n1wzAdy

Nintendo Magasinet 1990 - 1994


Zelda och Link var så stor på 90talet att dom fick en egen serie.

Var denna gången nere i källaren och tittade runt lite. Då hittade jag en kasse längst bakom en massa junk. I den låg runt 20tidningar utav Nintendo Magasinet. Min barndom i en kasse?! hur tusan dom hamnat där nere. Det har jag inte den blekaste (måste ha hamnat där efter flytten). Jag har inte sett röken av dom där tidningarna på evigheter. Så genast började jag bläddra igenom dom, en efter en.


Läs omdömet, man kan inte låta bli att fnissa lite.

Recensionerna var minst sagt intressanta. Jag fastnade specielt för Metal Gear Solids Revenge. Som fick ett ganska högt betyg + fina vitsord. Till och med Kojima själv har ju sagt i senare intervjuer att han tyckte att det var "ett litet skit spel". Han var inte äns inblandad i utvecklingen. Sen har jag själv ett minne utav att spelet var ganska kasst.

Vet inte vad ni har för minnen utav Metal Gear Solid - Snake´s Revenge. Men troligen så är det nog inga vidare muntra minnen. Dom riktigt bra Metal Gear Solid spelen av den epoken hittade man inte på Nes utan på MXS.

/Robin
The Gaming Ground

Duke Nukem vägrar att dö


Guess who´s back in biz...again.

Jaha, då var cirkus Duke Nukem igång igen. En del av mig tänker "låt skiten dö bara, duke har lidit tillräckligt nu" och en annan del "Låt det vara sant denna gången, snäll!". En enda liten bild har satt eld på internet. Flera forum trådar har poppat upp. Hoppet om att Duke ska komma tillbaks till oss har startat igen.

Denna gången så rör det sig inte om Duke Nukem Forever. Utan Duke Nukem - D-day.


Bullshit or for real? vi får vänta och se.

Bilden ovan poppade upp på en facebook sida, skapad av ett Duke fan vid namn Scott Miller. Så ta det för vad det är. Känns som att det är större chans att hoppas på Gearbox hemliga Duke projekt  (Duke Begins). Så om det rör sig om ett insider scoop eller bara ett dåligt skämt. Det lär vi få veta ganska snart.


DNF
http://www.3drealms.com/duke4/

Duke Nukem - D-day
http://www.facebook.com/pages/Duke-Nukem/186028571601?v=wall

/Robin
The Gaming Ground

Splatterhouse Remake för PS3 och 360



Ringer det några klocker för er om jag säger "Splatterhouse"?. En del är troligen på tok för unga att äns komma ihåg det spelet. Splatterhouse är ett Action/Beat em up spel, utvecklat av Namco. Man spelar som Rick Taylor, en universitets student. Som hamnar rejällt i skiten. Rick och hans vän (flickvän?) Jennifer flyr från en storm till ett övergivet hus (som bara råkar ha öken namnet "Splatterhouse"). Rykten har gått i trakten att fasansfulla expriment har tagit plats i just det huset som Rick och Jennifer beget sig till.

En vis Dr.West, som undersöker psykologiska fenomen skall ha försvunnit spårlöst i huset.


Hail to the king baby.

När väl Rick och Jennifer kommer fram till huset. Så blir dom attackerade av deformerade monster. Jennifer dras in i huset. Medans en svårt skadad Rick är lämnad åt sitt öde. Rick vaknar senare upp i husets källare. Han borde ha varit död. Men överlevde tackvare att att han tagit på sig "terror masken" (i dom första spelen så såg det ut som Jasons hockey mask. Senare som ett skelett huvud). Masken är ett Mayiankanskt föremål med speciella krafter. Rick har fått övermänskliga krafter. Och har nu bestämt sig för att gå berserk genom hela huset för att finna Jennifer till varje pris.

Låter det spännande? bra, för det är det.  Den först titeln kom ut till arkad 1988 för att sen konventeras till NES (Splatterhouse - Wanpaku Grafifiti) ett år senare (89).


Splatter spel för barn? maybe.

Spelet kom sen ut till Turbografx-16 (en portning) 1990 (bättre grafik osv). Spelet vart så pass populärt att en uppföljare till Megadrive gjordes. Splatterhouse 2 kom ut till Megadrive 1992 och en tredje del 1993. Samtliga delar (vad jag förstått det som) går att köpa på Wii´s virtual console (vet inte om dom finns för XBL och PSN, förhoppningsvis).


Ja...jag mår inte så bra. Bara lugn, ta en toffifee så blir allt löst. "Man har så kul med toffifee!".

Denna gången handlar det dock om en remake utav första spelet (som kom ut 1998 till arkad). Så dom tar hela Splatterhouse konceptet och för det hela vidare till nextgen konsollerna. Av bilderna och filmerna att döma, så ser spelet riktigt nice ut. Givetvis så blir det en hög ålders stämpel på spelet. Jag kom kontakt med serien i och med arkad versionen. Sen fastnade jag för Megadrive versionerna.


Min mamma har alltid sagt att man ska smaka först innan man dömer. Så ät trä you bastard!

Fansen har valt att kalla Remaken för Splatterhouse 4. Men efter som det alltså är frågan om en remake utav första spelet. Så behöver man inte ha följt storylinen hos dom andra spelen för att fatta vad det handlar om (yngre människor får då en chans att köra om det försts spelet med dagens teknik). Jag vart positivt överaskad över att Namco valt att ha med mycket som man känt igen från dom äldre versionerna. T.ex. tillhygen som plankor och machete knivar bland annat.


En helt vanlig dag på krogen skulle jag säga.

Jag skulle välja att beskriva Splatterhouse som en blodigare, mer våldsam version utav Streets of Rage. Istället för människor så är det monster av olika de slag som man pucklar på (med antingen händer, fötter eller diverse vapen som finns till äns förfogande). Det var våldsamt roligt förut. Så låt oss hoppas att Namco Bandia inte tabbar sig nu bara.


Rick fick syn på den öppnaspisen och gjorde ett avbrott i sin monsterslakt för att grilla lite korv.

Splatterhouse är en TBA titel än så länge, men det ryktas om att det kommer att släppas någon gång under nästa till 360 och PS3. Undrar om dom kommer att slänga med MP och Co-op möjligheter i den slutliga produkten? man kan ju alltid hoppas.

Hemsida

http://splatterhousegame.com/

Filmer
http://www.youtube.com/watch?v=2aGtb_3DhAA&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=Y-e0sEBuARo&feature=fvw

/Robin
The Gaming Ground

Deus Ex 3, endast för PC?



Rykten har florerat ett tag nu om att Deus Ex 3 blivt en PC exklusiv titel. Alltså att Eidos skippar både 360 och PS3 för att endast satsa på PC formatet (vore ett coolt drag om det vore så, att någon går emot vågen för en gångs skull). En tales person från Eidos kommenterade dock det hela på på Eidos eget form på följande sätt.

"Only the PC version has been announced so far." Fair enough.

Låter dock rätt långt sökt att dom skulle skippa både 360 och PS3 med tanke på att det är en stor budget produktion vi talar om här. Troligen så kommer Deus Ex 3 ut till 360/PS3 strax efter släppet till pc (det är min gissning ialla fall).


Big man, big gun. Don´t piss him off.

Som dom flesta säkerligen redan vet. Så är ju vare sig Warren Spector eller Harvey Smith (skaparna utav Deus Ex 1+2) inkopplad i Deus Ex 3 projektet. Varför? undrar somliga kanske. Tja, ett par månader efter att Deus Ex 2 släpptes så valde Warren Spector att hoppa av Ion Storm för att "Söka sin egen lycka inom spelvärlden". Han skapade senare det nya spelföretaget Junction point, som just nu jobbar för fullt med wii spelet Epic Mickey.

Harvey Smith valde en liknande väg och hoppade också av. Innan han slutade hos Ion Storm så sa han att "Deus Ex 3 definitivt kommer att släppas". Ion Storm gick ju dock i graven längre fram (Direkt efter att Theif - Deadly Shadows kom ut, för att vara exakt).


Deus Ex 3 utvecklas nu alltså helt utan deras inbladning av Eidos Montreal och Stephane D'Astous. Spelet skymtades för första gången den 17 maj 2007 i samband med intervju med Patrick Melchior, VD´n av Eidos Frankrike. 


Labråttan ser minst sagt evil ut.

Square Enix kommer även att vara med på ett hörn. Då dom kommer att stå för alla fimsekvenser i Deus Ex 3. Ialla fall enligt det
Stephane D'Astous sagt till Edge.

"Deus Ex 3 is going to be the first project which will be a concrete product of joint effort between Square Enix and Eidos," 

"The cinematics—by which I mean any CGI pre-rendered cinematics — are going to be done in Tokyo by Square Enix, and that's going to be amazing."



Kanske den tänkta huvudkaraktären i Deus Ex 3 Adam Jensen?.

Det kommer att bli en väldig blandning av personer i det här projektet. Den saken är ju helt klar. Sen att Deus Ex 3 utspelar sig 25 år före första Deus Ex. Gör att man verkligen hoppas att det inte blir en enda stor salig sopa utav det hela när det väl kommer till kritan sen. Frågan är hur pass troget Deus Ex 3 blir för fansens del. Ettan var så epic som det kunde bli, tvåan tog bort nästan allt som jag gillade med ettan (gjorde det fördummat/main stream). Så vi får se vart någonstans Deus Ex 3 landar i framtiden. Spelet är beräknat att släppas någon gång nästa år.

http://forums.eidosgames.com/showthread.php?s=b2b85eb5df7ee98fbbb2e31b7a25d968&t=98502

http://www.deusex3.com/

/Robin
The Gaming Ground

Bioware gillar PS3



Tydligen så har spelstudion Bioware fattat tycke för Sonys PS3. Då dom tänker lägga mer fokus på konsollen i framtiden. I och med att dom planerar på att göra mer utveckling internt inom studion för just PS3an. Det poängterade grundaren utav Bioware Greg Zeschuk.

Greg sa även följande saker till Joystiq

"We think it's one of the key platforms, obviously, so we're definitely going to be doing PS3,"


"You know, I can't say anything about Mass Effect in that regard but you know, I can definitely say Dragon Age and other things we do will definitely be on PS3."

"It was great going through the experience of making Dragon Age, getting familiar with and understanding the PS3. Again, every platform is different, but now I think we're at the position where future PS3 stuff will be really solid,"

Och på frågan om Mass Effect ska byta över till PS3 så sa Zeschuk så här

"We're not saying anything about Mass Effect for PS3. I don't know anything about that! That's crazy talk."


/Robin
The Gaming Ground

Nes musik



Då det är första advent idag och vi börjar komma allt närmare julen. Så tycker jag att det passar fint att göra det lite juligt med jul inspererad spel musik. Finns en hel del där ute att finna för den som söker.



Rätt grymt album omslag inte sant?

Jag fann bland annat artisten Doctor Octoroc på nätet. Han gör nes inspererade låtar och nu har han släppt ett album med nes jul låtar. Helt gratis att ladda ner albumet (såg dock att hans hund råkat illa ut. Så kan ni så donera gärna pengar så att hunden kan genom gå operationen den så behöver).



Skål på dig din gamla lurv apa där.

Är du sugen på att göra egen nes musik direkt på din pc? då kan programmet Famitracker var något för dig (fick syn på programmet via loading och användaren Kreese). Tänkte testa programmet och se vad det går för själv. Verkar vara jäkligt intressant ialla fall.



Nintendo och Japan har vi att tacka för mycket. Dom räddade spelbranchen bland annat.


Spelmusik är i min mening ett extremt underskattat medium. Det finns så pass mycket bra musik där ute (och en hel del är värt att betala för) så låt er inte avskräckas. Utan ge det en ärlig chans.


Powerplay fu***** rules! \m/

Powerplay ja, dom svenska gossarna som levererar en grym live upplevelse (har setts/hörts på dreamhack bland annat). Dom ska ni helt klart checka om ni är Nes fans eller om ni vill ha en retro trip i form av spelmusik.

Powerplay
http://www.myspace.com/powerplaynesmusic


8bit Jesus

http://www.doctoroctoroc.com

Xmas Lemmings
http://www.youtube.com/watch?v=ze9diDhqpfY

Jazz Jackrabbit Holiday Hare
http://www.youtube.com/watch?v=lNUGVO22tLc

Robert Kreese hemsida
http://www.kreese.com/index.php

/Robin
The Gaming Ground

Alien Vs Predator 3


Han ångrar nog att han inte satsade på att bli kock istället.

Snart får man chansen att köra som Alien, Marin och Predator igen. Release datumet för Rebellion Softwares Alien Vs Predator 3 närmar sig med stormsteg (26 feb 2010). Då jag är ett fan av serien och hela alien/Predator universumet så ser jag grymt mycket fram emot den här titeln.



Arnolds värsta mardröm. Nu tillbaks i en finare förpackning.

Man har kört en hel del AVP 2 i LAN genom åren. Så jag hoppas på att AVP 3 ska levererar på det området också. Jag gillade dock ettan bättre än tvåan (Singelplayer biten främst). Mycket beroende på att jag fann ettan mer läskigt/svettigt än dess uppföljare. Av det jag sett/hört och läst så verkar det som om Rebellion lyssnat på sina fans. För både i AVP 1 och 2 så känns alien och predatorn som något ganska tafatt. Alltså att dom inte tillför särskillt mycket. Vapen utbudet är begränsat, predatorn kan inte äns utnyttja miljön på det sättet man hoppats.

Denna gången hoppas jag på att kunna hoppa runt mellan träden med Predatorn och verkligen skrämma slag i mina fiender (enligt dom filmer jag sett så ska man kunna göra det).



Behöver du hjälp? ring polia.

Bara att hoppas att Alien Vs Predator 3 inte blir lika usel som film serien när det kommer till kritan. AVP 3 Kommer ut till PC, 360 och PS3 den 26 februari nästa år. Kan knappt vänta.


AVP 3 hemsida

http://www.sega.co.uk/games/?g=6058&t=EnglishUK

/Robin
The Gaming Ground

Bad Company 2 360 beta test



Mina ögon gör ont. Allt jag ser är vit kontrast som uppenbarligen blivit DICE's färgval när det kommer till speglandet av spelet design. Och medans jag gnuggar mina ögon bakom kisandet så blir jag skjutet av en välplacerad sniper som slagit upp tält och lägereld på ett av hustaken i betans spelbara bana "Arica Harbour".

Battlefield: Bad Company 2 är ett mycket efterlängtat spel i min spelvärld som redan tröttnat på Modern Warfare 2. Första Bad Company var för mig lagarbete och en trevligare upplevelse jämfört med de hetsiga eldstriderna i Call of Duty 4. Just Bad Company 2 blir lätt bortglömt i skuggan av just Modern Warfare 2 och det är givetvis mycket synd. Spelet ser på förhand uppiffat ut och med tanke på den framgång Battlefield 1943 fick på Xbox Live och PSN så kan man ju bara drömma hur väl DICE skulle kunna hantera den färdiga slutprodukten av Bad Company 2.

 


Man kan nog fet glömma att det blir en sån här vinter i år.

Betan då, jo jag har hunnit spela nu ett par timmar och kan väl direkt säga att jag tyvärr blev lite tveksam. Jag nämnde ovan designvalet i dess extrema vita kontrast från sanden som speglas av ökensolen. Jag mår nästan illa av tanken hur snöupplevelsen i spelet kommer upplevas men jag håller andan då jag säger att detta är något som måste åtgärdas omedelbart.

Spelläget som det bjuds på är tyvärr inte det uppskattade territorium baserade "The Conquest" som visat sig vara oerhört populärt i både första Bad Company och Battlefield 1943. Istället får vi nöja oss med Rush (Gold Rush från Bad Company) där det handlar om att detonera sprängladdningar och motståndarlaget att försvara, har ni tidigare spelat Battlefield: Bad Company så vet ni precis vad det rör sig om.



Peter tog fel på turister och terrorister. Blir nog ingen löneförhandling i år heller.

Detta kan ses lite som en besvikelse men står som tur är inte som avgörandet i hur vi ser på spelupplevelsen och spelbarheten i spelet. Men jag måste påpeka det att det känns nästan som att spela Bad Company på nytt men med denna gång välpolerad grafik och detaljrikedom i vit kontrast (jag tjatar på). Det imponerade ljudet kvarstår och chockerande är det att Playstation 3-kontrollen faktiskt är spelbar i en första persons skjutare (jag testade aldrig första Bad Company på Playststion 3).


Var nog ingen smart ide att köra handgranatspoker i påverkat tillstånd.

Att spelet känns och spelas som första Bad Company är absolut inget negativt, tvärtom. Problemet ligger väl i att det känns lite för bekant och att nyheterna är få, nästan inga alls. Fortfarande måste man få sina liv helade och inte den numera klassiska återhämtningsmetoden som används av i storts ett alla spel idag. Det är lite av en besvikelse då det fungerade bra i Battlefield 1943.



För hans del så hoppas jag att helikoptern är på hans sida.

Fyra klasser av vapen får vi ta del av och de som spelat Battlefield-serien innan vet precis vad det rör sig om. Klassiskt snipergevär och mindre kaliber i form av SMG's och även lite större puffror, något för hela familjen helt enkelt. Olika klasser för olika spelstilar där du får extratillbehör i form av sprängämnen eller granatkastare. Det spelas precis som tidigare Battlefield-spel, jag upprepar det gärna flera gånger.


En helt vanlig dag i lumpen för Fredrik och David.

Besvikelsen ligger helt klart i de få nyheterna samtidigt som det positiva skyddas av ett grafiklyft och att spelbarheten är intakt så är jag inte orolig. Nu hoppas jag givetvis att DICE slänger inte något som verkligen kan knocka mig av stolen och som gör detta spel till årets kanske hetaste spel 2010.

Hemsida
http://badcompany2.ea.com/


/Mathias
The Gaming Ground

Earthworm jim 2 - Megadrive


Title: Earthworm Jim 2
Utvecklare: Shiny Entertainment
Format: Mega Drive
Genre: Platform
Releasedatum: 1995 Dec
Svårighetsgrad: Normal
Spenderad tid:
15 timmar +
Snitt betyg internationellt:
90% på gamerankings.com




Precis när man trodde galenskaperna hade nåt sin höjdpunkt med första Earthworm Jim, så anlände Earthworm Jim 2 som en gåva från ovan och ändrade på det faktumet. 2an spinner vidare på samma koncept som ettan. Ett plattforms lir där man givetvis tar sig an rollen som masken Jim. Denna gången är han dock inte ensam i sin kamp mot diverse olika fiender. Hans nyvunna vän ”Snott” är med Jim vart än han går (En slemliknande varelse som håller sig gömd i Jim´s backpack, tills att man använder sig utav han).


Jim rädds uppenbarligen inte den rådande nöff sjukan. Time to become bacon little piggy.

Storyn är denna gången att prinsessan ”What´s-Her-Name” blivit kidnappad och tvingad till att gifta sig med Psy-crow. Det måste givetvis Jim sätta stopp för. Så äventyret sätts igång rätt snabbt. Och i min mening så lägger man direkt märke till att den grafiska biten i spelet fått sig en total make over. Grafiken ser handritad ut på somliga banor, Groovy!


En utav dom mest udda banorna i ett spel ever.

Man har tagit bort Jim´s helikopter funktion från ettan (man använde jims huvud till det) nu har man istället Snott som både kan veckla ut sig till en fallskärm (man dubbel klickar snabbt på tangenten/handkontrolls knappen) eller som en slags enterhake som gör att Jim kan svinga sig fram och tillbaks (funkar endast på områden som är insmetade i slem).

Nya vapen till Jim´s förfogande har man också lagt till (man har givetvis sin gamla plasma pistol som standard vapen). Dom mest udda/konstiga du kan föreställa dig. Vad sägs t.ex. om målsökande hus missiler eller ett vapen som skjuter vattenbubblor?.


Det där är helt klart en stol man INTE vill sätta sig i.

Svårighetsgraden är lite den samma som i ettan. Somliga partier är ganska lätta medans andra är mer överjävliga (maraton loppet mot Pys-Crow på slutet t.ex.). Skulle våga påstå att det är mer varierande banor och speldesign i tvåan också. Ena stunden bär man grisar och kosor, sen förvandlar man sig till en blind salamander som man ska vägleda genom rena rama hinderbanan av fällor (och så en frågesports triva på det) och som om det inte vore nog. Jim förvandlar sitt eget huvud till en ballong vid ett tillfälle.


Kossor är ett ständigt återkommande moment i Earthworm Jim 2, hmmm.

Musiken känns inte lika rätt och klockren som i ettan tyvärr. Den känns felplacerad, passar liksom inte in i tavelrammen lika bra. Det finns bra musikstycken helt klart. Men det är i överlag en svagare uppsättning låtar än tidigare. Favoriter är helt klart  ”Subterranean” och Tangerine. Sen ett plus I kanten för säckpips musiken I “Worms from Foregin Lands”. Något som verkligen är klockrent rätt igenom är spelkänslan. Som är på topp genom hela spelet.

Det är hela tiden nya tvister som uppstår, så man hinner aldrig med att bli uttråkad innan något nytt presenteras för än. Och humorn är närvarande hela tiden. Allt ifrån Jim´s komiska utspel i form av kommentarer eller bara hans eget kropps språk (gillar verkligen dom olika animationerna Jim gör i slutet av varje avklarad bana).



What´s next to the moon!

Banorna ja, minst sagt skruvade. Något som skulle kunna vara hämtat från en feberdröm kan tyckas. En bana är helt insperad kring mat (och slutbossen är, ja. Du gissade det, mat) i en annan så springer man runt på berg av papper och försöker undvika att bli uppäten av filarkiv från helvetet. Finns även en del i spelet där man ska leda en ballong med sprängmedel från början till slutet av banan (Man styr runt Jim med sin raket liknande farkost och försöker knuffa ballongen framåt, förbi fiender, hinder osv).

Det finns ingen begränsning på fantasin i det här spelet. Man kommer att få sig många goda skratt utav bara själva banornas upplägg. Fienderna är minst sagt lika skruvade dom.

Gamla tanter som åker i stolhissar, som slår dig om du kommer för nära, utomjordingar med propeller mössa, rymdskepp som kidnappar kor,  det är en salig blandning av karaktärer som vill dig ont helt enkelt.


Cowabanga dudes! It´s pizza time.


Det är inga jätte stora förändringar som gjorts i Earthworm Jim 2. Det mesta är sig likt. Hela konceptet är den samma som i första spelet. Somliga saker sticker dock ut. Som t.ex. att man nu inte har ett race ute i rymden mot Psy-crow mellan varje bana. Nu ska man istället rädda valpar (puppy love banorna). Dom flesta hatade mer eller mindre den förändringen. Jag håller med. Racing upplägget i första delen var roligare, och betydligt mindre irreterande.


Snacka om crazyness beyond crazyness.

När man väger plusen mot dom få negative sakerna som finns I Earthworm Jim 2, så finns det ingen som helst anledning att inte ta sig an hans äventyr v 2.0. Det är mer av allt som vi älskade i första spelet och lite mer där till.

Plus
+
Bandesignen är något utöver det vanliga (mat banan säger jag bara)
+
Jim´s sidekick Snott, som hjälper än att komma till annars onåbara platser.
+
Humorn och den är ännu mer maxxad än första spelet
+
Varierande gameplay
+
En tokig uppsättning av vapen
+ Bossarna är minst sagt kreativa

Minus
- Musiken är inte lika bra som den var i Earthworm Jim 1
-
Puppy love bannorna, på gott och ont

Handling/story: 8.0/10
Handlingen i själva spelet är inte djupt (precis som i ettan). Man ska rädda prinsessan, ta sig igenom en drös banor och hålla sig själv vid liv. Känns som det fanns utrymme att göra mer här.

Spelkänsla: 8.4/10
Ingredienserna finns där. Men det är inte lika smakstarkt och välkryddat som i ettan.

Grafik: 9.2/10
Mer stilrent och detaljerat än första delen. Animationer, design och karaktärerna är välgjorda.

Ljud/Musik  8.2/10

Musiken passar inte riktigt in lika bra som den gjorde för första spelet. Musiken är dock långt ifrån dålig. Gillar Dixieland, Italian Melody (puppy love banorna) och Subterranean.


Kontroll: 8.8/10
Lika grym och tight som i ettan. Identiskt kontroll schema som funkar utmärkt till punkt och prickar.

Livslängd: 8.0/10
Jag uppfattar 2an som både kortare och lättare än första spelet. Och det finns inte något särskilt högt omspelningsvärde heller. 2 olika slut. Ett dåligt och ett bra.

Totalt: 50,6/60
Gillade man Earthworm Jim 1 så är 2an givetvis ett måste. Men har man inte kört ettan men gillar man plattforms spel med mycket action, humor och spelglädje. Då är Jim 2 det givna valet för dig.



/Robin
The Gaming Ground

Atari Jaguar Vs the nerd


Bild gjord utav "mikematei"

Atari´s Jaguar var ett minst sagt intressant kapitel i spelhistorian. Den målades upp som ett riktigt monster i spelmedia då den var aktuell (Jaguar tillverkads utav IBMoch släpptes 1993  efter 3års utveckling och var värlends första 64bits konsoll). 64bits muskler, alla dom gryma spelen som Nintendo och Sega inte hade m.m. Men i själva verket var maskinen inte äns 64bit. Den var en 32bit X 2 maskin (inte en renodlad 64bit maskin som t.ex. N64 var),  som hade ett väldigt fattigt spelutbud (som var en utav dom största anledningarna till att maskinen floppade).


Allt ont kommer med ett namn. Denna fick namnet Jaguar CD.

Sen släpptes fiasko cd spelaren till Jaguar 1995, till priset 149.95 dollar i amerika (vilken jäkla rip off). Konsoll addonen såldes i endast 20,000 ex. Konsollen hade stora problem. Många som köpt cd addonen till sin Jaguar konsoll kunde inte få skivorna att funka i läsaren. Den vägrade helt enkelt att läsa av skivorna (samma problem som AVGN råka utför). Sen att man måste ha/äga både Jaguar maskinen + cd addonen för att äns kunna spela cd spelen (Typ som Sega CD) var nog droppen för dom flesta (stackars satar som verkligen köpte eländet).



Rätt grym loggotyp/namn ialla fall.

Atari hade en rätt catchy slogan för sin Jaguar också, nämligen "Do the, math". Dom syftade på att Jaguaren var övermäktig dom 8-16bits konsoller som var ute på marknaden då när det begav sig. Men som AVGN poängterade ut så spelade dom där 64biten inte någon större roll. Grafiken i Jaguar spelen var ganska medioker. Det fanns flera spel till både Super Nintendo och Mega drive som var snyggare gjorda än dom till Jaguar. Varför undrar ni? för att det var uppenbarligen ett pain in the ass att programmera/utveckla spel till Jaguar.

Dom kunde inte utnyttja maskinens fulla potential helt enkelt. Lite som i fallet med Sega Saturn och dess två CPU´s. Jag ska dock krypa till korset och erkänna att jag kört jäkligt många timmar på Jaguar i min ungdom då min morbor ägde konsollen.



Ett prakt ex på hur man INTE ska designa en handkontroll.

Nr 2 som folk klagat på/sett ner på (och fortfarande gör) är själva handkontrollen till Jaguar (atari har en rätt fin historia genom åren gällande riktigt usla kontroller ska nämnas). Den har tusen jäkla knappar och är rent allmänt klumpig att hålla i handen (den väger inte mycket konstig nog, med tanke på dess storlek). Vet inte vad det är med Atari och deras problem med att inte kunna utveckla bra handkontroller (ett het tips, titta på era konkurrenter ffs...).



Yepp, it´s 64 bit of power biatch!
do the math.

Men om ska berätta om något positivt istället bara för att klanka ner på Jaguaren. Det fanns/finns faktist bra spel till den, även om dom var få till antalet. Wolfenstien var grymt som fan (en remake av orginal versionen till PC. Endast MAc versionen rår på den i min mening), Doom var rätt nice (dock kan jag svära på att det VISST var musik till Jaguar versionen, AVGN påstår att det inte var så), Cannon Fodder var väldigt underhållande, Alien Vs Predator var då nog ett utav dom häftigaste spelen jag någonsin kört, Dino Dudes var extremt beroende framkallande (Lite Lost Vikings möter möter Lemmings typ), Rayman (ett av mina favorit spel genom tiderna) inte lika bra som PS1 version, men långt ifrån dåligt, Tempest 2000 ett grymt shoot em up spel (med ett mäktigt soundtrack som även finns att köpa på skiva).


Tempest 2000 är helt klart värt att pröva på.

Vid slutet av 1995 så begravdes Jaguaren (Samma år så byte min morbror in Jaguaren mot en liten maskin vid namn Playstation, jag vart frälst på nytt). Den enda maskinen som Jaguar faktist vann över var 3DO (som vart ett ännus större fiasko än Atari´s Jaguar). Från släppet 1993 till 1995 så hade Atari endast lyckats sälja runt 125,000 Jaguar enheter. Fiaskot var ett faktum. Jaguar försvann från marknaden över en natt, mer eller mindre.

Sen måste jag även nämna vad Sam Tramiel (VD för atari då) sa om Jaguaren i en intervju. Han påstod att Jaguaren var mycket mer kraftfull än Segas Saturn och bara lite klenare än Sony´s Playstation (yeah, right mister). Skrattfesten måste ha varit rätt hög för konkurrenterna och konsumenterna när faktan las på bordet längre fram i tiden. I slutet av 90talet så släppte Hasbro rättigheterna för Jaguaren, att det vart en öppen plattform att utveckla på (Homebrew). Några av dom utvecklarna var/är Telegames och Songbird Productions (ingen av dom har släppt några Jaguar utvecklade titlar under åren som gått).

Den 2maj i år släpptes dock det arkadaktiga spelet "Mad Bodies" av Froce Design.

Historian om Jaguar Del I
http://screwattack.com/videos/AVGN-Jaguar-Part-1

Historian om Jaguar Del II
http://www.gametrailers.com/video/angry-video-screwattack/47108?type=flv

Atari Jaguar system specs
http://www.ataritimes.com/system.php?System=Jaguar

Force Design´s hemsida

http://madbodies.forcedesign.us/



/Robin
The Gaming Ground

Japan gifter sig med kvinnlig spelkaraktär...WTF?!


Ah ha! så det är där tjejerna gömmer sig. Då vet jag det då.

Min spontana reaktion vart först att sätta teet i halsen sen att jag vart tvungen att kolla upp om det verkligen var sant. Hörde det först via en Gamer kompis på nätet imorse. Sen fick jag höra det via ett forum. För att sammafatta det hela. En japan som går under nicket "Sal9000" ska ha gift sig under en cermoni i Japan (Guam) med en kvinnlig karaktär (Nene Anegasaki) från dejting simulator Ds spelet "Love Plus". Cermonin hade både DJ, präst och åskådare (snacka om att ta det hela super seriöst).


Te för två? nice nice

Flera frågor poppade upp i mitt huvud direkt "Är det här ett skämt eller?" "Måste vara ett PR trick från Konami´s sida". Men vad jag förstått det som så är det INTE fake. Det är äkta. Och det är....ganska creepy. Lägger man dessutom till det faktumet att det finns kvinnliga robotar i Japan som både kan prata och uttrycka känslor, som ser nästan 100% mänskliga ut. Så kan man inte låta bli att dra paralleler till Anime serien Armitage 3 (Behöver inte gå in på extrema detaljer. Men det finns robot prostituerade som inte går att skilja från den riktiga varan).



Hmm, vilken tjej ska jag terra/stalk idag då? tänk tänk.

Finns uppenbarligen ingen gräns för hur långt en person är beredd att gå. För att förverkliga sin fantasi, hur sjukt och sne vridet det än må vara. Och det ska även nämas att det här inte är första gången det sker. Det här är väl det mer kända fallet som poppat upp på nätet (och nu media). Jag ska erkänna att jag deltog som åskådre på ett bröllop i pc online spelet "Second Life". Men det var typ 2år sen eller något sådant. Sen tog jag det inte på allvar (seriöst). Det var ju bara ett spel.



Loli warning, red alert level.

Men för somliga är det mer än ett spel. Det blir en del utav deras liv. En förlängd verklighet i deras alldagliga vardag. Ska inte sitta och spekulera i det allt för mycket. Men när det gått så här långt som i Sal 9000 fall. Då har det spårat ur ganska rejällt (han behöver seriöst talat en riktig flickvän). Och dessvärre så är det här ingen bra PR för vare sig killar eller spelmediat som sig.

Är så jäkla less på den sne vridna bilden media och andra ger oss Gamers. Den bilden har dock börjat tvättats bort lite, sakta men säkert. Bara för att man spelar eller är intresserad utav tv-dataspel. Så är man inte = en loser/no lifer/nörd. Idag är det många kändisar, sport stjärnor osv som öppet erkänner att dom spelar tv-datapspel (Bland annat Peter Forsberg, George lucas, Steven Spielberg mfl).

Jag själv både sportar, tränar, lirar gitarr och gör mycket annat. Så jag är helt klart ett levande bevis på nörd/no lifer stämpeln på Gamers inte stämmer överens med verkligheten. Givetvis finns det såna också. Men alla är inte såna.

Själva bröloppet mellan Sal 9000 och speltjejen Nene Anegasaki

http://www.youtube.com/watch?v=hsikPswAYUM

/Robin
The Gaming Ground

Inget Diablo 3 nästa år heller




Jaha...då vart det klart att något Diablo 3 ser vi inte röken av nästa år heller. Börjar lukta DNF över det hela om ni frågar mig. Rob Pardo Blizzard (Vice president of game design) sa följande till Techland om Diablo 3´s release datum.

"
We always announce all of our games too early," he said. "We realize that and go: 'You know what? Next time we're not going to do that.' And then we always fail at that.

"But I'd rather fail at that than fail at making the game great,"

Han la även till följande ord.

"I think it's safe to say that, yeah, (Diablo III) is not going to be out next year."

Så med andra ord så får vi vänta ända till 2011 någon gång innan vi får se Diablo 3 på butikshyllorna (min far kommer inte att ta det här beskedet något vidare. Han har väntat på Diablo 3 i evigheter. Troligen Blizzards största Diablo och Starcraft fan).

Så med facit i handen så var det nog inget genidrag att släppa ut Diblo 3 för allmänheten så pass tidigt som Blizzard gjorde (vilket Rob också poängterade ut, att det var ett misstag). Det tröstar nog inte så mycket med att säga, den som väntar på något gott väntar aldrig för länge.

/Robin
The Gaming Ground

Atari Arkad spel online



Sugen på att spela några Atari arkad klassiker men inte riktigt har råd med en fysisk arkad maskin?. Då kan följande länk vara något för dig. Flera utav Atari´s arkad klassiker går nu att köra online helt gratis (med score listor och allt).

http://www.atari.com/arcade

/Robin
The Gaming Ground

Xbox live banningar




Att bli bannad från Xbox live är inget vidare. Och tydligen så har Microsoft hållt igång på den fronten ganska rejällt den senaste tiden. Uppenbarligen ska en hel drös av 360 pirater ha blivit avstängda (uppåt 1miljon människor ska ha fått sina konton avstängda enligt CNN). Det i sig är helt rätt, missförstå mig inte. Är man en pirat så ska man få ta konsikvenserna utav sitt agerande (moral polis *host host*).

Dock så sa Marc Whitten (Xbox Live general manager hos Microsoft) till Venturebeat

"We didn't release the number [of one-million banned modders]. I cannot explain to you why people would think it was a million people. It wasn't a million people. Check the veracity of that claim. It was one news source."


I vilket fall. Det blir ett litet annorlunda dilema om man låt oss säga köper en begangnad 360 utav en vän (eller på något annat sätt). Tydligen så kan man bli bannad då också. Fast man indirekt inte gjort/begått något fel. Dom flesta hade väl trott att det var chippad 360 maskiner och hackade konton som skulle resultera i ett avstängt konto. FEL!


NOOOOO! my life is in ruins *sad face*

Och det slutar inte där. Microsoft undersöker tydligen inte fallen närmare, hur vida man är skyldig eller inte skyldig. Så har man väl fått sitt Xbox konto avstängt, då är man rökt. Samma sak gäller om man utfört några som helst reperationer/modifikationer på sin xbox 360 maskin (Det gäller ENDAST om Microsoft själva inte utfört jobbet).

Kanske lite svårt att veta hur vida äns konsol blivit modiferad eller ej om man köper den begangnad. I princip så kan följande scenarium hända. Låt oss säga att du gör en bra deal och köper en 360 relativt billigt, med spel, tillbehör och allt. Sen köper du en massa kartor, spel via XBLA ect ect. Sen rätt var det är så poppar det upp en fin ruta som säger att du är avstängd. Alla pengar du lagt ner på kartor, downloads osv. Är helt bortkastat, det är access denied. Du är bannad på livstid, så vida du inte hostar upp pengar för en helt ny konsol.

Är det här fair play Microsoft? i say helllll no.

Hitlers åsikt om att bli bannad från XBL
http://www.youtube.com/watch?v=sfkDxF2kn1I

CNN news om det hela
http://www.cnn.com/2009/TECH/11/12/cnet.xbox.live.ban/index.html

Nexus 404

http://nexus404.com/Blog/2009/11/13/microsoft-confirm-xbox-live-ban-is-permanent-xbox-live-ban-bars-xbox-consoles-for-ever-with-no-recourse-for-terms-of-use-violations/

/Robin
The Gaming Ground

Guldpixeln 2007 2008-10-10


Väldigt nice inredning indeed.

Håller just nu på att gå igenom vårat arkiv genom tiderna. Hittade en hel del. Bland annat lite bilder ifrån Super Plays Guldpixeln 2007 (2008 10 oktober). Då jag + min mellanbror Andreas närvarade på plats i sthlm/Berns. Vi var nog typ först på plats där tror jag. Det var ialla fall helt tomt när vi kom.


Och vinnaren för årets spel är...Super Mario Galaxy!

Det tog dock ingen längre stund innan det såg ut så här (som på bilden ovan). Sen var festen i full gång. Med både dj, mat, öl och vin kunde man avnjuta det hela. Jag skymtade det ena välkända ansiktet (inom svensk spelmedia) efter det andra (Bennet från PCG/Super Play bland annat).


You gotta fight, for your right to party!

Det gavs en stund av lugn tystnad så att man kunde mingla runt lite dock. För när väl DJ´n drog igång. Då hörde man knappt sig själv tänka. Jag hade väl ungefär klart för mig redan innan vilka som skulle vinna respektive pris (Galaxy var rätt förhands tippad menar jag). 


Kan det måne vara Alfred Holmgren från SP till höger i bild? svar ja.

Det var en långlista av personer som fick gå upp på scenen och ta emot priser för diverse titlar. Super Mario Galaxy vart ju som väntat årets spel, andra plats Orange box (H2), tredje plats Skate (välförtjänt? somliga tycker det, andra inte), på plats nr 4 Metroid Prime 3, nr 5 Mass Effect, nr 6 Bioshock (på plats nr6! wtf?!), nr 7 Forza motorsport 2, nr 8 Zelda - Phantom Hourglass och årets specialutgivning gick till Lego Star Wars: The Complete Saga (Lego äger).



Det var trångt värre inne på berns.

Klockan hann bli riktigt sent innan vi drog oss hemmåt. Nästan för sent...vi höll nästan på att missa sista tåget hem ( Det hela slutade med att vi fick ta pendeln hem sen köra buss efter det). Efter en hel del pratande och handskakande så var man rätt trött i huvet.


Fina bilen som stod på uppfarten, utanför Berns.

På vägen ut så fick vi syn på en bil som hade trycket "Bionic Commando" på sig. Spelet vart ju rätt hyffsat när väl det kom ut. Tyvärr gick dock Grin ett helt annat öde till mötes. Sammanfattningsvis så var det en trevlig angelägenhet att vistas på Guldpixeln 2007. Förhoppningsvis så får man vara med om mer liknande tillställningar i framtiden.

/Robin
The Gaming Ground

Retro gathering 2008 27sep Alvik Sthlm



Jag/vi hade tyvärr inte nöjet att kunna närvara på årets Retro Gathering pga att det varit för mycket jobb att göra både privat och inom jobbet. Men vi var där förra året. Så jag tänkte dela med mig lite av dom bilderna vi tog då förra året den 27sep.


Är väldigt taggad som synes på bilden.

Det var en väldigt grym känsla att kunna vandra runt och se konsoller/maskiner som var da bomb på 70/80 och 90talet. Jag fastnade framför första Sonic till Mega Drive direkt (vilket syns på bilden ovan). Det är verkligen sant med det där att somliga spel åldras med värdighet, Sonic är ett sånt spel. Lika kul då som för över 18år sen.


Min kollega Tobias fastnad för Pacman direkt.

Det fanns verkligen allt möjligt att beskåda och testa på vid Retro Gathering. Jag skymtade till och med en äldre Amiga dator. Så det finns troligen nåt för alla att finna på RG. Själv testade jag på så mycket jag hann med (hade ju ett tåg att passa dessvärre).


Här kan vi snacka om old school kiddies.

När jag fick syn på Atari maskinen ovan så kunde jag inte låta bli att tänka "Hmm, undrar om någon redan satt ett högt rekord på pacman". Vi satt typ hela dagen och försökte slå highscoren i pacman haha. Tror vi nåde upp till topp 3 placeringen ialla fall. Sen hur länge det varade efter att vi gått, det låter vi vara osagt dock.


Tillbaks på den tiden då Sonic VAR något att räkna med.

Det har varit minst sagt dåligt med bra Sonic titlar dom senaste åren. Verkar som Sega nästan njutit utav att släppa hans namn i leran. Med den ena skit titeln efter den andra. Den mest intressanta nya Sonic titeln är ett fan projekt. Nämligen Sonic 2 HD.


http://forums.sonicretro.org/index.php?showtopic=10478



Respekt till den som kan gissa vilket spel det här är.

Main eventet på RG var ju dock givetvis pong tävlingen. Var rätt spännande att följa det hela på plats. Nervigt värre på slutet i finalen. Många bord med spel, maskiner och annat hann man kolla igenom innan man tog tåget hem.


Ah, en kamera. Pose time!

Sammanfattningsvis så var Retro Gathering en trevlig upplevelse. Det fanns även ett fik på plats inomhus, så vart man gotte sugen så fanns lösningen bara runt hörnet. Det fanns även en mindre kiosk utanför själva eventet som sålde allt möjligt. Det enda negativ med allt ihop var att det var ganska svårt att hitta till själva RG. Ingen vidare skyltning om jag säger så.

Farbror google räddade dagen som vanligt.

http://www.retrogathering.se/

/Robin
The Gaming Ground

Black mesa project



Har följt Black Mesa projektet ett bra tag nu. Och sidan uppdaterades bara för ett par dagar sen. I kort så är det en total Remake utav Half Life 2 med source motorn som drivkraft (Half Life 2 grafik med andra ord). Det är ett mod projekt som är tänkt att släppas i år (kommer inte att kosta något att ladda ner och spela).

Ser riktigt snyggt ut om man går efter dom bilder och filmer dom har på sin hemsida. Bara att hålla tummarna att det blir av. Direkt när moden kommer ut så tänker jag åter köra om Half Life 1.


Hemsida
http://www.blackmesasource.com/


/Robin
The Gaming Ground

Half - Life 2 - Episode 3


Ja Gordon, vart är HL 2 Episode 3 någonstans?

Det har inte varit mycket information kring Episode 3. Det har varit mest snack kring Left 4 Dead 1,2 och andra utav Valve´s projekt (vilket dock är ganska fullt förståligt då dom är aktuella titlar). Men seriöst, lätt på locket nu för guds j**** skull. Jag spricker utav nyfikenhet snart. Episode 2 släpptes liksom i oktober 2007 . Jag har suttit fast i den där satans cliffhangern i slutet av episode 2 (i vad som känns som forever) i över två år nu.


Satan vad jag hatar striders.

Jag har samlat ihop allt jag lyckats hitta om episode 3 (och det är inte jätte mycket precis). Episode 3 var först tänkt att bli visat live på plats nu senast på E3. Men nej, det kunde vi glömma. Så vad är allmänt känt om HL 2 EP 3 så här långt?.

Tja, något release datum är inte satt, stroyn fortsätter där EP 2 slutade (vilket var/är ganska uppenbart) och Freeman och Alyx fortsätter kampen mot Combine. Förklaringen till varför ingen trailer på HL 2 EP 3 visades upp på E3 kom från HL 2 lead programmer David Speyer som förklarde det hela på följande sätt.

"We deliberately left that out for a number of reasons. One was we didn't want to dilute the moment of the ending. I think if you'd watched the credits roll and then this high action Episode Three trailer came on, you wouldn't quite feel the same. Another reason was to leave us open on Episode Three. We're going to try and do something pretty ambitious for that project. We don't want to over commit. If you look at the Episode Two trailer that we shipped with Episode One there's some pretty radical difference between what you see there and see in finished game. That's really an artifact of making a trailer for a product that's still in heavy production. You just don't know where you're going to end up." - Intervju med Rock, paper, shotgun


Vad som händer när man försöker köra igång Gears of War på Vista.

Och yes, EP 3 är tänkt att bli det avslutande kapitlet i Half Life 2 sagan (inte serien som sig. Skulle inte förvåna mig om ett Half Life 3 är under produktion. Det sas ju dock i från början att Episoderna skulle motsvara ett Half Life 3). Andra saker som blivt ett känt faktum är att EP 3 kommer att inne hålla teckenspråk och döva karaktärer.

Tydligen så har Valve och Gabe Newell användt sig utav en teckenspråks instruktör för att överföra det till själva spelet. Alltså att man ska kunna kommunicera ljudlöst ingame med/mellan flera olika karaktärer. Ex på det är att Alyx kan ge tysta orders till sin trogna följeslagare/livvakt Dog, genom just handgester.

Gabe sa följande om det hela

"Alyx had a crush on someone who was hearing impaired, so she taught Dog how to sign so she could practice. Something happened, maybe, the person is off fighting the Combine someplace else, but that's why she and Dog would start signing with each other when they wanted to communicate without making noise, or communicate without other people knowing ... It gave us the excuse to build the technology for signing."

Lyckades även få tag på tre filmer där man får en bättre inblick i hur det hela är tänkt att fungera i praktiken.

Del 1

http://www.youtube.com/watch?v=j2LnP3JgbM0

Del 2
http://www.youtube.com/watch?v=Np5KTAm7kac

Del 3
http://www.youtube.com/watch?v=Xy8xjOChxtY

Verkar som Valve har något riktigt intressant på G. Ska bli spännande att se vad mer dom har för överaskningar undan stoppat i rockarmen.


Mäktig bild inte sant?

Det har ju som sagt var varit väldigt, väldigt tyst kring EP 3 och Gabe svarade så här på det.

"I want to make sure that I don’t sound like I’m dismissing user’s issues, right? I get a ton of email everyday saying why aren’t you talking about Episode 3? And there are very good reasons why we’re not talking about Episode 3, which I can’t talk about yet, but I will. So, I think there’s frustration there and I’m not somehow going to say that that’s not legitimate or length isn’t a concern or regularity. The speed with which these updates are coming out, people say, “Hey, gee, these episodes are supposed to be shorter and you take 25 years to ship each one.” So, I don’t wanna somehow dismiss those, or sort of throw them under - but I think we’re in much better shape than would have been, in terms of our ability to move stuff, technology, products, uh, forward faster by changing how, ya know, being different than, ya know, there was Half-Life 2 and then there was post-Half-Life 2 in terms of how we were approaching these things and yea, I think that we’re overall pretty happy without somehow dismissing the legitimate complaints that people should have towards us. But, we’re happy with that choice that we made." - G4TV

Jag gissar på att dom har sina själ till att vara så pass tystlåtna kring EP 3 som dom är.



Man lär nog inte ha höjdskräck, den saken är helt klar.

På frågan om EP 3 kommer ut i år poängterade Gabe följande.

"Just so you know, the thing to me, that feels right, is the rhythm that Robin and his team are operating with. It’s like watching the reaction of that community, watching their ability to respond, looking at the quality of the work they’re getting with the length of those development cycles. They’re having a great time. And I think it shows on the other side, right? I mean, they were just giggling so hard when they were changing the buttons in the movies to say “leak video.” Do you remember the big screen with all the buttons? And they were like we have to put “leaks video” into that thing before we release it. They were just like cackling away. What should have been like, pretty demoralizing and stressful was for them, “Oh, this is no big deal.” So, yeah, people get the idea." - G4TV

Vill även klar göra att jag INTE är den Robin som Gabe nämde. Så inte min mailbox blir överfull med frågor (dåligt skämt, jag vet).


Undrar om det här kommer att vara ett återkommande miljö tema genom hela EP3?

Med tanke på att Ep 3 beskrivts som ett "väldigt ambitöst projekt" projekt utav Doug Lombardi så råder det ingen tvekan om att det jobbats på spelet för fullt i just detta nuet. Det har varit minst sagt fattigt med bilder osv från spelet (lite koncept bilder bara). Av koncept bilderna att döma så kommer det att vara isiga snölandskap i spelet (eller åtminståne i någon del utav spelet).

Vad är mer känt? utgår man från slutet i EP 2 (nej, inga spoilers) så lär Borealis (skeppet som försvann under konstiga omständigheter) spela en viktig roll i EP 3. Och för dom som kört Portal så får man en ganska intressant ledtråd. Tydligen finns det ett samband mellan skeppet Borealis och Aperture labben (Portal). Vad skeppet innehåller är minst sagt en stor hemlighet för alla. Men det lär vara något väldigt kraftfullt (Wii 2 kanske?).


Många, många timmar har det blivit med Portal för min del.

Valve har ju som sagt fokuserat mest på Left 4 Dead 1+2 den senaste tiden och HL 2 EP 3 har hamnat i skymn undan. Och det är en ganska stor risk att köra så också. Inte för att folk lär glömma bort spelet. Men att hålla det så pass hemligt under en sån lång tid, är lite av ett risktagande. Det är många saftiga titlar på väg som EP 3 ska fightas med (Bioshock 2, Rage för att nämna några).

Vad jag försöker säga är. Har Valve en chans att briljera med ännu en Half Life titel (som det varit ett väldigt hemlighetsmakeri kring i nästan tre års tid nu) som dom gjort tidigare? eller kommer dom att möta sin överman pga att dom dragit ut på släppet så pass länge att intresset svalnat och att flera stora tungvikts titlar är på G?. Det får ödet avgöra. Vi får hoppas på det bästa helt enkelt. Men en sak är dock 100% säkert. Valve släpper inte ett halvdant skit spel, deras spelregister är ganska fläckfritt genom åren.



Gabe Newell och Doug Lombardi.

Enligt Doug Lombardi så kommer Kanske Episode 3 att släppas 2010 (sas i en äldre intervju med Kikizo förra året). Det går inte riktigt att spekulera i om sådant blir fallet i och med att dom har flera järn i elden samtidigt (Left 4 Dead 2 bland annat. Som det redan planeras en massa extra god saker till). Man har inte heller fått någon direkt uppskattning av hur långt in i projektet dom är. Bara att det är påbörjat sedan längre tillbaks i tiden. Men man kan alltid hoppas att det blir så. Vi har väntat tillräckligt länge nu Valve.

http://orange.half-life2.com/

/Robin
The Gaming Ground

Plants Vs Zombies



Har precis börjat spela Plants Vs Zombies och jag är redan fast  i det (extremt beroende framkallande). Humorn är klockren. Man ska försvara sin trädgård mot zombies med hjälp av diverse olika växter. Det är ett strategi spel som givit en helt ny innebörd till ordet strategi. Kommer en recension på Plants Vs Zombies framöver. Let the garden madness begin!

Hemsida

http://www.popcap.com/games/pvz

/Robin
The Gaming Ground

Super Mario Galaxy 2 blir...svårare än 1an?



Jag kan inte uttala mig hurvida första Super Mario Galaxy var för lätt eller inte (då jag vare sig äger en Wii eller spelet ifråga, jag vet. Jag skäms). Men tydligen så vill både Nintendo och Shigeru Miyamoto själv, gör spelet mer utmanande. Och tydligen då specifikt i spelets bandesign.

Tydligen skulle Shigeru ha sagt "Super Mario Galaxy 2 Will be really challenging". Det hela bottnar i om super guiden (ett hjälp system för spelarna) ska vara med  i Galaxy 2 eller ej (super guide skymtades först i New Super Mario Bros).

Vid utfrågning utav The offical Nintendo Magazine gällande just "the super guide" i den uppkommande uppföljaren till Super Mario Galaxy , så svarade Shigeru Miyamoto "Well, as far as the challenge of Super Mario Galaxy 2 is concerned, I think it´s going to be a really challeging game, but whether or not we are going to incorporate the super guide, I just cannot tell".

"In general, wherever and whenever appropriate, I think we will want to incorporate that kind of thing, but I cannot commit to anything specific right now."

Vid ett tidigare tillfäll har Miyamoto givit pikar om att Super Mario Galaxy ska bli svårare än sin föregångare. Då han menar på att dom som spelat igenom första spelet blivit bättre som spelare.

Super Mario Galaxy 2 är beräknat att komma ut någon gång under 2010. Och om uppföljaren är/blir svårare än ettan, det får tiden avgöra framtills att det släpps.

/Robin
The Gaming Ground

F.E.A.R - PC


Title: Fear
Utvecklare: Monolith Productions
Format:
PC
Genre: FPS
Releasedatum: 2006 Okt
Svårighetsgrad: Hard
Spenderad tid:
10 timmar
Snitt betyg internationellt:
88.79% på gamerankings.com



Jag har inte kört ett Monolith spel på evigheter (Senaste spelet var nog No one lives forever 2). Så det var på tiden att jag bröt mönstret med Fear. Första intrycket jag fick när jag väl drog igång spelet var att grafiken var grymt snygg. Karaktärs designen, vapnen och allt. Man har lyckan (eller oturen) att få ta sig an rollen som en soldat I en special styrka (F.E.A.R, First Encounter Assault Recon) , som utreder övernaturliga fenomen.  Personen som man styr är dock något utöver den vanliga grunt soldaten. Man har super reflexer och möjligheten till att sakta ner tiden. Ett riktigt bad ass i kort.


F.E.A.R´s högkvarter och mitt team, precis innan första uppdraget.

Man har bara jobbat hos F.E.A.R i en vecka (mest grund träning tydligen) och redan så vill chefen skicka in mig i hetluften på en gång (han har en stor övertro för mig/dig). Efter introt i början så fattar man att det kommer att bli ett minst sagt svettigt första uppdrag. En total mad man vid namn Paxton Fettel, har tagit kontroll över en hel arme av super soldater. Som lyder hans minsta vink. Ditt uppdrag? Finn honom och oskadelegör han. Och döda så många super soldater du kan längs med vägen tills du hittar Paxton.

Det som fick mig att känna en obehaglig känsla var dock inte super soldaterna som styrs som marinett dockor av Paxton. Utan det faktum att Paxton tuggade i sig delar av en död människa. En trevligare presentation av spelets bad guy kunde man inte ha fått.


Första dagen som super soldat för Bengt vart lite pinsam. Han kom inte längre än till handuppräkningen vid uppropet.

Efter en kort biltur med sin chef så får man instruktioner av att undersöka en byggnad där det förekommer misstänkta fientliga aktiviteter. Man hoppar ut ur bilen och beger sig ner i ett avlopp. Redan där nere så får man en försmak på att det inte kommer att bli en walk in the park för din del. En spökgestalt framträder sakta ur mörkret. Jag hoppade till och sköt ett par salvor emot varelsen. Men när jag gick för att checka läget. Var det inget där.



Det är inte vackert att beskåda en Wow junkie som precis fått sitt konto ner stängt. Men lugn bara lugn. Han är på ett bättre ställe nu.

Det dröjer inte särskilt länge innan kulorna venar förbi ditt huvud. Och det spända lugnet blir en enda virvel av blod, rök, skothylsor och explosioner. Jag hörde att det var rekommenderat att köra på åtminståne hard. Då Fear är ett ganska kort spel. Jag följde det rådet. Och jag fick därefter. Kan konstatera att utan slowmotion biten så vore man ganska rökt. Så det gäller att använda den väl (timeing är allt).

Vapenarsenalen är rätt så bredad. Dock kan man bara bära tre vapen åt gången. Så det gäller att välja smart. Det är ett standard utbud av vapen (hagelgevär, pistol, maskingevär av olika sorter osv) med visa utstickare. Som geväret som låter än naila fast fiender i väggar, golv, tak och annat (väldigt underhållande minst sagt). Finns även ett slags partikel gevär som mer eller mindre upplöser fiender till sot (eller så blir dom skelett). Mina favorit vapen är dock dubbla pistoler och hagelgeväret. Finns även handgranater och minor till äns förfogande.



Städare till gång 7, städare till gång 7. Hyllan med lingonsylt har vällt igen.

Att Fear är ett Monolith spel (skaparna av bland annat Blood 1 och 2) går inte att ta miste på. Deras signatur är gjord i blod. Det går att skjuta av lemmar och blod stänker över allt när man får in träffar på fiender. Har man en känslig mage eller ett dåligt hjärta.

Så bör man nog undvika fear helt. Det är en enda lång bodycount upplevelse. Det ser ut som rena slaktrummet där man farit förbi.  Fienderna man möter jobbar i grupp för att ta ut dig. Så det lönar sig att använda miljön, gömma sig bakom saker, gillra fällor (minor) och köra gerilla taktik (slå till snabbt och lika snabbt gömma sig i skuggorna igen). Fienderna är dock inte sena med att göra samma sak. Alltså ta skydd av miljön, kasta handgranater på dig eller storma dig om du står och campar i ett hörn.


Kan jag få en hjälpande hand? Ha ha ha

Det är inte mycket till bakgrunds story man får i Fear. Vem man är, vad det är som sker osv. Man är en namnlös huvudperson genom hela spelet, identiteslös. Det poppar även upp fler frågetecken än svar genom spelet. Mycket är ganska oklart och luddigt om jag säger så. Man får små fragment i form av flashbacks, spökvibbar (eller vad man ska kalla det), dator och telefon meddelanden om vad det egentligen är som sker/skett. Men ska jag vara helt ärlig, så var det inget som satte sig på mitt minne direkt. Det var mest action biten som man kommer ihåg, inte allt där emellan.

Den enda direkta infon som man får. Är uppdrags texten inför varje nytt mission. Men sen är det inte mycket mer än så. Det känns som om Monolith kunnat göra så mycket mer med Fear än vad dom gjort/gjorde. Man bryr sig inte särskilt mycket om karaktärerna heller för den delen. Dom flesta är väldigt anonyma och allmänt ointressanta (ett undantag är doktorn som ser ut som en äldre version utav allas våran favorit Gordon Freeman).


Och här sitter du och lökar på arbetstid. Fy skäms!

Du är inte ensam ute på fältet. Du har ditt team (Vars namn och karaktärer jag redan glömt…). Dock är dom frånvarande I store del av spelet. Du har fast radiokontakt med dom dock (för det mesta). När man väl stöter ihop med sitt team så försvinner dom lika snabbt igen. Dom hjälper dig med andra ord inte ett piss i dom svåraste av stunder (yay!). Du får istället helt förlita dig på din skyddsväst, ditt vapen, din list, reflexer och att du bunkrat upp tillräckligt med ammo och medic lådor för att kunna överleva. Nån annan hjälp kommer du inte att få.



Alma…vad har vi sagt om att bloda ner på golvet? Naughty, naughty.

Fears omslags/poster stjärna är dock inte än själv. Utan Alma (den lilla ”the ring” aktiga tjejen på framsidan av spelboxen). Man kommer att stötta på både henne och flera…oförklariga fenomen i spelet. En del saker är direkt farligt för din hälsa. Andra inte. Det är rätt uppenbart att utvecklarna sneglat på filmer som The Ring, dark water och The Shining.

Det är inget negativt i sig. Men det hade kunnat omvandlats och förvaltats på ett bättre sätt. Jag själv skulle inte kunna påstå att Fear är ett rätt igenom odlat skräck/fps spel. Det är mer action än något annat. Skräck elementen, rädslan och stressen finns inte där för min del. Kanske bara är jag som inte är lika lätt skrämd längre, vet inte.


Uppenbarligen en handledare på AMS, fulle rulle indeed...

Dom flesta ”hoppa ur stolen och skita på sig” momenten är tämligen dåligt gjorda. Man ser lite visioner, spök bilder vid scriptade tillfällen, snurrande stolar, lampor och saker som flyttar sig. Två gånger har jag hoppat till. Första mötet med Alma och långt senare i spelet när man möter man spöken av ond karaktär (med andra ord. Dom vill fimpa ditt liv). Men that´s it, more or less. Så förvänta er för guds skull inget Silent Hill goes FPS.

Fear är inget nytt kapitel i FPS historian på något sätt. Det presenterar inte mycket nytt som vi inte sett miljoner gånger förut. Det som det där emot visar upp. Är en väldigt tight action upplevelse som kommer att underhålla dig i många timmar framöver. Och multiplayer delen är nice som tusan. Så i korta drag så är Fear ett laddat hagelgevär som bara väntar på att avfyras. Watcha waiting for, Christmas?

Plus
+ Hoppsparkar
+ Bullit time
+ Coola vapen
+ Mp
+ Snabba laddningstider
+ Bly tung action A la John Woo

Minus
- Rätt tråkiga och upprepande miljöer
- Ganska kort
- Korkad A.I till och från
- Inget större omspelningsvärde
- Begränsat utbud av fiender

Handling/story: 6.4/10
Du är en soldat i en special Stryka (fear) en galen man har tagit över en arme av super soldater. Stoppa honom. Lite spöken här och där + en unge vid namn Alma.

Spelkänsla: 8.8/10

Spelet är som bäst när man öser regn av kulor över sina fiender i slowmotion, kastar en handgranat i all hast. Och står någon efter attacken. Då delar man ut en spark i huvudet på dom så dom droppar till marken. Action symfonin är briljant.

Grafik: 9.2/10
Alla effekter, karaktärs modeller, vapen och så är väldigt bra gjort. Men det är på tok för lite variation på miljöerna i spelet (kontor, industri komplex, over and over again).

Ljud/Musik: 7.1/10

Inget man lär ladda ner och lyssna på nej. Musiken är väldigt frånvarande och inget man kommer att minnas efter spelets slut. Finns få enstaka tillfällen då musiken höjer stämningen ytliggare ett steg, men mer än så är det inte.

Kontrol: 9.0/10
FPS/dator standard. A,D,S,W + mus. You know the drill.

Livslängd: 8.5/10
Fear är ett ganska kort spel. Och man lär köra om det max en gång till efter att man klarat det. Då det inte finns något mer att hämta efter att man slutfört det en gång redan. Multiplayer delen ökar livslängden lite dock.

Totalt: 49/60
Fear har sina starka sidor (action, slowmotion, MP och mass slakt) och sina svaga sidor (inte mycket till story, tråkiga miljöer och kort speltid). Men i överlag så är Fear en trevlig upplevelse. Action momenten är ständigt återkommande och man bara njuter så länge spelet varar.

/Robin
The Gaming Ground

Fear är inget nytt kapitel I FPS historian på nåt sätt. Det presenterar inte mycket nytt som vi inte sett miljoner gånger förut. Det som det där emot visar upp. Är en väldigt tight action upplevelse som kommer att underhålla dig i många timmar framöver. Och multiplayer delen är nice som tusan. Så i korta drag så är Fear ett full laddat hagelgevär som bara väntar på att få avfyras. Watcha waiting for, Christmas?





 





 

Plus
+ Hoppsparkar
+ Bullit time
+ Coola vapen
+ MP
+ Snabba laddningstider
+ Bly tung action A la John Woo

Minus
- Rätt tråkiga och upprepande miljöer
- Ganska kort
- Korkad A.I till och från
- Inget större omspelningsvärde
- Begränsat utbud av fiender


Handling/story: 6.4/10
Du är en soldat i en special Stryka (fear) en galen man har tagit över en arme av super soldater. Stoppa honom. Lite spöken här och där + en unge vid namn Alma.


Spelkänsla: 8.8/10
Spelet är som bäst när man öser ett regn av kulor över sina fiender i slowmotion, kastar en handgranat i all hast. Och står någon efter attacken. Då delar man ut en spark i huvudet på dom så dom droppar till marken. Action symfonin är briljant.

Grafik: 9.2/10
Alla effekter, karaktärs modeller, vapen och så är väldigt bra gjort. Men det är på tok för upprepande och tråkiga miljöer (kontor, industri komplex).

Ljud/Musik 7.1/10
Inget man lär ladda ner och lyssna på nej. Musiken är väldigt frånvarande och inget man kommer ihåg. Finns få staka tillfällen då musiken höjer stämningen yttliggare ett steg, men mer än så är det inte.

Kontroll: 9.0 /10
FPS/dator standard. A,D,S,W + mus. You know the drill.

Livslängd: 8.5/10
Fear är ett ganska kort spel. Och man lär köra om det max en gång till efter att man klarat det. Då det inte finns något mer att hämta efter att man slutfört det en gång redan. Multiplayer delen ökar livslängden lite också.

Totalt: 49/60
Fear har sina starka sidor (action, slowmotion, MP och mass slakt) och sina svaga sidor (inte mycket till story, tråkiga miljöer, kort). Men i överlag, så är Fear en trevlig upplevelse. Action momenten är ständigt återkommande och man bara njuter så länge spelet varar.

Command & Conquer 4 - Tiberian Twilight Beta nyckel



Som det stora C&C fanet jag är. Så håller man givetvis ögon och öron öppna efter erbjudanden som i det här fallet. Och givetvis så fanns det en hake. Erbjudnadnet gäller bara "Total Access subscribers" hos Gamespot.com (betalande medlemar, vilket jag är hihi). Så om två dygn och 22timmar (lite drygt) så går det att ladda ner beta nyckeln via Gamespot (det kommer att vara möjligt för alla vanliga/standard medlemar att ladda ner nyckeln i början av nästa år).

Kommer att bli intressant att se åt vilket håll EA valt att ta C&C4. Av det jag sett,hört och läst. Så ska tydligen del 4 ta en helt annan väg än dom tidigare delarna i serien (rpg element med experience points ska tydligen var en utav sakerna som är nya för C&C serien).

Tänkte testa på spelet själv och se vad man kan förvänta sig. En rapport följer på det. Command & Conquer 4 - Tiberian Twilight är tänkt att släpps den 16 mars nästa år i Usa och här i Europa släpps C&C 4 den 18mars. Hoppas spelet lever upp till all hype bara.

Länk till beta nyckel
http://www.gamespot.com/test/command-conquer-4/index.php?om_act=convert&om_clk=picks&tag=picks;title;5

Hemsida
http://www.commandandconquer.com/


/Robin
The Gaming Ground

Carmageddon 1 - PC


Title:
Carmageddon
Utvecklare: Stainless Games
Format: Pc
Genre: Racing
Releasedatum: 1997 juni
Svårighetsgrad: Normal
Spenderad tid: 40 timmar +
Snitt betyg internationellt: 89.60% på gamerankings.com




Carmageddon är ett väldigt laddat namn, fullt av kontroverser. SCI och Stainless tog Death Race film licensen (med allas våran Stallone) och gjorde om hela konceptet till ett spel. Dom som sett filmen fattar nog vad Carmageddon handlar om. Jag skulle sammanfatta det hela med att säga att det är ett Destruction Derby Extreme Edition (vilket man får väldigt klart för sig i spelets inledande intro film, som är väldigt neat i övrigt + i kanten för Fear Factory´s 'Zero Signal' låt). 

Man är en race förare som placeras bakom ratten på diverse monster bilar (I början kan man bara välja mellan två olika bilar och förare. En manlig och en kvinnlig sådan, Die Anna och Max Damage). Man får tid och pengar för att köra över djur och människor som kommer i äns väg. Och äns motståndare får man också tid och pengar för att eliminera.


High score!

Man kan också ta sig igenom banorna genom att köra som i dom vanliga (mer barn vänliga) race spelen. Alltså att man kör igenom samtliga check points tills man kört dom antal loppen som man ska. Jag ska dock vara ärlig och säga att jag inte gjort det en enda gång. Är liksom inte därför man kör Carmageddon. Hade jag velat ha ett vanligt racing spel så hade jag kört Need For Speed, Gran Turismo osv. Nej, i Carmageddon går det ut på att köra över/på ALLT som ger än tid, pengar och som gör att man klättrar i placerings listan.


Time to wreck some shit!

Man börjar på placering 99 och man får börja med en riktigt risig bil. Inför varje bana så får man se start lineupen med bilar/motståndare (vilken placering man kommer att ha i ledet). Det tickar ner från 5 till noll, sen är slakt cirkusen i full gång. Är man riktig snabb så hinner man köra över den som flaggar igång racet (det kan ibland ge än enda upp till 8000credit för besväret). Det finns tre svårighetsgrader i spelet. Och det märks av ganska väl om man kör på en högre svårighets grad. Främst i äns motståndares aggrevistet och stryk tålighet.


Jag skyller på att det var dåligt skyltat innan kurvan.

Det gäller att vara mån om både sin tid (tickar tiden ner till noll, då torskar du automatiskt racet) och sin bils hälsa. Man kan dock reparera sin bil när som helst, så länge som man har pengar till godo (med ett enkelt knapp tryck på tangentbordet).  Det är riktigt underhållande att köra riktigt snabbt, men det är inte riktigt lika underhållande att tappa greppet om väggen (vilket illustreras rätt bra ovan) då flyger man all världens väg åt hel****.

Det går visserligen att köra en recover (Man pröjasar 2000 credit, sen står bilen på vägen igen) redan när man märker av att man håller på att tappa kontrollen över sin bil. Men ibland så går det så snabbt att man inte hinner reagera. Personligen så tycker jag om att det är lite mer realistiskt/verkligt. Så tabbar jag mig, så får jag stå mitt kast.


Touch down this mother fu****!

För dom som känner till det gamla spelet Stunts. Så kommer Carmageddon att ha en hel del mervärde. Man kan trixa runt en hel del. Hoppa over broar, hus och mycket mer. Finns fordon som kommer upp I en bra bit over 250km/timmen. Så tar man sats och flyger upp för en kulle t.ex. då får man sin livsflygtur (man får till och med pengar för galna stunt tricks, om man lyckas landa dom vill säga). Pengarna som man samlar på sig i spelet kan man köpa uppgraderingar för till sin bil. Det består av tre olika typer av uppgraderingar. Motorstyrka (man kan köra snabbare), stryktålighet (bättre skydd på bilen) och attackstyrka (delar ut mer skada på andra bilar när man kör på dom).


Run you fools, run!

Man kommer också förr eller senare att råka ut för utmaningar. Alltså att andra förare utmanar dig på en duell. Vinner man så klättrar man både i ranking + att man får motståndarens bil. Ju mer man klättrar i ranking ju mer nya bilar låses upp. Men det blir aldrig direkt långtråkigt. Då det är en stor variation på både banor till antal och deras miljöer (det är säkerligen ett 20tal olika banor i spelet, minst.) som är allt ifrån storstäder, stränder, snölandskap och industri områden. Sen ligger det fler talet power ups lite över allt på spelets banor, som ger äns bil olika förmågor (odödlighet, full hälsa, pengar m.m.).



En gris som dödar en gris...vänta här nu ett tag?

Dom skador som blir på bilen av krockar, voltar osv är väldigt realistiska och välgjorda för sin tid (tänk på att spelet släpptes 1997) och grafiken är inte så usel som man kan tänkas tro. Den är helt okej än idag. Samma sak med dom videosekvenser som poppar upp då och då.  En rolig detalj i spelet (bland många). Är att man precis innan spelet börjar (windows desktop miljö) ska skriva in sin kod för att få den ocencurerade versionen utav Carmageddon.

Gör man inte det så får man istället för människor (att köra över/döda) zombisar med grönt blod istället. Jag tycker det var rätt kul att köra bägge versionerna, ger yttliggare veriation i min mening. Och givetvis så total förbjöds Carmageddon i flera länder och skapade rubriker och debatter runt om i hela världen när spelet kom ut (Ni kan säkert inte gissa vilket land som var först ut med att total förbjuda Carmageddon?).


Någon som tar strandraggningen till en HELT annan nivå.

Andra god saker i Carmageddon är möjligheten till fri kamera (man kan rotera fritt i realtid) och kunna välja om man vill se hela bilen (arkad stil) eller sitta inuti bakom ratten (Simulator stil). Det är helt valbart och man kan ändra när som helst man själv behagar.

Och det faktum att det dessutom går att spela i LAN och se på repriser ifrån spelomgångarna. Gör att Carmageddon blir en väldigt grym spelupplevelse. Finns inget som slår att höra sina kompisar skrika av förtivlan när man demulerar sönder deras bilar. Jag kan slå mynt för Carmageddon är ett utav dom bäst racing spelen för sin tid, utan någon som helst tvekan. Det är en blandning utav Destruction Derby, Need for speed och Death Rally. Och det äger hårt.

Plus
+
Grymma ingame filmer
+
Destruction derby extreme edition
+
Splatter kalas
+
Många bilar som ger olika körkänsla
+
En stor uppsättning av olika banor
+ Repris möjlighet och fri kamera
+ Bil uppgraderingar
+ LAN möjlighet

Minus
-
Ingen musik? Med undantag för spelets intro
-
Lite väl lätt
-
Ai´n är lite halv kass så där
- Tiden är för tight på somliga banor

Handling/story:
6.2/10
Man kör över allt som rör sig och kör sönder alla fordon som rör sig. Jobbar upp sig till plats nr 1 från plats 99.

Spelkänsla: 9.1/10
Finns inget som slår att man kör i över 200km/timmen med Screwie Lewie´s bil och kör över ett gäng kossor som bara flyger all världens väg. Samtidigt som man ler som djävluen själv. Carmageddon tar fram din inre fartdåre så att säga.

Grafik: 8.5/10
Rätt all right för att vara idag trots allt. Coola skador på bilden, effekter när man kör på folk/djur och miljöerna/banorna är riktigt bra gjorda. Går man tillbaks till 1997, så var det grafik frossa av bästa kvalité.

Ljud/Musik  5/10
Så vida det inte är fel på mitt ljudkort/hörlurar så är det bara musik i spelets intro film. Fear Factory rules!

Kontroll: 9.0/10

Inget tjafs här inte. Det är inte mycket utelämnat till slumpen och går det illa så är det för att man själv kör illa.


Livslängd: 8.8/10
En handfull med banor (20-30st), fler talet bilar (över 20st), LAN möjlighet ger tillsammans en relativt lång livslängd. Man hade väl kanske önskat sig lite fler olika spelsätt, mini spel osv.

Totalt: 46,6/60
Carmageddon satte helt klart standarden för en helt ny typ av racing genre (somliga kallar den splatter racing) och fick en stor fanskara på köpet. Underhållningsvärdet är högt och mervärdet lika så. Ett måste för dom som gillar/gillade filmen Death Race och spelen Death Rally, Twisted Metal och Destruction Derby.

/Robin
The Gaming Ground

Troligtvis inga dedikerade servrar för Rage



Först ut var Infinity Ward och deras Modern Warefare 2. Dom beslöt sig för att inte ha dedikerade servrar. Nu följer alltså Id Software i samma spår som de. John Carmack sa följande om ämnet i en intervju med Variety.com.

“It’s not cast in stone yet, but at this point no, we don’t think we will have dedicated servers,”

Ett steg bakåt för fansen? eller ett steg framåt. Vad tycker ni?


Hela intervjun
http://weblogs.variety.com/the_cut_scene/2009/11/dedicated-servers-and-rage-news-you-probably-dont-want-to-hear.html

Hemsida
http://www.rage-game.com/home.action

/Robin
The Gaming Ground

Deus Ex och Epic Mickey


Moby Dick monster edition?


Det har varit ganska tyst kring Warren Spectors, Junction Point och Disney´s spelprojekt Epic Mickey. Dom lättade på locket lite sommaren 2007 (13juli, för att vara exakt) men det enda som presenterades var spelets namn och inte mycket mer. Det dröjde enda fram tills den 28oktober i år innan spelet offentlig gjordes i och med november utgåvan av Game informer.


Ur sprungligen så var det tänkt att spelet skulle utvecklas för PC, 360 och PS3. Men dom planerna las ner helt till fördel för Wii 2008. Epic Mickey beskrivs lättast som ett steampunk/platforms spel med en gnuta av RPG element.

Spelarna får möjligheten att göra sina egna val och hitta på sina egna lösningar, på gott och ont. Det är mer eller mindre ett moraliskt val (Morality system) om man vill vara en hjälte eller om man vill vara en skurk (Scrapper).


Långben visar upp en helt ny sida av sig själv i Epic Mickey


I Epic Mickey finns det både olika allianser, sido uppdrag och möjligheter att låsa upp power ups beroende på vilken väg man väljer att ta (ond, god). Musses vapen är en magisk målar pensel som antingen kan användas emot fiender eller på själva miljön som man vistas i. Exempel  på saker som man kan göra med penseln är att om man inte kommer över på ett ställe så kan man helt enkelt måla dit en bro, så kommer man över dit man vill.

Fienderna tas om hand på liknande sätt med penseln. Fast man kan även göra äns fiender vänliga istället. Det ska även nämnas att Spector inte hade Epic Mickey i åtanke när han tog kontakt med Disney. Han hade hoppats på att hitta en utgivare för en andlig uppföljare till Deus Ex, efter som Eidos nekade Spector att köpa rättigheterna till Deus Ex.


Ett utav världens bästa spel utan tvekan.

Så herr Spector har haft en hel del för sig dom senaste åren.  Jag avslutar med några citat från Spector själv.

På frågan om hur länge Spector haft tankar på att göra Epic Mickey så sa han följande
"A big, Big fantasy game that i (Spector) had been wanting to do for about 15 years"

Och om Deus Ex så sa han följande
"There were and still are Deus Ex stories I would like to tell. That story is not done for me," he said. "Deus Ex was very much a game of the millennium." - Warren Spector

Epic Mickey är tänkt att släppas någon gång 2010 till Wii och det är planerat att bli en trillogi.

http://www.junctionpoint.com/

http://www.fredgambino.co.uk/film_tv_thmbs.html

/Robin
The Gaming Ground

Dead Space 2


Mer ondska och slakt ute i rymden, coming up!

Att en uppföljare till Dead Space var på G gick nog ingen osedd förbi (det vart mer eller mindre bekreftat redan i oktober förra året). Men nu har ett datum spikats, eller okej då. Årtal, för att vara exakt. Någon gång nästa år beräknas tvåan komma ut.

Med tanke på att första spelet var riktigt underhållande. Så hoppas jag på att det blir mer av rymdgodiset å det goda i del två.

http://deadspace.ea.com/agegate.aspx?returnURL=/Default.aspx
http://deadspacehorror.com/

/Robin
The Gaming Ground

Rare lägger ner tänkt Kameo - Elements of Power uppföljare


Kameo 2, is no more snyft

Enligt en källa till den brittiska utvecklaren har fler talet spel titlar, där ibland Kameo 2, blivit dumpat i soptunnan. Så dom som hoppats på en uppföljare har tyvärr väntat förgäves. Enligt en rapport från CVG  så skulle Rare ha jobbat på en uppföljare till Kameo. Men det vart ner lagt i favör till Project Natal.

Faktan är att CVG´s källor poängterade ut att flera av Rares titlar hade till tänkta uppföljare på G, men alla gick samma öde tillmötes som Kameo. Dom specificerade dock inte vilka exakta serier som blivit sågade. Men det ska tydligen ha funnits planer för ett nytt Perfect Dark, Killer Instinct eller Banjo-kazooie. Dom kommer nu aldrig att få se fansen´s glada smil. Dom vilar nu i spel himlen bland andra ej fullbordade titlar som dött redan på operationsbordet.

Så man kan mer eller mindre säga att Rare´s total fokusering på  Project Natal är anledning till att Kameo 2 (och andra uppföljare) lagts ner. CVG insider understryker dock att dåliga försäljnings siffror av första Kameo som yttliggare en anledning till att 2an lagts på is.

Så var det med den saken *Djup suck*

http://kameo.com/

/Robin
The Gaming Ground

Fallout mmorpg (Project V13)



Sent igår kväll fick jag syn på flera koncept art bilder från det påstoda Fallout mmorpg projektet. Det har stormat kring Interplay en längre tid nu, pga hela grejen med Bethesda och deras stämning emot dom. Tydligen ska flera koncept bilder ha laddats upp på Interplays forum utav Chris Taylor (huvudman för Project V13 på Interplay) för att hålla liv i myten, legenden om ett Fallout Mmorpg (Project V 13). Och för att köra in en tumme i ögat på Bethesda (Då dom ligger i en juridisk despyt med dom sedan länge).

Jag själv (då jag är ett stort fan av Fallout serien och Interplay) hoppas att spelet verkligen kommer ut. I fan kretsar så ses Fallout mmorpg (även kallat Fallout online/Fool) som det RIKTIGA Fallout 3 (alt, Fallout 4). Det vart ju tre fan camp när Fallout 3 utannonserades utav Bethesda.

Nr 1: Dom som på förhand bestämde sig för att hata Fallout 3 innan det äns kommit ut och dom fått testa det (Hardcore Fallout fanboys).
Nr 2: Dom som var mer openminded och gav det en chans (antingen personer som inte kört något annat spel i serien eller mer förstående Fallout fans).
Nr 3: Dom som köpte allt snacka/hjärntvätt om hur skit Fallout 3 är/skulle bli men sen ångra sig när dom läste/såg flera recensioner på spelet. Och sen skaffade det ialla fall.



Mad Max vibbar, nice nice.

Chris Taylor (Lead developer) för Project V13, skrev på Interplays forum för någon dag sedan.

“Keep in mind that this is concept art. It's not finalized art, but it will give you a feel for what we are aiming for with V13”.



Antar att det står "Välkommen till Enköping" på skylten.

Chris sa även följande:

"One of the themes we will be dealing with is regrowth and rebuilding. After X amount of time (notice that sly dodge about the timeline), there is bound to be some amount of rebirth. We've had some long (LONG) discussions about how much of that we want to present, how much is natural and how much is man-made."



Det finns inga dåliga väder, bara dåliga kläder.

Historian kring Fallout Online/Project V 13 har varit minst sagt snurrig. Det har varit ett on/off projekt i flera år. Det har startats igång för att släckas ner för att starts upp igen (dock under väldigt stor sekretes). Följande sas bland annat utav Feargus Urquhart (han var lead director för Fallout 2, under sin tid på Black Isle Studios) om Brian Fargo (När han fortfarande var VD för Interplay).

Fargo ska ha framfört/erbjudit Black Isle att få utveckla ett eventuellt Fallout Mmorpg spel. Men tydligen så ska Feargus ha vägrat att gå med på det.

Följande citat kommer av Feargus Urquhart själv om hela Fallout mmorpg dealen:

"The reason at the time, because I would have loved to have made a Fallout MMO, was that I believed that Interplay was just not in a situation where they had the resources to do it. When you go off to do an MMO it's going to cost $100 million before you get it on the shelf; you've gotta buy servers and you've gotta have service people, and you have to have Game Masters. It's an undertaking, and on top of that, it means that you do have to do all that stuff so what else are you going to focus on? What other games are you going to be able to make?"


Borta bra men hemma bäst. Hem juva hem.

Som alla vet vid det här laget. Så köpte ju Bethesda Fallout licensen utav Interplay år 2004 (som men gav tillbaks rättigheterna till att få göra ett mmorpg spel till Interplay. Under dom förutsättningarna att dom startar utvecklingen inom 2år, räknat från april 2007), sen vart det ett väldans liv när Interplay bestämde sig för att släppa en spelbox under namnet "Fallout Trilogy" (för inte allt för länge sedan). Som Bethesda i sin tur hävdar var ett missvisande namn. Då konsumenter tror att Fallout 3 följer med i boxen. Ett kontrakts brott helt enkelt (Bethesda ska tydligen inte äns ha fått se/höra ett dugg om något Fallout Trilogy från Interplays sida. Och enligt deras avtal så MÅSTE dom godkänna precis allt som har med Fallout serien att göra.)

Men det slutar inte där. Det fanns ännu en avtalspunkt som sade att Interplay måste ha skrapat ihop 30miljoner dollar (Som senast till slutet av mars 2009) för att kunna utveckla ett Fallout mmorpg spel. I själva verket hade Interplay skulder på 2.54miljoner dollar och endast 16000 dollar i kontanter (Sifror tagna från 2009 juni).

Så det vara två punkter i raden av många avtalspunkter som Interplay brytit emot enligt Bethesda själva (och deras avtal sins i mellan).

Och det vart nog inte mycket bättre av det hela att Interplay gjorde en deal med den Bulgariska studion Masthead, att dom får sköta utvecklingen av Mmorpg projektet V13 (Fallout online). För den dealen gjordes 11 dagar efter att (enligt kontrakt mellan Bethesda och Interplay) Fallout Mmorpg licensen gått tillbaks till Bethesda (pga att flera avtalspunkter inte uppfyllts. Bland annat att det saknas pengar och ett utvecklings team). Så yttliggare ett kontrakts brott i mängden.

Själva despyten i en mer juridisk form:
http://yahoo.brand.edgar-online.com/displayfilinginfo.aspx?FilingID=6543575-52481-53881&type=sect&TabIndex=2&companyid=6125&ppu=%252fdefault.aspx%253fcompanyid%253d6125

Ser minst sagt riktigt mörkt ut för Interplay. Och framtiden för Project V13 är oviss. Dock kontrade Interplay med att anklaga Bethesda för 10 olika punkter av kontraktsbrott. Där bland trademark och purchase agreement.

En enda salig sopa har det blivit utav det hela....i slut änden så är det fansen som får betala det ultimata priset.



En vacker död stad, mer eller mindre.

Project V 13 (Fallout online) har varit under utveckling sen 2007 november och i april i år så fick alltså den Bulgariska studion erbjudandet utav Interplay att få jobba och utveckla Project V13. Dom personer som varit involverade i Project V13 är välkända namn inom Fallout serien. Där bland Jason D. Anderson, Chris Taylor, Serg Souleiman och Natig Aghayev. Dock lämnade Jason D Interplay i mars i år för att sen hoppa på Inxile Entertainment.



Sthlm, dagen efter Aik´s seger fest 2009 nov.

Det börjar lukta ganska mycket Duke Nukem 4 ever över Project V13 tyvärr. Det är sagt att spelet ska släppas någon gång under 2010 (tror man på tomten så är det nog möjligt att det blir så). Med så mycket problem i ryggen som projektet och Interplay har. Så lär det krävas ett smäre mirakel för att V13 ska bli en verklighet och få se dags ljuset.

Ska bli väldigt intressant att följa den här utvecklingen. Jag som fan hoppas givetvis på det bästa. Men man måste dessvärre leva i verkligheten och vara realistisk. Det är en slim to none chans att spelet någonsin slutförs och släpps som en färdig utvecklad produkt. Är viserligen snart julafton. Och det sägs ju att julen är en högtid för mirakel.

Interplays hemsida

http://www.interplay.com/

Interplays forum
http://www.interplay.com/forums/viewtopic.php?f=50&t=1762

No Mutants Allowed

http://www.nma-fallout.com/

Fonline 2238
http://fonline2238.blogspot.com/2009/07/fonline-2238-developers-blog-finally.html


/Robin
The Gaming Ground

American McGee’s Alice 2 trailer




Jag skrev om American Mcgee´s nya Alice spel för inte allt för länge sen. Nu finns det en trailer från spelet. Och det råder ingen som helst tvekan om att dom tänker köra på i samma spår som i ettan (vill säga att det kommer att vara både mörkt och ganska till snurrat).





Spelet är utvecklat utav Spicyhorse i samarbete med EA och American Mcgee him self. Alice 2 är planerat att släppas 2011 till PC, 360 och PS3.


http://www.spicyhorse.com/home.html


http://www.americanmcgee.com/

http://alice.spicyhorse.com/alice-announce.html

/Robin
The Gaming Ground
bloglovin
We need your support! (why?)
TGG 2.0 webvoter-poll
What should we do more of on TGG 2.0?
Anime and Manga
Movies
Hardware and software
Interviews
Gaming videos
Reviews
Contests
gg_banner


overklockedremix


childs_play


eks kristaller
This ad space is for sale!
feedback
cookies
tgg v2 logo
v1.7 ©2012-2013 *the gaming ground* allrights reserved
Privacy Policy