n1wzAdy

Ghost In the shell 1 - Film recensioncomment_here


Title:
Ghost In The Shell
Genre:
Animerat/action
Releasedatum:
18 november 1994
Speltid:
82min
Åldersmärkning:
18+
Format:
DVD/Blu-Ray
Stjärnor:
Atsuko Tanaka, Iemasa Kayumi
Producent: Yoshimasa Mizuo
Regissör: Mamoru Oshii
Snittbetyg internationellt: 7.8/10 Imdb.com


Filmens huvudkaraktär och hjälte, specialagenten Motoko Kusanagi har ett enormt ansvar och en tämligen omöjlig uppgift att lösa. Hon ska nämligen hitta datorhackern vid namn The Puppet Master.

Jag visste inte vem Masamune Shirow var och jag kände inte till mangan Ghost In the Shell innan jag såg Mamoru Oshiis långfilm Ghost In The Shell. En film som inte bara satt igång mitt intresse för cyberpunk på allvar, utan det var även en utav de första anime långfilmerna som jag såg.

Roligt nog så börjar inte det här spännande mötet med just Ghost In The Shell, nej, det börjar med Bullfrogs Syndicate Wars. För i det spelet så finns det en massa stora bioskärmar utsprida lite här och där ingame. På de skärmarna så kunde man ibland skymta trailers, där ibland Ghost In The Shell.

Jag vart genast nyfiken på vad det var för slags film, så jag började leta efter en butik som sålde filmen (ni får dock ha i baktanke att det här var 1995 någon gång. I Sverige på den tiden så var det rätt så omständigt och dyrt att importera anime filmer).


Har man fobi för robotor, cyborgs och teknik. Så gör man nog bäst i att skippa Ghost In The Shell.

Men jag slet ihop pengar till filmen genom att klippa gräsmattor och samla pantburkar, och jag fann en säljare som sålde Ghost In The Shell. Så efter ett par veckor från att jag beställt filmen så damp Ghost In The shell ner i min brevlåda (en VHS kasett). Lyckan var total, vi (min familj) hade dessutom precis köpt en ny stereo. Så det var som bäddat för en lyckad filmkväll den där dagen.

Nu till själva filmen. För de som inte känner till Ghost In The Shell sedan tidigare, så kan jag sammanfatta den lite kort för er. Året är 2029 och världen är en tämligen (omöjligt) ännu mörkare än vad den är idag. Korruption och maktkampen mellan politiker, gangsters och de stora företagen har börjat ta ut sin rätt på samhället och dess medborgare.

Det är dock inte allt, en hacker (The Puppet Master, inte Metallica sången nej) har skapat ett datorvirus som kan penetrera cyber genetiska hjärnor och radera/ändra dess minnen. Jag tänker inte spoila något, men storyn/handligen är rätt så djup i Ghost In the Shell, och det här var långt innan den första Matrix filmen äns hade release.

Det sägs att maskiner inte kan ha en själ, men i Ghost In The Shell så är det istället så kallade spöken som lever i maskinernas kroppar. Det handlar även om en olagligt tillverkad robot/Cyborg som får för sig att...ja, ta sig lite friheter som inte är fullt så lagliga.

Jag är ett stort fan utav filmer så som Blade Runner, Armitage III och Akira. Gillar man anime och cyberpunk så kommer man då inte att bli besviken på Ghost In the shell. Uppföljaren är btw sevärd, men rätt så rörig. Men det blir en helt annan historia och recension det.

Plus

+ Snygga animationer och minnesvärda karaktärer
+ Action bitarna är blytunga
+ Storyn och handlingen är verkligen klockren
+ Kenji Kawai har gjort ett helt fantastiskt soundtrack för Ghost In The Shell

Minus
-
Lite för komplicerat för en del människor kanske
- För att vara en rätt så djup film så är den ovanligt kort, fler frågetecken än svar efter filmens slut


Story:
4/5
Uppbyggnad/Innehåll:
4/5
Action:
4/5
Stämning/känsla:
4/5
Effekter/Animationer:
4/5
Slutsats:
En epic anime klassiker som ALLA måste se innan de dör – 4/5



/Robin
Gaming Ground Sverige
Share to Facebook Share to Twitter Share to MySpace Stumble It Share to Reddit Share to Delicious More...
Postat av: ♥ majjin.se - [ F O T O ]

Svar: najs för dig! :)

Date: 2011-07-15 Time: 22:33:39 Url: http://majjin.se

Comment here!


super mario


- No spam or surreptitious ads thanks!

- Keep a good tone. And please avoid personal attacks etc.

- Criticism is okay. As long as it is constructive

- The comments you make will be answered here on our website.

you Your name:
Remember me?
mail Your Email address (It will not be published)

home Your homepage or blog address:


write_us Your comment:
:-) :-( :-P :-d :-O ;-) ;-s ;-( :-| :question: :rolleyes: :love: :blush: :mad: :cool: :tired: :bigeyes: :thumbup: :thumbdown: ;-P

bloglovin
bloglovin
We need your support! (why?)
TGG 2.0 webvoter-poll
What should we do more of on TGG 2.0?
Anime and Manga
Movies
Hardware and software
Interviews
Gaming videos
Reviews
Contests
gg_banner


overklockedremix


childs_play


eks kristaller
This ad space is for sale!
feedback
cookies
tgg v2 logo
v1.7 ©2012-2013 *the gaming ground* allrights reserved
Privacy Policy