n1wzAdy

Tjejer och spel


Vad är mäktigare än svärdet och pennan? ja ni förstår nog.


Det går inte att undvika att tala om ämnet spel och inte nämna tjejer. Men som vanligt så tenderar det att spåra ur. Hur många gånger har man inte hört att tjejer bara spelar Sims, mmorpg och gulliga DS/wii spel?. Många tjejer kör ju andra spel än bara dom. Jag själv har haft tjejer med i laget i både CS, Left 4 Dead och andra spel. Fast av personlig erfarenhet så brukar tjejerna använda sig utav manliga namn. För att slippa bli trakaserade.

Vilket är jäkligt beklagligt och synd. Det snackas om just spel och tjejer i båda tidningar och på nätet. Finns till och med renodlade tjej gamer sidor. Men jag vet inte om det bara är jag. Men är det inte lite fel väg att gå? alltså att det ska vara rena tjej gamer sidor, tjej spel osv. Tror ni förstår vad jag menar. Blir liksom en uppdelning.

Vill inte dra igång nån pajkastning tjejer Vs killar. Utan jag vill bara att alla ska ha kul med sina spel offline/online tjej som kille. Och till alla omogna snubbar där ute som inte ger tjejerna en chans i diverse online spel. Väx upp ffs. Det är år 2010 snart.

Och till tjejerna. Fortsätt att kicka digitalt ass \m/


En film av Daniel Floyd om Gamer girls:

http://www.youtube.com/watch?v=R8ZVZRsy8N8


/Robin
The Gaming Ground

Cool Spot - Megadrive

Title: Cool Spot
Utvecklare: Virgin Interactive
Format:
Megadrive
Genre: Plattform
Release: 1993
Svårighetsgrad: Normal
Spenderad tid:
10timmar
Snitt betyg internationellt (Gamerankings.com):
79%




Cowabunga dudes!

En titel som har ordet ”cool” i sig med en huvudkaraktär som är en röd prick som bär solglasögon i ett plattforms spel måste väl ändå vara ett coolt spel right? (Som dessutom var kodat utav David Perry och musiken var skriven av Tommy Tallarico). Nja, inte nödvändigtvis. Coolspot var till att börja med ett rent reklam utvecklat spel för 7 up (precis som Fido Dido var) där Coolspot var deras maskot (Utvecklat utav Virgin). Coolspot är en röd prick, med armar och ben och solglasögon vars uppdrag går ut på att rädda sina fängslade kompisar (som sitter i stålburar och lider).

 

Väldigt frestande att dra nån referens till Led Zeppelin på den här bilden.

De fängslade coolspotsen går endast att rädda om man uppnåt en vis % av coolhet (då kommer buren fram någonstans på banan). Det är mycket hoppa, klättra och skjuta i Cool Spot (han skjuter bubblor, ska troligen föreställa läskbubblor). Banorna i sig består utav stränder, leksaksrum, och skenande tåg (en bana utspelar sig till och med innuti i en vägg).

Min första känsla var när jag startade spelet ”hm, det här verkar vara rätt coolt”. Men sen när spelet väl kom igång. Så sjönk den känslan ner i marken som en störtande komet.

 

Jag har världen under mina fötter. Bokstavligen.

Mycket pga att kontrollerna är halvsega och banorna är ganska lika varandra och dom går alla ut på samma sak (samla % och rädda sin fångade coolspot polare). Musiken är även den medioker. Tommy Tallarico har stått för alla musik slingor i spelet. Don´t get me wrong. Somliga stycken är bra (som den på bonus banorna). Men i överlag så känns det mest som hiss musik som går på loop.


Just chillin man, just chillin

Fienderna i spelet var dock en rätt intressant uppsättning av sattyg. Möss som kastar ost på dig, strandkrabbor, gettingar, fiskar som spottar vatten och spindlar. Alla fiender gör man slut på genom att Coolspot skjuter iväg sina läskbubbel-aktiga skott med sin hand. Svårighetsgraden är rätt hög i spelet (vilket jag märkte av. Och endå körde jag bara på normal). Det finns tre olika svårighetsgrader i spelet. Easy, normal och hard.

 

1% cool? Det måste vara baserat på hur uncool det är att glida runt på ett löv I en bassäng.

Man kommer att dö många, många gånger och svära en och annan gång innan man kommer vidare. För minst lilla feltimeing på somliga bannor blir lika med döden. Man är tämligen glad över att dom åtminståne stoppade in sparpunkter i Coolspot. Annars hade det varit supersvårt om man skulle behöva köra om från banans start varje gång man torskat. Man kan bara ta en vis mängd stryk innan ens gubbe kastar in handduken. Dom få 7up flaskor som man stöter på (ger än hälsa tillbaks) får man förvalta smart (alltså att man inte tar dom när man nästan har fullt liv).  Sen underlättas det inte utav det faktum att varje bana går på tid. Går tiden ner till noll så är det game over, oavsett om du har fullt i hälsa eller inte.

 

All hail..ehrm 7up?

 

Men Coolspot har trots allt det sin egen lilla charm. Man fortsätter envist att nöta igenom banorna bara för att försöka nå highscore och rädda sina vänner och komma till slutet och se vad som händer. Bonusbanorna är helt klart den delen av spelet som är bäst. Musiken är minst sagt cool och man kämpar som en gnu för att ta alla coolhets % och bonusar innan tiden rinner ut.

Can you digg it! Im nr 1 baby.

 

Så hur coolt är egentligen Coolspot när det kommer till kritan?. När jag var grabb så var spelet the shit. Men idag år 2009. Så skiner spelets defekter och gameplay fuck ups igenom lika mycket som tiberiumet skiner i C&C.

Spelet går nog hem bäst hos dom allra minsta än hos en person som är över 18år. För min del så blir det inget högt betyg på spelet. Och nån omspelning blir det inte tal om heller. Coolspot är en mycket sämre version av Sonic, Mario i min mening. Så är det värt att äns testa Coolspot? Give it a try. Och avgör det själv.

Eftersom det släppts till fler format än Megadrive (snes, dos, amiga bla) så är det rätt enkelt att få tag på för en billig penning.

 

Plus

+ En röd prick med solbrillor som går under namnet Coolspot
+
Rätt svängig musik till och från
+
Helt okej för att vara ett reklamspel
+
Bonusbanorna

Minus

- Sega kontroller
-
Kort livslängd
-
Allmänt tråkig och trist grafik
-
Väldigt begränsade val möjligheter iform utav moves och attacker
- Blir lätt uttjatat och långtråkigt då det är samma sak hela tiden

 

Handling/story: 5/10

Rädda dina fängslade vänner, samla poäng och coolhets  %.

Spelkänsla:  6.1/10

Ganska mediokert med tanke på att varje bana stort sett går ut på samma sak. Finns inte mycket av gaming joy magin om jag säger så.

Grafik: 6.2/10

Ganska trista färger och för det mesta ser det väldigt stelt och dött ut på skärmen.

Ljud/Musik  7.1/10

Finns en del bra ljudspår signerade Tommy Tallarico. Men det är vare sig något av det bättre han gjort eller något som höjer spelet nämnvärt (bonus stage låten är typ den enda man lägger på minnet).


Kontroll: 7.8/10

Styrning är helt okej men små seg. Standard utbud attack, hoppa, gå . Men lite fler alternativ hade kanske inte varit helt fel?

Livslängd: 5.7/10

Spelet är inte stort precis. Och även om man kör på svåraste så är det slut på ett par timmar. Sen kommer man inte tillbaks nåt mer.

Totalt: 37.9/60

Coolspot är inte på nåt sätt ett spel som kvalar in på top 10 listan av killer plattformsspel (eller ens top 25 för den delen). Det är en titel som drunknar i havet av bättre titlar i samma genre till andra format. Har man barn så är spelet helt klart värt att införskaffa eller om man bara vill döda lite tid pga bristen på valmöjligheter. Coolspot är ett okej spel helt enkelt. Man kör igenom det en gång, men sen kommer man inte att plocka upp spelet igen.

/Robin
The Gaming Ground

Skate 3



Så var ett nytt skate spel utannonserat. Vad bjuds vi på för nytt godis denna gången då?. Nytt co-op mode där man kan skatea ihop med en kompis och klara utmaningar och samtidigt avancera i sina karriärer, mer ingame användar material så att man kan utrycka sin egen unika skate stil (grafik, videos och skate parker) och mycket mer.

Jag själv är mer eller mindre uppvuxen på Tony Hawk serien (kommer i övrigt ett nytt Tony hawk spel "Tony Hawk ride" till PS3, 360 och Wii 20 nov) men Tony Hawk har fått hård konkurrens utav Skate serien. Får se vem det är som står kvar på brädan med högst poäng mellan Skate 3 och Tony Hawk ride. 

Text tagen ifrån EA´s produktbeskrivning utav Skate 3.


"SKATE 3 features an all-new co-op mode where teammates can complete challenges together while advancing each other’s careers. From rewarding epic bails and fails with a beefed up Hall of Meat mode to honing your craft with the all-new skate.School, players of all skill levels have multiple ways to “kill it” in the game. The franchise also continues to raise the bar for user created content with the skate.Create feature suite, an innovative toolset that empowers gamers to truly express their skate style by creating their own graphics, videos, and skate parks."


Skate 3 kommer ut till PS3 och 360 och beräknas att släpppas 27maj 2010.

Teaser film:

http://www.youtube.com/watch?v=rm-JP_vnAwM


Hemsida:
http://skate.ea.com/home.action


/Robin
The Gaming Ground

Bethesda stämmer Interplay


Round one, fight!

Cirkusen kring Fallout, Interplay och Bethesda har pågått ett tag nu. I kort handlar det om att Bethseda köpte rättigheterna till Fallout utav Interplay år 2004 för 5.75 miljoner dollar. Bethseda äger alltså namnet och hela rasket. Dock, så fick Interplay 2år på sig att färdig ställa ett Fallout MMORPG spel (skulle dom inte klara det så går allt över till Bethesda). Vilket dom uppenbart inte klarat av att leverera.

Interplay fick också ännu ett alternativ till Fallout mmorpg spelet. Nämligen att dom skulle ha skrapat ihop minst 30miljoner dollar till Fallout projektet tills  senast 2009 mars. Den punkten fixade dom inte heller.

Sen har Interplay sålt  gamla fallout spel (Fallout Trilogy, Saga Fallout) via olika handels vägar (Steam, gametap osv) utan Bethesdas tillåtelse. Och tydligen så har Interplay skulder upp till öronen (2.54miljoner dollar sägs det).

Vilken soppa det blivit utav det hela. Vi får se hur det hela slutar. Med tanke på att Interplay gick ut med för inte så länge sen att dom jobbar på ett nytt Earthworm Jim. Så ser jag helst att det hela löser sig för bägge parter.

Länkar
:
http://dockets.justia.com/search?query=Interplay&search=Search&stateorcourt=&lawsuittype=&documentfilter=allcases&cases=mostrecent&min-day=1&min-month=1&min-year=2004&max-day=14&max-month=9&max-year=2009

http://www.nma-fallout.com/forum/viewtopic.php?t=52281

http://www.gamespot.com/news/6217290.html


/Robin
The Gaming Ground

The Return of American McGee's Alice (Alice 2)


En helt vanlig dag för Alice, en störd sådan för oss.


Vet inte om det är många som kommer ihåg action spelet American Mcgee Alice från år 2000? (var baserat på Q3 motorn btw). Men det var/är ett väldigt utstickande spel. För det första så är det en vriden/mörk vuxen version av den mer barnvänliga titeln (bok/film) "Alice i underlandet" (som dom flesta där emot säkerligen känner till). Jag själv kom över spelet i slutet av år 2000 (efter att ha kört demot på en PC Gamers skiva, så vart jag sugen på mer).

Jag vart inte besviken helt klart. Alice är/var väldigt annorlunda och väldigt...mörkt. Nu är alltså en uppföljare på G (Det har dock varit på planerings stadiet under en längre tid). EA, Spicy Horse och American McGee jobbar ihop för att göra en värdig uppföljare till klassikern från år 2000 (som fått arbetsnamnet "The Return of American McGee´s Alice"). Spelet är sagt att släppas till formaten PS3, 360 och PC.

Man kan bara hålla sina Gamer tummar och hoppas att det blir en väldigt bra slutprodukt utav det hela. Tog även med följande citat utav McGee och EA själv.

"This new project is a dream come true for me and the fans who've kept the Alice flame alive," said American McGee, senior creative director at Spicy Horse. "EA gave us creative latitude and support on the original game which resulted in something beautiful and daring. This trip through the looking glass promises to be even more exciting."

"EA Partners is thrilled to team up with American McGee and Spicy Horse on the next installment of the Alice franchise," said David DeMartini, senior vice president and general manager of EA Partners. "American McGee's interpretation of Alice was an instant classic, and EA Partners is ready to help him bring his innovative vision for the franchise to even darker, more exciting places."

 

Sidor:
http://www.americanmcgee.com/

http://investor.ea.com/releasedetail.cfm?ReleaseID=366638

http://www.americanmcgee.com/wordpress/


http://alice.spicyhorse.com/alice-announce.html


/Robin
The Gaming Ground

Vad tv-datorspel lär dina barn som du inte visste om



Alltid lika intressant att se vilka dolda budskap olika medier förmedlar. Tv och datorspel är således inget undantag. Vilket ni kan läsa på länken nedan (rätt kusligt igentligen när man tänker efter).

Källa: Gamespy
http://www.gamespy.com/articles/101/1019946p1.html?_cmpid=gspy53


/Robin
The Gaming Ground

Ny karäktars klass avslöjad i Diablo 3


Ser ut som han är redo att både frälsa och dela ut en och annan smäll.

Blizzard avslöjade att den fjärde utav fem karaktärsklasser. Är en munk. Dock inte vilken munk som helst (Dom som är bekanta med Diablo 1 expansionen Hellfire, vet att munken är långt ifrån harmlös/fredlig) när ni kollat in länken nedan och checkat in bilder, text plus videos. Så kommer ni att förstå varför. Diablo 3 är en så länge en TBA titel (det ryktas dock om ett släpp år 2011).


Källa:
http://www.blizzard.com/diablo3/characters/monk.xml



/Robin
The Gaming Ground

Natt musik


Let´s kick out the jams!

Tänkte bara kasta upp lite grymma spelmusik slingor från tuben.


Donkey Kong Country 1 - King K. rool - FTL
http://www.youtube.com/watch?v=vP3Um4b9hfs&feature=related


Mario Bros - Hifana
http://www.youtube.com/watch?v=f5X1q2VfS3A

Mortal Kombat - Buckethead
http://www.youtube.com/watch?v=3ZyAbcrXLlg

Amiga musik (gillar ni amiga musik, så checka in http://www.amigamusic.com/ )
http://www.youtube.com/watch?v=nTz5iwmtkrs

Fabolous Vs Streets of Rage - Round 8 Breathin - Mixerproductions
http://www.youtube.com/watch?v=aEnDQYG6Nrw


/Robin
The Gaming Ground

Bioshock 2, Mafia 2, Max Payne 3 och RD Redemption innan 2010

Fyra stycken monster titlar innan 2010? Låter det troligt?. Har en viss känsla utav att minst EN utav dom där fyra titlarna kommer att bli fram flyttad till 2010 nån gång. Bioshock 2 har fått datumet 30oktober, Mafia 2 står som TBA (än så länge), Max Payne 3 2009 4e kvartalet och Red Dead Redemption står också som 2009 4e kvartalet.

 

Den som lever får se. Jag längtar mest efter Mafia 2 och Bioshock 2 ialla fall.


Källa:

http://www.gamespot.com/news/6216646.html?part=rss&tag=gs_news&subj=6216646&tag=nl.e513

/Robin
The Gaming Ground

Okami får en uppföljare, till DS


Okami står för allt som har med spelcharm och unik upplevelse att göra.


Okami var och är ett fantastiskt vackert/grymt bra spel. Dessvärre så sålde spelet inget vidare (köp spelet ASP! ffs) men nu har alltså Capcom bekräftat att dom tänker släppa en uppföljare till spelet (som kom ut till Wii och PS2) men denna gången alltså till DS.

Vilket spikas offentligt nedan:

Capcom confirmed today that the critically aclaimed Okami is getting a sequel, the title of which will be “Okamiden: Chiisaki Taiyo”.

 

The title translates roughly into Okami Legend: The Small Sun, and is being handled by internal Capcom staff, producer Motohide Eshiro and director Kuniomi Matsushita. The game is a DS title and is set to be shown for the first time at TGS this month.

 

“Around December last year, Matsushita came up to me and talked about making a new Okami that could be enjoyed in portable format,” Eshiro told Famitsu. “He’s very passionate about the game, and he already had a test version created by that time that was extremely high quality, fully capturing Okami’s unique visuals. Seeing that, I thought we were safe to make it an official project.”

 

“As you know, Okami’s visuals and game system are extmely unique,” added Matsushita. “The original idea was to take what makes this game special and expose it to more people. That was why we chose the Nintendo DS — being on a portable system will allow people to easily pick up and play it, and you can also use the touch pen as a brush.”

 

I think it’s great that such a wonderful game is getting a sequel, even if hardly anyone bought it. I blame you, Adrian!

 

Källa:

http://www.thegamingvault.com/2009/09/okami-gets-a-sequel/

Hemsida:

http://www.capcom.com/

/Robin
The Gaming Ground

Brütal Legend demo släpp den 17sep


Rock n roll will never die!

För dom som inte kan hålla sina heavy metal nerver i styr tills släppet av Brütal Legend den 15oktober till PS3 och 360. Så kan man från och med den 17september ladda ner demot via Playstation network och Xbox live. Vattnas redan i munnen på mig. Man får i demot nöjet att köra igenom den första delen av spelet. Den delen där Metal headbangern Eddie Riggs sugs in i en slags tidsvirvel och hamnar i en tid där Metal är the way of life, bokstavligen \m/

Några ord från hjärnan bakom Brütal Legend

Tim Schafer:

"We just couldn't wait. Villagers have surrounded our offices with torches, demanding the game. So we're releasing a demo and hope that this taste of metal will keep the mob at bay until Brutal Legend comes out."


http://www.brutallegend.com/home.action

/Robin
The Gaming Ground

Blizzard överväger att inkludera Lan spel i SC2 trots allt



Det vart ganska livat runt om i världen när Blizzard gick ut med att dom INTE tänker ha med en LAN funktion för Starcraft 2 (ja, jag antar att ni redan sett hitler parodin på det hela på tuben). Nu har dom uppenbarligen sakta men säkert börja krypa till korset och inse att det inte var nån vidare bra ide. Inget är spikat dock, vilket man kan urskillja ur texten nedan.

Lead designer Dustin Browder Blizzard:

"That's certainly something we're discussing,"

"Maintaining a connection with Battle.net," Battle.net lead Greg Canessa explained. "I don't know if it's once or periodically, but then also having a peer-to-peer connection between players to facilitate a very low-ping, high-bandwidth connection... those are the things that we're working on."

"We really wanted to have a very integrated experience for our players," Blizzard lead designer Browder said in a separate interview. "A lot of games these days require an internet connection to play."

"We really wanted to bring all these players together and keep them in the same pool, and make everything work, so your achievements work, your friends list works, everything just works correctly, as opposed to having two separated ways to play."

Blizzard confirmed that players will be able to play StarCraft 2's single player campaign offline, but they'll have to us a "guest account".

Källa: Megagames

/Robin
The Gaming Ground
bloglovin
We need your support! (why?)
TGG 2.0 webvoter-poll
What should we do more of on TGG 2.0?
Anime and Manga
Movies
Hardware and software
Interviews
Gaming videos
Reviews
Contests
gg_banner


overklockedremix


childs_play


eks kristaller
This ad space is for sale!
feedback
cookies
tgg v2 logo
v1.7 ©2012-2013 *the gaming ground* allrights reserved
Privacy Policy