n1wzAdy

C and C Generals Zero Hour - PC recensioncomment_here

zero hour
Titel: Command & Conquer Generals – Zero Hour
Utvecklare: EA Pacific
Format:PC
Genre: RTS
Releasedatum: 22 september 2003
Svårighetsgrad: Hard
Spenderad tid:+20timmar
Snittbetyg internationellt: 84.26% gameranknings.com


Tåget må se harmlöst ut. Men låt er inte luras. Kommer ens enheter i dess väg, så blir det bara skrot (eller mos) kvar utav de.


Efter att jag klarat utav C&C Generals så var jag fortfarande sugen på mer, då spelet lämnade mycket övrigt att önska. Det fanns ett stort tomrum kvar att fylla ut så att säga. Därför hoppades jag på att expansionen Zero Hour skulle kunna leverera en bättre helhets känsla än vad originalet gjorde.

Även denna gången så är det de tre fraktionerna USA, Kina och GLA (Kina och Usa är dock allierade) som står för krigs tonerna. Den största märkbara skillnaden är balanseringen utav fiendernas A.i, svårighetsgraden och uppdragen (som är betydligt roligare och mer varierande än vad de tidigare var).

 


Det räcker inte med att bara ha starka marktrupper. Man måste även ha luftvärns försvar också. För ens motståndare tvekar inte en sekund med att använda sig utav luft understöd, när det så väl erbjuds.


Samt så har det tillkommit en handfull nya enheter till varje fraktion också, de är i ärlighetens mening ialla fall bra mycket mer kreativa än de övriga enheterna från originalet (jag gillar t.ex. kinas helix helikopter, som i princip är en flygande mammoth tank).

Det har även tillkommit 5 nya uppdrag per fraktion (15 totalt sätt). Så man har lite att bita i alla fall. Ett helt nytt spelläge vid namn ”Generals Challenge” har också lagts till, som inbjuder till ännu mer intensiva och svettiga Generals matcher.

Det som jag var allra mest besviken med i originalet var dess urtråkiga uppdrag, samt avsaknaden utav vettiga mellansekvenser.


Självmordsbombare är utan tvekan den mest fruktade enheten som man kan ha emot sig. De skapar panik, och en enorm skada om de når fram till sitt mål.


Uppdrags biten är ialla fall bra mycket bättre i Zero Hour. Jag fick t.ex. det stora nöjet att bombadera mina fiender med artilleri eld ifrån ett hangar fartyg, och styra stora svärmar av attack flygplan.

Mellansekvenserna är dessvärre precis lika dåliga och tråkiga som i originalet.
Man orkar knappt vare sig lyssna eller bry sig alls om vad som sägs. Jag läser bara den korta sammanfattning inför uppdraget, vad som ska göras osv.

Resten ignorerar jag helt. Det finns ingen som helst underhållning eller C&C magi alls i mellansekvenserna, de fungerar såldes bara som utfyllnad.


Kärnvapen missiler är väldigt effektiva, då de rensar bort det mesta på kartan. Det gäller dock att få tillgång till den så fort som möjligt, annars är risken stor att ens fiender använder sina super vapen på en.


Det ska även nämnas att Frank Klepacki inte vara involverade i soundtracket den här gången heller. Så det är i stort sätt samma tradiga melodi slingor som i första Generals (Kinas soundtrack är dock helt klart bäst imo). Nu när jag belyst de allra sämsta sidorna hos Zero Hour, så tänker jag gå in på de bra aspekterna istället.

Först och främst så är spelkänslan mycket bättre
, man har roligare när man spelar helt enkelt (oavsett vilka man valt att spela som). Det är mer spännande och nervpirrande moment och sekvenser i Zero Hour, där man verkligen känner sig pressade och kämpar emot klockan.

Man känner även en betydligt större tillfredsställelse när man väl klarat av ett uppdrag också. I och med att fienderna är bra mycket smartare nu, samt att svårighetsgraden höjts en smula.


Sprängkraften i en enda kärnvapen missil är enorm. Efter detonationen så ligger också ett tjockt radioaktivt moln över platsen där den slog ner.


Sammanfattningsvis så är Zero Hour ännu mer Generals, fast med bättre kvalité, spelkänsla och utmaning denna gången. Det är  då inte ofta som en expansion är bättre än originalet, men sådant är fallet i och med Zero Hour.

Plus

+ Mer balanserat än originalet
+ Nya enheter
+ Roligare uppdrag än de som fanns i C&C generals
+ Hangarfartyg (de är dock bara tillgängliga under ett uppdrag som USA)


Minus
- Fortfarande rätt så tråkig musik
- Inga jätte förändringar har gjorts

Handling/story:  6/10
Det är ungefär samma halv taskiga handling som i originalet. Med andra ord, inget man bryr sig så nämnvärt mycket om.

Spelkänsla:  8/10
Zero Hour är precis som originalet allra bäst i LAN eller över internet. Annars så är spelkänslan mest på topp när man får tillgång till de större leksakerna.


Grafik:  8/10
Knappt någon förbättring alls har gjorts sedan Generals. Empire Earth aktigt, skulle jag säga. Great då, helt okej nu.

Ljud/Musik  7/10
Spelets kanske allra svagaste kort. Faktumet är att jag mutade musiken helt, och lyssnade på äldre C&C låtar istället.

Kontroll:  9/10
Klanderfritt i stort sätt.

Livslängd: 7/10
Trots att det är tre olika fraktioner och 15 uppdrag totalt sätt (5 uppdrag per kampanj). Så tar det roliga slut rätt snabbt (även på hard). Omspelnings värdet är dessutom riktigt lågt.

Totalt: 7/10

Zero Hour är ingen dålig expansion (eller spel för den delen), faktumet är att expansionen är bättre än originalet. Men den lämnar en hel del övrigt att önska, då det är rätt snålt med nyheter. Men annars så är det ett givet köp om man äger originalet. C&C Generals Deluxe utgåvan går ju dessutom att köpa för en billig slant idag. Då ingår både expansionen + originalet.






/Robin E
The Gaming Ground
Share to Facebook Share to Twitter Share to MySpace Stumble It Share to Reddit Share to Delicious More...
bloglovin
We need your support! (why?)
TGG 2.0 webvoter-poll
What should we do more of on TGG 2.0?
Anime and Manga
Movies
Hardware and software
Interviews
Gaming videos
Reviews
Contests
gg_banner


overklockedremix


childs_play


eks kristaller
This ad space is for sale!
feedback
cookies
tgg v2 logo
v1.7 ©2012-2013 *the gaming ground* allrights reserved
Privacy Policy