egentligen två saker. Grym grafik är inte allt och bara för att ett spel är gammalt så är det inte = crap.
Jag har dessvärre inte Skynet i min ägo, men den finns med på min "Att köpa" spel lista. Senaste gången jag spelade Skynet var typ julen 96´, så det var ju ett bra tag sedan sist. Kanske är det dags för mig att göra ett litet återbesök i Skynet?
/Robin
Gaming Ground Sverige
Junk Jack - Samla & bygg junk till din IP/Ipad!

Lugnt värt 20kr!
Jag avslutar den här dagen med ett riktigt behändigt 2D retro plattforms spel till Iphone och Ipad. Spelets namn är Junk Jack, och går i kort ut på att samla på sig en helsikes massa junk, bygga saker, leta efter skatter och förändra miljön runt omkring än.
Allt med hjälp utav diverse olika verktyg, redskap och en livlig fantasi & kreativ hjärna. Jag trodde faktiskt att kontrollerna skulle vara rätt så B, men de överaskade mig positivt. Imo så får man väldigt mycket valuta för pengarna i och med Junk Jack. Som endast kostar runt 20kr via Itunes, ett givet köp för alla som vill ta fram sin och släppa lös sin inre gruvarbetare!
Produktbeskrivning:
"A STRONG BACKUP FUNCTION: use backup button in game to save, then restore from world selection window:
you can backup worlds and character data from the in game menu (BACKUP button), then you will be able
to restore a world by using the green floppy icon in world selection screen or restore your inventory
by using the button in options view."
Features:
- Treasures now correctly fall off shelves/tables when hit by an hammer
- Dash now work properly on 2G iPods and 3G iPhones
- 2G iPods and 3G iPhones now can correctly tap blocks
- Changed implementation of lighting engine (less memory consumed = less crashes)
- Saving and backup-ing data operations are now multithreaded
- Locking or receiving notifications while dragging should properly reset dragging
- Fixed crashes while placing items at the bottom of the map
- Widget craft balanced back to 2 widgets
- Wood chest now requires a nail instead that a widget to be crafted
- Craftnote #84 no longer crashes the game
- Chests now have different capacity according to quality (from 12 slots up to 48 slots)
- Barrels no longer behave as chests (barrels with items will be replaced with wood chests in current maps)
- Chests can now be stacked vertically
- Locking the device / receiving notification while generating or loading the map will no longer cause inventory loss
- Big jewels no longer show durability bar
- Treasures correctly fall off a table when it's broken from below block
- Now output of the craft is shown before actually crafting it
/Player X
Gaming Ground Sverige
Grodan från Chrono Trigger sjunger ut

Utan tvekan en utav de allra bästa RPG titlarna som någonsin gjorts.
Jag var/är nog inte ensam om att tycka synd om grodan (som människa var hans namn Glenn) ifrån Chrono Trigger. Man kan ju liksom inte påstå att hans liv och livsöde utvecklades och slutade på ett bra sätt direkt. Han vart ju som bekant förvandlad till en liten groda.
Har man inte spelat Chrono Trigger förut, så kan jag förklara läget som så här. Världen i Chrono Trigger håller på att gå under, och ondskan gror precis över allt i världen. Glenn är en utav hjältarna som ska försöka att sätta stopp för världens undergång (mot alla odds).
Men det är långt ifrån det enda bekymret som han tampas med. Glenns kärleksliv vart inte heller bättre utav att han vart förvandlad till groda. Men man får göra det bästa man kan utav det man har, så grodan bestämde sig till slut för att lätta på hjärtat sitt och brista ut i en kärleks song till prinsessan.
Hans fantastiska sång finner ni här nedanför xD stackare!
/Robin
Gaming Ground Sverige
Sonic har en undran - Gillar ni våfflor?

Svar ja, men gör du?
Sonic är inte bara en tv-spelsikon, Segas maskot, super snabb och cool igelkott. Han är tydligen också ett stort fan utav våfflor. Fast vem kan egentligen klandra våran blå vän för det? våfflor är ju trots allt grymt gott! Man kan inte heller påstå att Sonic gjort någon större hemlighet utav det faktumet att han formligen älskar våfflor heller.
Jag fann faktiskt filmbevis som understryker detta. En musikvideo där Sonic hyllar just våfflor, för att vara exakt xD så kära läsare, gillar ni våfflor?
/Robin
Gaming Ground Sverige
Rusty Hearts - mmorpg hack & slash!

Det är mycket action, drama, humor och slaktande i Rusty Hearts.
Rusty Hearts vart väldigt lovordat efter att årets E3 gått utav stapeln. Det är kanske inte så där jätte konstigt heller. Med tanke på att de flesta free 2 play mmorpg spelen där ute ser riktigt, riktigt billiga eller B ut. Men Stairway Games Rusty Hearts ser nästan ut som en AAA produktion, och dess humor & action moment ser grymt häftiga ut.
Betan må ha stängts ner den 17 augusti i år (som jag förstår det), fast vad gör det. För ni kan ju ladda ner och spela den fullständiga versionen utav Rusty Hearts här! och utav alla Free 2 play Mmorpg spel som jag spelat, så har Rusty Hearts imponerat mest på mig så här långt.
Check It out!
/Player X
Gaming Ground Sverige
Besöksrekord! nästan 600 sidvisningar!

Inte sedan mars i år har vi haft så här många sidvisningar.
Jag fick precis en riktigt trevlig överaskning när jag kollade våran statestik. Vi har nämligen slagit vårat gamla besöksrekord. Vi hade runt 350sidvisningar i mars månad, nu var vi uppe på nästa 600 igårkväll. Det var inte det enda som gjorde mig glad, vi vart även klar med de flesta utav uppdateringarna på bloggen igår natt också.
Nu är det bara små fixar kvar att göra! vi skulle dock vara väldigt tacksamma för om vi kunde få mer feedback utav er läsare, för det är ju trots allt för er skulle som vi finns. Nu lämnar jag över ordet till Brasiliens stolthet Megadriver \m/ (ladda ner deras nya album "Metal For Gamers" btw, den rockar hårt!)
/Robin
Gaming Ground Sverige
Dragon Age - The Dragon Slayer!

Inte fullt lika bra och roligt som t.ex Baldurs Gate 2. Men ett grymt bra spel är det ändå!
Jag installerade och började spela Biowares Dragon Age Origins för bra ett par dygn sedan (jag har inte kunnat spela Dragon Age förens nu, pga att min fd dator var på tok för dålig) . Då jag är ett stort fan utav Baldurs Gate serien, så hade jag rätt stora förväntningar på det här spelet.
Jag ska inte säga allt för mycket, då jag inte äns klarat ut Dragon Age än. Men jag kan inte direkt påstå att man känner av Baldurs Gate magin och dess storhet precis. Man har nästan hela tiden en konstant känsla utav att det är något som fattas, det där lilla extra ni vet?
Det finns däremot rätt gott om minnesvärda moment i Dragon Age, jag har spelat in rätt mycket material under de timmarna som jag spelat. Bland annat så lyckades jag filma min slakt utav en drake, check It out!
/Andreas
Gaming Ground Sverige
Vi delar ut 50st beta-nycklar till Renations!

4st svenska bröder (Pikaia Games) står bakom RTS browser spelet Renations.
Innan vi stänger ner butiken för idag så tänkte vi dela med oss utav lite godis till våra läsare. Jocke Wissing (grundaren utav Pikaia Games) hörde nämligen av sig till oss om hans (och ikaia Games) Renations, som btw är ett trevligt litet RTS browser spel. Som dessutom bara råkar vara svenskt utvecklat, Sverige har verkligen blivit en riktig spelnation med åren. Härligt är bara förnamnet.
Men trevligare kommer det att bli, för vi har nämligen fått tillgång till 50st beta-nycklar som vi tänkte ge till er. Det är dock först till kvarn som gäller, så skynda in här! och skriv upp er föra Renations betan INNAN nycklarna tar slut!
Och ett stort tack till Renations teamet för beta-nycklarna!
Pressrelease:
"RENATIONS är ett webbaserat strategispel utvecklat av fyra svenska bröder. Den 24 november släpps spelet som beta version. RENATIONS introducerar många nya idéer och utvecklarna ser fram emot att bryta ny mark inom genren.
Spelet erbjuder fyra spelbara raser, var och en med unik spelstil och egna enheter, byggnader och forskningsinriktningar. RENATIONS skiljer sig från sina konkurrenter då det har en gedigen bakgrundshistoria och fokuserar på att berätta en gripande historia. Spelet erbjuder flera unika spelfunktioner som till exempel möjligheten att anfalla med belägringsenheter, utvinna sällsynta resurser, delta i kooperativa PVE instanser, etablera utländska ambassader och mycket mera.
Handlingen i RENATIONS utspelar sig i en framtida apokalypsisk värld. Århundraden har passerat sedan den stora katastrofen och vår jord har precis börjat återhämta sig. I denna tid träder fyra raser fram och gör anspråk på sitt rättmätiga arv – vår jord. I takt med att spelets handling utvecklar sig berör man många av de problem och konflikter som vi brottas med i vår tid. För att ge spelet djup avhandlas bland annat ämnen som klimatkrisen, religion, rasism och vårt beroende av teknik.
”Det här är ett spel som saknats i genren och vi tillför många nya idéer. RENATIONS samtida tema tillsammans med en unik historia öppnar en helt ny värld för spelarna. När vi nu närmar oss lansering av en publik beta, så kan vi med säkerhet säga att vi ser fram emot att bryta ny mark för webbaserade strategispel”, säger Rikard Wissing som är huvudansvarig programmerare.
RENATIONS har utvecklats med fokus på tillgänglighet och kan spelas från alla enheter som har en webbläsare. Det behövs varken plugins eller någon nedladdning, vilket betyder att spelet redan är optimerat för surfplattor.
Illustrationer av Sacha Blättgen
Tyska spelveteranen Sascha Blättgen har illustrerat spelet. Hans levande och färgstarka stil går i linje med RENATIONS moderna tema. Sascha är mest känd för spel i "The Settlers" serien, där han bland annat medverkat i spelen "Heritage of Kings: The Settlers" och "Settler 2: Next Generation".
RENATIONS släpps den 24 november."
/Player X
Gaming Ground Sverige
De grymmaste utav anime attacker

Japaner har alltid gillat det där med gigantiska robotar och massiva attacker.
De anime serier som innehåller någon form utav action och våld, har oftast också karaktärer (de serierna som är värda att lägga på minnet ialla fall) riktigt soma kan dela ut super coola attacker också. Fasta frågan är vilken anime som innehar den bästa attacken någonsin?
Jag börjde direkt tänka på Street Fighter, Cobra, Macross, Hajime No Ippo och givetvis DBZ. Men som med allt annat så kan det bara finnas en nr 1. Så vilken anime har då den bästa attacken? ptja, jag har min egen åsikt på den saken.
Men ni kan alltid checka in filmen här nedanför, så får ni en rätt bra sammanfattning utav de topp 10 bästa anime attackerna. Så, vilken är eran nr 1?
/Robin
Gaming Ground Sverige