Unity Technologies stöder Wii-U
1.2miljoner människor utvecklar appar, spel osv via Unitys utvecklingsverktyg.
Låt oss vara ärlig. Nintendo kommer att få det väldigt, väldigt bra med sin Wii-U nu i November. Då det är flera olika faktorer som kommer att avgöra om Wii-U kommer att bli en succé eller en flopp. Jag syftar bla på den skakiga världs ekonomin, Wii-Us relativt höga releasepris på 3000kr.
Och det faktumet att spelbranschen förändrats en hel del sedan Wii släpptes i slutet utav 2006. Ja, jag syftar på Apples Ipad och Iphone enheter. Flera miljoner människor äger idag en Iphone och en Ipad. Och priserna på Ios spelen (samt Android enheter) är ju som bekant mycket, mycket lägre än Nintendos spelpriser.
Vad jag försöker att säga är att folk börjat vänja sig vid att betala 15-90kr för ett spel via digital download. Jag kan därför föreställa mig att en hel del människor har svårt att se vart någonstans Nintendos Wii-U skulle platsa på spelmarknaden idag.
Samt, vilka Nintendo vänder sig till med sin Wii-U? Jag är givetvis mer än införstådd i att Nintendo har väldigt lojala kunder. Så någon flopp tror jag inte att Wii-U kommer att bli. Men de som inte är Nintendo kunder sedan gammalt.
Kommer de att bli imponerande utav Wii-U? Kanske, vi får se. En fjäder i hatten för Nintendo är iallafall att Unity Technologies nu valt att stöda Nintendo. Och de har över 1miljoner utvecklare världen över som använder sig utav deras Unity mjukvara och utvecklarverktyg (ett program för att utveckla spel).
Vad betyder det mer exakt då? Jo, att flera tredjeparts utvecklare kommer att få tillgång till en Wii-Us egen version utav Unity. Vilket i sin tur betyder att Wii-U troligen kommer att få en massa intressanta titlar släppt till sig framöver.
Reggie Fils-Aime lät iallafall så där lagom övertygande när han vart intervjuade om Wii-U utav wallstreet journal för bara någon vecka sedan.