n1wzAdy

Super Metroid - Snescomment_here

Super Metroid
Utvecklare: Nintendo
Format: Snes
Genre: Plattform /Action/Äventyr
Releasedatum: 1994
Svårighetsgrad: Normal
Spenderad tid: 5tim och 47min
Snittbetyg internationellt: 96% Gamerankings




Jag kommer så väl ihåg när jag var liten och fick syn på första Metroid till Nes i en tidning (1988 kom första metroid ut i EU). Tyckte det såg hel coolt ut. Jag gick till min far med tidningen + ett par stora rådjursögon och förklarade vikten av hur viktigt det var att jag fick metroid för att motiveringen att hjälpa till hemma skulle öka.

Dessvärre fick jag bittert höra att Metroid var till Nes och vi hade Sega Master System. Tror jag aldrig surat så himla mycket som jag gjorde då. Min kompis fick dock en Nes i julklapp + en drös spel ett par veckor senare. Där bland Metroid.

Känslan att köra ett spel man längtat så mycket efter är svår att beskriva, men vi var frälsta. Första äventyret med Samus Aran (ett av världens första äventyr med en kvinnlig karaktär i huvudrollen, som för en gångs skull inte ska räddas) och första riktiga äventyr/action/plattforms spelet som satt sig på mitt minne.

Efter att man klarat spelet fick man mersmak. Man fick dock snällt vänta till 1992 när tvåan kom ut till Game Boy. Men det är en annan historia.


Samus och hennes skepp. Ett nytt äventyr väntar. Let´s rock!

Super Metroid (Metroid 3) är THE game i Metroid serien enligt många. Precis allt har blivit uppgraderat i Super Metroid 3. Grafiken, ljudet, musiken, rubbet. Så när jag körde igång spelet på min polares snes så var det som att se Metroid genom nya ögon.

Vilket i och för sig är ganska förståeligt om man jämför trean med de två tidigare spelen i serien. Historien kastas man in i ganska snabbt, direkt när spelet startas så möts man av en grym intro film. Man hajar läget rätt snabbt. Nåt har gått väldigt fel (Det känner nog dom flesta spelarna igen vid det här laget, inte sant? Men nån måste ju rädda situationen.)
Det ligger döda vetenskapsmän och kvinnor på labbgolvet och i centrum av allt, så är det en metroid som gör ljud av sig innut i en glasmonter.

Sen drar spelet igång med en kort brifeing om vad som hänt sen ettan fram till i nutid. Samus lämnar över ”metroiden” till en forskningsstation ute i rymden (Efter att man klarat tvåan så vart man en surrogatmamma åt en metroid, som följde med en överallt). Så dom kan forska om metroidens egenskaper går att använda till nåt positivt för mänskligheten.

Men Samus hinner inte mer än åka ifrån forskningsstationen så går nåt åt pipsvängen. Ett nödanrop skickas ut från stationen, och Samus gör en u sväng och vänder tillbaks snabbare än blixten.

Det är nu spelet drar igång på allvar. Ditt uppdrag? Återta metroiden som rymd piraterna snott. Man återvänder till planeten ”Zebes”


Fågeln ser inte särskilt vänlig ut, men som tur är så är den harmlös.

Har man inte kört nån av dom tidigare metroid spelen så är det kanske lite svårt att förstå vilka förbättringar som gjorts i trean. Förutom dom mest uppenbara som man kan se och höra, så har kontrollschemat fått sig en rejäl pimpning sen sist. Sen det faktum att det finns en flashig meny som man kan stänga av och sätta på olika vapen/dräkt funktioner för Samus del. Och den ökända ”Moon walken”. Att man kan skjuta och gå baklänges samtidigt.

Även vapen combo möjligheten är en ny funktion i spelet (Alltså att man kan blanda t ex is och laser så det blir en eldspridning med en ”is-touch”) . Sparningssystemet från tvåan har gjort en comeback i trean också. Man kan nu spara på olika savepoints genom spelet. Så att man kan återuppta sitt spel på specifikt sparade positioner.

Sen kan vi addera alla nya moves som Samus kan göra. Bland annat. Springa supersnabbt som sonic och kunna hoppa längre än Michel Jordan. Och flera olika dräkterna med olika förmågor som Samus kan använda.

Sånt som är bekant från tidigare spel i serien är att alla dörrarna i spelet öppnas genom att man skjuter på dom. Somliga dörrar kräver olika slags vapen för att öppna ur ens arsenal (vissa dörrar går inte att öppna med vapen. Somliga går endast att öppna om man dödat alla fiender på skärmen).


Ge dom inte vatten och mata dom inte efter midnatt och…vänta fel spel... Var inget.

Under spelets gång träffar man även på flera olika varelser som hjälper en (Som bilden ovan). Vilket är ett rätt kul element och break från "slakta-allt-som-rör-sig-biten". Det blir lite pussel och trixande istället. En skön avkoppling som varierar spelandet, anser jag ialla fall.


Vad som händer när man raggar på mötesplatsen och liknande sidor. Nån som har pepparsprej att låna ut? Arghhhh!

Bossarna i Super Metroid är helt klart i en klass för sig. Ridley (Reptil fågeln) känner vi igen sen förut. Den får man möta på nästan direkt i början av spelet. Ska inte avslöja för mycket för dom som inte kört spelet. Men det är allt ifrån mördarplantor till jättestora monster reptiler. Men jag kan säga så här: Ingen lär bli besviken. Det har lagts ner tid, energi och fantasi på bossarna i spelet. Alla har sin svaghet som du måste hitta och utnyttja på bästa tänkbara sätt.


Kinder överraskning har fått en helt ny innebörd. Skåda innehållet!

Det är gott om överaskningar, föremål och hemliga rum i spelet också. En stor del av charmen och atmosfären med Super Metroid ligger i att hitta alla items i spelet. Lyckas man hitta 100% av alla föremål. Då är man ganska skillad kan jag säga. Jag fick 70% när jag klarade spelet själv inför den här recensionen. Lyckas man dessutom klara spelet under 3timmar och hitta alla föremål. Då är man Gud, typ.


Miljöerna och grafiken är minst sagt sweet as apple pie. Mmmm tasty.

Miljöerna är nåt man helt klart lägger märke till då dom skiftar från grottor, vatten, lava, syra, sand och annat. Det är olika världar/nivåer som man färdas igenom. Alla med sin egna lilla charm. Och varje nivå har sina egna specifika fiender också. Dom mest dryga fienderna måste helt klart vara grässhopperna.

SPOILERVARNING!

The mothers of all that is evil, her lips are poisonous venom yeah!

Avslutningsvis ska man givetvis möta motherbrain in person. Och hon är INTE glad för besöket (vet inte om hon vart sur över att man inte hade med sig blommor och chocklad eller för att kaffet var dåligt. Sur som tusan är hon ialla fall). Det blir en tungvikts kamp som många kommer ihåg och kommer att komma ihåg.


Mission complete och allt vad det innebär. En highfive och vågen på det.

Jag kan summera upp Super Metroid med följande ord. Ett fantastiskt action/äventyr som levererar på alla fronter. Ingen kommer att bli besviken. Det enda tragiska är att Super Metroid sålde rätt dåligt trots alla super betyg. Hade spelet sålt bättre så hade vi kanske fått en uppföljare till Snes. Visserligen har vi ju dom grymma spelen till GBA. Men jag med fler hade gärna sett ett till 2D plattforms äventyr av Metriod till Snes.

Plus
+ Samus is back in biz again och det med besked
+ Grafiken, ljudet och musiken är perfektion
+ Item och hemliga rum frossa
+ Bossarna är i en klass för sig. Kreativt gjorda och roliga att möta.
+ En minst sagt välgjord bandesign
+ Flera olika vapen, dräkter, föremål och användningsområden för allt
+ Många varierande miljöer att utforska och uppleva

Minus
- Finns inte så jättemycket att göra när man väl klarat spelet och hittat allt som går att hitta
- Ett litet större spel hade inte varit helt fel
- Valbara svårighetsgrader hade inte heller varit fel

Handling/story: 7.5/10
Rymdpirater har tagit metroiden du måste ta tillbaks den. Du åker till Zebes i ditt skepp. Planeten är full av fiender som du måste döda för att ta dig vidare. Bossarna står i din väg för att kunna ta dig vidare i spelet….där emellan är det inget som fyller ut handlingen/storyn på nåt sätt.

Spelkänsla: 9.4/10
Vad kan vara mäktigare än känslan att köra som Samus i ett helt nytt äventyr där precis allt är förbättrat sen ettan och tvåan? Det som gör sitt i Super Metroid är dock att allt är så otroligt välgjort. Grafik, ljud, musiken, bandesignen, kontrollen och hela upplägget. Helhetskänslan blir inget annat än en väldigt, väldigt munter sådan.

Grafik: 9.2/10
Snyggt gjorda bakgrunder, designade fiender, animationer, bossar och föremål. En grafik juvel som bländar än med all sin prakt.

Ljud/Musik: 9.3 /10
Finns flera epic musikstycken i Super Metroid, så som t ex ”Theme of super metroid”, ”Spore Spawn” och ”Rocky under water Area”. Ljudeffekterna finns det inget att klaga på heller. Mina öron har badat i ljuvlig musik och ljudeffekter till ett av världens bästa spel.

Kontroll: 9.4/10
Kontrollen/styrningen är exakt och precis. Den gör sitt jobb mer än väl. Även dom mest avancerade hoppen går att genomföra med lite träning och envishet. Finns inte mycket att klanka ner på vad det gäller styrningen och kontrollen av Samus.

Livslängd: 8.0/10
När man väl klarat spelet och hittat 100% av allt. Då finns det typ…inget mer att göra.

Totalt: 52.8/60
Super Metroid är ett super spel. Inget snack om det. Spelet har sina brister (lite väl lätt och lite väl kort och för lite att göra när man klarat det) men i sin helhet så är det en komplett spelupplevelse som jag rekommenderar alla att uppleva. Gunpei Yokoi kan vara stolt över sitt mästerverk och att Metroid serien levt vidare och utvecklats med spel som Metroid Prime. Vila i frid Gunpei, metroids själ lever vidare i våra hjärtan och i vårat sinne.



/Robin
The Gaming Ground

Lite länkar:
http://mdb.classicgaming.gamespy.com/
http://www.metroid.com/primetrilogy/
Share to Facebook Share to Twitter Share to MySpace Stumble It Share to Reddit Share to Delicious More...
Postat av: ZaToRuZ

Haai! låter som du gillar metroid lika mycket som jag! du har aldrig tänkt på att försöka med en riktig speedrun? :D jag har själv försökt och försöker fortfarande, har spelat det så länge jag kan minnas tll och från ofc, sen för 2 månader sen bestämde jag mig för att sätta mig och försöka ta världsrecordet :D lär aldrig lyckas men alltid värt ett försök, jag tycker du ska försöka om du gillar spelet lika mycket som jag! själv är jag nere på 38 min och sen 1 timma och 2 sec för 100% MvH ZaToRuZ

Date: 2011-03-02 Time: 03:10:51 Url: http://www.facebook.com/profile.php?id=100000337655395
Postat av: Robin

- ZaToRuZ

Super Metroid är för min del ett utav världens bästa spel som gjorts. Hmm, när jag var väldigt ung så satt jag och en kompis och försökte oss på det.



Jag memorerade typ allt, alla genvägar osv. För att få så bra tid som möjligt. Men vårat rekord var typ 1tim och 20min eller något sådant.



Haha, låter som om du är riktigt hardcore ^^ vad är världsrekordet på då? (kan googla, men roligare att höra det från någon som är insatt).



Med tanke på att det finns dom som klarat typ Resident Evil på 30min, så gissar jag väl att det är något sådant i fallet med Super metroid också.



Det får bli på min semester i sådant fall, nu mera får jag vara glad om jag äns har 2timmar fritid om dagen P:

Date: 2011-03-02 Time: 10:35:50 Url: http://gamingground.blogg.se/

Comment here!


super mario


- No spam or surreptitious ads thanks!

- Keep a good tone. And please avoid personal attacks etc.

- Criticism is okay. As long as it is constructive

- The comments you make will be answered here on our website.

you Your name:
Remember me?
mail Your Email address (It will not be published)

home Your homepage or blog address:


write_us Your comment:
:-) :-( :-P :-d :-O ;-) ;-s ;-( :-| :question: :rolleyes: :love: :blush: :mad: :cool: :tired: :bigeyes: :thumbup: :thumbdown: ;-P

bloglovin
bloglovin
We need your support! (why?)
TGG 2.0 webvoter-poll
What should we do more of on TGG 2.0?
Anime and Manga
Movies
Hardware and software
Interviews
Gaming videos
Reviews
Contests
gg_banner


overklockedremix


childs_play


eks kristaller
This ad space is for sale!
feedback
cookies
tgg v2 logo
v1.7 ©2012-2013 *the gaming ground* allrights reserved
Privacy Policy