n1wzAdy

Data-tvspel är konst - Punkt slut!comment_here


Bild gjord utav Doubleleaf.

Personligen så tycker jag att det är på tiden att världen och media erkänner spel som konst nu, det börjar bli lite pinsamt. Själv så brukar jag leka en digital fotograf i de olika spelen som jag spelar. Jag tar foton på allt ifrån alien invasioner, hungriga zombies, krigs zoner till förvuxna robotar.

Flera utav bilderna som jag tagit kan faktiskt räknas som konst. Jag har till och med lekt med tanken på vad som skulle hända om jag sorterade ut mina bästa bilder, och låta min bror rita och måla bilderna för hand. För att sedan placera de i en tavelram.

Är det inte konst då?


Om tv-spel nu INTE är konst. Hur kommer det sig då att man kan köpa flera stycken olika böcker innehållandes konst ifrån spel?

Dock så behöver jag faktiskt inte gå så långt och genomföra det (även om jag har tankar på att göra det), för det finns andra som gjort det redan. Sedan får man ju inte heller glömma bort alla de fansen som avbildat sina spel hjältar, idoler och dess miljöer.

Antingen via fysiska konstverk eller av digitala sådana. Sedan så fick jag höra tals om "Into The Pixel", som är en konstutställning i amerika som är helt och hållet tillägnat konst från just tv-dataspel. Jag är så sjukt trött på hela debatten om hur vida spel kan vara konst eller ej.

Det är rätt uppenbart att sådant är fallet, det har ju bevisats om och om igen!




/Robin
Gaming Ground Sverige
Share to Facebook Share to Twitter Share to MySpace Stumble It Share to Reddit Share to Delicious More...

Comment here!


super mario


- No spam or surreptitious ads thanks!

- Keep a good tone. And please avoid personal attacks etc.

- Criticism is okay. As long as it is constructive

- The comments you make will be answered here on our website.

you Your name:
Remember me?
mail Your Email address (It will not be published)

home Your homepage or blog address:


write_us Your comment:
:-) :-( :-P :-d :-O ;-) ;-s ;-( :-| :question: :rolleyes: :love: :blush: :mad: :cool: :tired: :bigeyes: :thumbup: :thumbdown: ;-P

bloglovin
bloglovin
We need your support! (why?)
TGG 2.0 webvoter-poll
What should we do more of on TGG 2.0?
Anime and Manga
Movies
Hardware and software
Interviews
Gaming videos
Reviews
Contests
gg_banner


overklockedremix


childs_play


eks kristaller
This ad space is for sale!
feedback
cookies
tgg v2 logo
v1.7 ©2012-2013 *the gaming ground* allrights reserved
Privacy Policy