n1wzAdy

Atari Jaguar Vs the nerdcomment_here


Bild gjord utav "mikematei"

Atari´s Jaguar var ett minst sagt intressant kapitel i spelhistorian. Den målades upp som ett riktigt monster i spelmedia då den var aktuell (Jaguar tillverkads utav IBMoch släpptes 1993  efter 3års utveckling och var värlends första 64bits konsoll). 64bits muskler, alla dom gryma spelen som Nintendo och Sega inte hade m.m. Men i själva verket var maskinen inte äns 64bit. Den var en 32bit X 2 maskin (inte en renodlad 64bit maskin som t.ex. N64 var),  som hade ett väldigt fattigt spelutbud (som var en utav dom största anledningarna till att maskinen floppade).


Allt ont kommer med ett namn. Denna fick namnet Jaguar CD.

Sen släpptes fiasko cd spelaren till Jaguar 1995, till priset 149.95 dollar i amerika (vilken jäkla rip off). Konsoll addonen såldes i endast 20,000 ex. Konsollen hade stora problem. Många som köpt cd addonen till sin Jaguar konsoll kunde inte få skivorna att funka i läsaren. Den vägrade helt enkelt att läsa av skivorna (samma problem som AVGN råka utför). Sen att man måste ha/äga både Jaguar maskinen + cd addonen för att äns kunna spela cd spelen (Typ som Sega CD) var nog droppen för dom flesta (stackars satar som verkligen köpte eländet).



Rätt grym loggotyp/namn ialla fall.

Atari hade en rätt catchy slogan för sin Jaguar också, nämligen "Do the, math". Dom syftade på att Jaguaren var övermäktig dom 8-16bits konsoller som var ute på marknaden då när det begav sig. Men som AVGN poängterade ut så spelade dom där 64biten inte någon större roll. Grafiken i Jaguar spelen var ganska medioker. Det fanns flera spel till både Super Nintendo och Mega drive som var snyggare gjorda än dom till Jaguar. Varför undrar ni? för att det var uppenbarligen ett pain in the ass att programmera/utveckla spel till Jaguar.

Dom kunde inte utnyttja maskinens fulla potential helt enkelt. Lite som i fallet med Sega Saturn och dess två CPU´s. Jag ska dock krypa till korset och erkänna att jag kört jäkligt många timmar på Jaguar i min ungdom då min morbor ägde konsollen.



Ett prakt ex på hur man INTE ska designa en handkontroll.

Nr 2 som folk klagat på/sett ner på (och fortfarande gör) är själva handkontrollen till Jaguar (atari har en rätt fin historia genom åren gällande riktigt usla kontroller ska nämnas). Den har tusen jäkla knappar och är rent allmänt klumpig att hålla i handen (den väger inte mycket konstig nog, med tanke på dess storlek). Vet inte vad det är med Atari och deras problem med att inte kunna utveckla bra handkontroller (ett het tips, titta på era konkurrenter ffs...).



Yepp, it´s 64 bit of power biatch!
do the math.

Men om ska berätta om något positivt istället bara för att klanka ner på Jaguaren. Det fanns/finns faktist bra spel till den, även om dom var få till antalet. Wolfenstien var grymt som fan (en remake av orginal versionen till PC. Endast MAc versionen rår på den i min mening), Doom var rätt nice (dock kan jag svära på att det VISST var musik till Jaguar versionen, AVGN påstår att det inte var så), Cannon Fodder var väldigt underhållande, Alien Vs Predator var då nog ett utav dom häftigaste spelen jag någonsin kört, Dino Dudes var extremt beroende framkallande (Lite Lost Vikings möter möter Lemmings typ), Rayman (ett av mina favorit spel genom tiderna) inte lika bra som PS1 version, men långt ifrån dåligt, Tempest 2000 ett grymt shoot em up spel (med ett mäktigt soundtrack som även finns att köpa på skiva).


Tempest 2000 är helt klart värt att pröva på.

Vid slutet av 1995 så begravdes Jaguaren (Samma år så byte min morbror in Jaguaren mot en liten maskin vid namn Playstation, jag vart frälst på nytt). Den enda maskinen som Jaguar faktist vann över var 3DO (som vart ett ännus större fiasko än Atari´s Jaguar). Från släppet 1993 till 1995 så hade Atari endast lyckats sälja runt 125,000 Jaguar enheter. Fiaskot var ett faktum. Jaguar försvann från marknaden över en natt, mer eller mindre.

Sen måste jag även nämna vad Sam Tramiel (VD för atari då) sa om Jaguaren i en intervju. Han påstod att Jaguaren var mycket mer kraftfull än Segas Saturn och bara lite klenare än Sony´s Playstation (yeah, right mister). Skrattfesten måste ha varit rätt hög för konkurrenterna och konsumenterna när faktan las på bordet längre fram i tiden. I slutet av 90talet så släppte Hasbro rättigheterna för Jaguaren, att det vart en öppen plattform att utveckla på (Homebrew). Några av dom utvecklarna var/är Telegames och Songbird Productions (ingen av dom har släppt några Jaguar utvecklade titlar under åren som gått).

Den 2maj i år släpptes dock det arkadaktiga spelet "Mad Bodies" av Froce Design.

Historian om Jaguar Del I
http://screwattack.com/videos/AVGN-Jaguar-Part-1

Historian om Jaguar Del II
http://www.gametrailers.com/video/angry-video-screwattack/47108?type=flv

Atari Jaguar system specs
http://www.ataritimes.com/system.php?System=Jaguar

Force Design´s hemsida

http://madbodies.forcedesign.us/



/Robin
The Gaming Ground
Share to Facebook Share to Twitter Share to MySpace Stumble It Share to Reddit Share to Delicious More...
bloglovin
We need your support! (why?)
TGG 2.0 webvoter-poll
What should we do more of on TGG 2.0?
Anime and Manga
Movies
Hardware and software
Interviews
Gaming videos
Reviews
Contests
gg_banner


overklockedremix


childs_play


eks kristaller
This ad space is for sale!
feedback
cookies
tgg v2 logo
v1.7 ©2012-2013 *the gaming ground* allrights reserved
Privacy Policy