n1wzAdy

Spelmusik som underhållningsformcomment_here

För mig personligen så är spelmusik mer än något man bara lyssnar på när man spelar spel. Det finns så pass bra och välgjord spelmusik där ute, som mer än väl klarar att stå på egna ben utan att vara inom kontext. (alltså att man lyssnar på musiken för att den är vacker utan att man faktist spelar spelet som musiken är gjord för).



Det finns spelmusik som slår allt som spelas på radio och som loopas på MTV 24/7 med hästlängder. Jag tycker det är tragiskt att spelmusik inte fått den respekt den förtjänar (lika så med alla dom duktiga musikgenierna till spelkompositörer). Det är först nu på senare år som spelmusikerna börjat få lite cred för sina jobb och livespelningar har börjat ta form (bland annat Play och video game live).

Jag själv är en allmusikätare, lyssnar på allt ifrån hårdrock, metal, rock n roll, heavy metal, rap, hip hop, jazz, klassisk musik, techno, pop. Är musiken bra, då lyssnar jag. Att jag fastnat för somliga soundtrack till spel har inte så mycket att göra med att jag är en Gamer (visst, jag måste ju ha kört spelen för att ha upptäckt musiken. Det stämmer ju så klart….men ni förstår nog vad jag menar) jag gillar musiken för att musiken är just det, bra och ibland till och med skitgrym. Det finns spel tracks som är så pass epic att man blir ledsen i ögat att folk inte ens hört talats om dom. Jag kan ärligt säga att jag blivit väldigt inspirerad av spelmusik och ett av mina fritidsintressen är att lära mig spel låtar på gitarr.

Musik är en sån pass stor del av mitt liv. Går inte en dag utan att jag lyssnar på musik i flera timmar, så därför delar jag med mig av mina åsikter och passar även på att tipsa om lite sidor som jag rekommenderar er att kolla in. Jag har även listat 50st soundtrack till olika spel och mina egna favoritkompositörer. Jag vet att Thomas Wiborgh från Level sa att spel musik inte var hans grej (En grym snubbe från en grym tidning i övrigt dock). Men spelmusik är inte mer hardcore än vad man gör det till. Ge det en chans…


Liveföreställningar:
http://www.play-symphony.com/
http://www.videogameslive.com/index.php?s=home
http://www.megadriver.com.br/

Diverse sidor:
http://spelmusik.net/
http://www.vgmusic.com/
http://www.ocremix.org/game/faxanadu-nes/

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_video_game_musicians
http://www.gamemusicjukebox.com/


Spelmusiker som jag gillar:
Tommy Tallarico (Earth Worm jim med många fler), Yuzo Koshiro (streets of rage), Daniel Warren Forden (Mortal Kombat), Minako Hamano (Super Metroid ihop med Kenji Yamamoto), Chris Hülsbeck (R-Type, Turrican 1-3), Rob Hubbard (Ski or die/Skate or die), Akira Yamaoka (Silent Hill), Tim Wright AKA CoLD SToRAGE (Wipeout), Matt Uelmen (Diablo 1, Starcraft), Mark Morgan (Fallout , Planescape: Torment), Robert Prince (Doom 1+2, Duke Nukem 3D) Michael Z. Land (Monkey Island, the dig), Glenn Stafford (warcraft, starcraft), Kenji Yamamoto (Metroid prime), Yoshihiro Sakaguchi (Mega Man), Mari Yamaguchi (Super Ghouls and ghost), Frank Klepacki (C&C serien, Blade Runner, Nox)

Min egen lista med mina topp 50 favorit spel soundtracks (inte rangordning):
1. Loaded 2. Secret Of Mana 3. Warcraft 1 + 2 4. Grim Fandango 5. Ecco 6. Half Life 2 7. Baldurs Gate 1+2
8.
The Elder Scrolls - Morrowind 9. Metal Gear Solid 1-4 10. Age of empires 1-3 11. Tales of Symphonia 12. Castlevania 13. Tomb Raider 14. Crusader no remorse/No Regret 15. X-com 1-3 16. American McGee's Alice 17. Civilazation 1-4
18.
Warcraft 1-3 19. Battle Field - Vietnam 20. Bioshock 21. Black & White 2 22. F-Zero 23. Shadow of the colossus
24. Starcraft + exapnsion 25. Mega Man 1-4 26. Earth worm Jim 1+2 27. Metroid Prime 1-3 28. GTA 1-4
29.
The Legend of Zelda – A Link to the past 30. Super Mario World 31. Dance Dance Revolution 32. Unreal 1
33.
Final Fantasy 7 och X 34. Silent Hill 1-3 35. Super Metroid 36. Diablo 1 + 2 + expansionerna 37. Fallout 1+2
38. Wipeout (hela serien) 39. Chrono Trigger 40. Unreal Tournament (hela serien) 41. Quake 1-3
42.
Donkey Kong Country 1-3 43. Sonic 1-3 44. Streets of rage 1-3 45. Resident Evil 0-4 och RE CV 46. Doom 1+2
47. C&C Red Alert 1+2 48. Monkey Island 1-4 49. Deus Ex 50. System Shock 1-2

/Robin
The Gaming Ground
Share to Facebook Share to Twitter Share to MySpace Stumble It Share to Reddit Share to Delicious More...

Comment here!


super mario


- No spam or surreptitious ads thanks!

- Keep a good tone. And please avoid personal attacks etc.

- Criticism is okay. As long as it is constructive

- The comments you make will be answered here on our website.

you Your name:
Remember me?
mail Your Email address (It will not be published)

home Your homepage or blog address:


write_us Your comment:
:-) :-( :-P :-d :-O ;-) ;-s ;-( :-| :question: :rolleyes: :love: :blush: :mad: :cool: :tired: :bigeyes: :thumbup: :thumbdown: ;-P

bloglovin
bloglovin
We need your support! (why?)
TGG 2.0 webvoter-poll
What should we do more of on TGG 2.0?
Anime and Manga
Movies
Hardware and software
Interviews
Gaming videos
Reviews
Contests
gg_banner


overklockedremix


childs_play


eks kristaller
This ad space is for sale!
feedback
cookies
tgg v2 logo
v1.7 ©2012-2013 *the gaming ground* allrights reserved
Privacy Policy